![]() |
Goedkoop een auto (punt nl)
Hee hallo mede-autoliefhebbers en studentjes,
Ik ben met mijn zwager (autodealer die Honda en Daihatsu voert) bezig een site op te zetten. Althans, de plannen zijn er. Het concept: Auto's zoeken via marktplaats etc., en dan zoeken naar de krentjes in de pap: goede auto's voor een belachelijke prijs. Deze inkopen, eventuele reparaties doen, apktje erop en deze, mét betrouwbaar keuringsrapport, onder de 5000 euro verkopen. Maar dan echt in de prijsklasse 500 tot max 5000 euro. Waarbij het 'keyword' Betrouwbaar is, met een grote B. Even de naamsbekendheid, aanbod en andere praktische aspecten daargelaten, ik denk dat er best een goede markt is, getuige marktplaats etc, en studenten/starters/huisvrouwen die naar zo'n auto op zoek zijn, helemaal gezien de meuk die je via Marktplaats etc. op je hals kan halen. Kritiek/commentaar/toejuichingen sil vous plait? |
is die (digitale) tweedehands automarkt nog niet verzadigd? Er zijn ontzettend veel sites..
Ik denk nog even na wat ik er verder van vind. |
Hm. Het kopen en verkopen van auto's lijkt me niet echt waar behoefte aan is. Betrouwbaarheid en garantie bij tweedehandsauto's lijkt me een insteek die meer op kan leveren. Mensen weten bij het kopen van een tweedehands auto vaak niet wat ze in huis halen omdat ze er zelf te weinig verstand van hebben en de vorige eigenaar (uiteraard) beweert dat er niets mis mee is. Dat kan zo iemand veel geld kosten.
Als jij die betrouwbaarheid weet te bieden en je weet je ook op een zodanige manier te profileren zie ik daar eigenlijk best iets in. Ik kan me zo voorstellen dat er meerdere mensen zijn die daar interesse in hebben. |
ik vrees dat de marge te klein is om er echt een succesvol bedrijf van te maken.
En daarbij, krentjes uit de pap lijken vaak al aantrekkelijker als ze zijn, er is altijd wel meer kapot en meer te reparen als op voorhand het geval lijkt. Dus vaak zul je duurder uitkomen als gepland en als gevolg daarvan zelf boven de marktwaarde moeten gaan zitten om rendabel te kunnen blijven werken. Wel is het een leuk plan,maar het lijkt mij persoonlijk een beetje te hoog gegrepen. |
Ik twijfel dat dat gaat lukken. Hier in de buurt zit bijvoorbeeld een heel woonwagenkamp dat helemaal into de criminele 2e hands auto/onderdelenbedrijfjes zit. Daar tegen kan je echt niet opboksen.
Pas je concept anders enigsinds aan. Iemand die ik ken verdient bij door als expert mee te lopen met mensen die voor een 2e hands auto gaan kijken. Hij vraagt een klein bedrag om dan mensen te behoeden voor grote miskopen. |
Het klinkt leuk, maar om uit de kosten te komen (werkplaats, adverteren, onderdelen, tijd die je er in steekt) en ook nog een marge over te houden voor garantiegevallen zit je waarschijnlijk al snel op 500 euro per auto. Kortom: Wanneer jij een auto inkoopt voor 2500 euro, zul je die voor minstens 3000 euro weer moeten verkopen. En dan maak je nog nauwelijks winst. Door jouw tussenkomst wordt de auto dus 20% duurder. Goedkopere auto's nog meer zelfs. Voor auto's boven de 2500 euro kun je ook nu al prima bij de dealers terecht, als je wat rondkijkt en onderhandeld heb je er dan ook een paar maanden bovag-garantie bij. Voor auto's van minder dan 2500 euro zal de door jou toegevoegde waarde de auto redelijk uit de markt prijzen. Dan is het wagentje misschien wel goed en helemaal nagekeken, maar als auto A 30 tot 50% duurder is dan auto B wil ik voor dat geld de gok wel wagen en kies ik auto B. Je zult namelijk nooit genoeg capaciteit hebben om alle krenten uit de pap te pikken, dus voor de goudzoekers die een goedkope auto willen blijven er nog genoeg krenten over.
Leuk idee, maar op grote schaal betwijfel ik de haalbaarheid. Ik zou het dan inderdaad meer doen zoals T_ID aangeeft. Je loopt dan zelf minder risico. |
klinkt leuk maar onderzoek de economische haalbaaheid nog even..
|
Die praktische kant is overdacht,
mijn zwager (laten we hem ff R. noemen) is eigenaar van een middelgrote Hondadealer én Daihatsudealer. Hij zit goed in de branche, en weet de marges etc. Daarnaast heeft hij ook de kennis in huis om goede auto's op te sporen. Wij doen zo af en toe al dit soort zaakjes als één van ons toevallig ergens tegenaan loopt op marktplaats. Per auto vangen we hier tussen de 400 en 600 euro op, reparatiekosten al vanaf. Vergeet niet dat hij de gelegenheid (werkplaats, monteurs etc.) al in huis heeft. Daarnaast heeft hij het nodige startkapitaal. We willen dit alles trouwens wel vanuit een 'HQ' doen, waar we de auto's ook stallen. Eerst op regionaal vlak, uitbreiden kan altijd nog. Pand is ook al voor weinig beschikbaar (eigendom van zijn vader, huisde tot voor kort ook een autobedrijf) |
dan is vooral het punt de advertentie.. en als deze succesvol is het aanbod dat je weet te realiseren.. mensen willen namelijk wel een ruime keuze overhouden
|
Beetje offtopic, enig idee wat een toyota (denk camry) van 1990 met + - 45.000 km automaat waard zou zijn? of beter als wrak te verkopen?
|
over die camry,als t er een is?
vanwaar die lage km stand? gebreken? apk? bezine diesel? transmissie? |
Citaat:
geen gebreken zover ik weet belgische wagen, is tot volgende maand gekeurd (maar vraag is of herkeuren en verkopen zin heeft of we beter als wrak/schroot verkopen) benzine denk ik wtf is transmissie? automaat? |
ow, okee op die manier :)
transmissie is idd handgeschakeld of automaat. Tja en over Belgie weet ik verder weinig,maar als ie nog heel is en hij doet het nog, dan is het echt pure zonde om em naar de sloop te brengen. Zeker gezien de lage km stand. Maargoed, dat soort mensen zijn helaas wel een prooi voor autohandelaren, je oma zal er zeker te weinig voor gaan krijgen. Ik kan er weinig over zeggen,maar ik denk dat hij toch zeker tussen de 500 en 1000 euro op zal kunnen brengen als er geen gekke dingen mee zijn. Just my 2 cents :p |
Citaat:
en mja men oma beseft het momenteel toch niet meer dus is eerder ons probleem nu. maar dank je voor een ruwe schatting :) |
Camry's zijn, naar mijn weten, zo'n beetje de betrouwbaarste auto's die er te krijgen zijn.
Helaas ook 1 van de slechtst verkochte modellen. Helemaal 2e hands, en dan helemaaal van die leeftijd, krijg je er *shit* voor terug. Oude Camry's gaan grotendeels naar Afrika, waar ze erg gewild zijn. Je kan h'm nog proberen te verkopen via marktplaats, anders zit er niets anders op dan de auto naar een handelaar voor Afrika te doen. |
Citaat:
-Het inkopen van (goedkope) auto's gebeurt reeds op grote schaal via Marktplaats.nl door handelaren. -Marktplaats heeft sinds kort een eigen garantiesysteem. Tegen een meerprijs kun je een auto kopen met garantie. -Er zijn genoeg dealers die auto's tussen de 500 en 5000 euro te koop aanbieden. Het opbouwen van naamsbekendheid is zeer lastig denk ik. Je zult je echt moeten onderscheiden van de rest, zeker omdat jullie idee al zo veel wordt toegepast. |
Je idee is leuk en ik merk ook dat je zelf heel enthousiast bent. Twee ingredienten die je zeker nodig hebt als zelfstandig ondernemer in spe!
Het is mij nog niet helemaal duidelijk in welk marktsegment je wilt opereren. Aan de ene kant heb je het over goedkoop en aan de andere kant over betrouwbaar. Denk dat er aan de onderkant van de markt voldoende bedrijven bestaan (en natuurlijk ook particulier) en ook zeer veel wordt aangeboden in het middensegment. Voor betrouwbaarheid gaan mensen vaak naar de dealers. Dus ik vraag mij af wat voor type klanten je wilt? (niet bedoeld om je idee af te kraken, verre van dat, maar met behoorlijk wat jaren ervaring als zelfstandig ondernemer hoop ik je een beetje te kunnen helpen) |
Elke handelaar roept dat z'n auto's betrouwbaar zijn, de mooiste verhalen over de vorige eigenaar, ze hebben allemaal pas nieuwe bandjes etc.
Kortom: ik zie niet in waar jouw zaak dan in zou uitblinken? In je startpost lees ik de werkwijze van een gewone autohandelaar. |
Uitblinken is alleen te behalen door jezelf te bewijzen, oftewel: naamsbekendheid. Daarom willen we het eerst regionaal opstarten.
Mijn zwager is dus autodealer, en heeft hier in de regio -via zijn vader- ruim 30 jaar naam als integer en betrouwbaar bedrijf. Dit soort imago wil ik graag behalen. In de 'nieuwe' auto branche is dit niet haalbaar, de marges zijn minimaal (150 tot maximaal 1500 euro voor een middenklasser), maar in de occassionbranche zijn ze nog redelijk. Wij richten ons hierbij op mensen die een goedkope auto zoeken (studenten, alleenstaande vrouwen, ouderen), en bieden daarbij betrouwbaarheid (door een degelijk rapport te leveren bij de auto), klantvriendelijkheid (spreekt redelijk voor zich) en service (zie betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid). Dit is uiteraard alleen te behalen door jezelf te bewijzen. Gelukkig hebben wij hiervoor 1. een groot netwerk (zwager in de autobranche, ik in de stad en omstreken -horeca enzo, blabla, ken gewoon errug veel mensen) 2. kapitaal 3. kennis en vaardigheid (kennis door zwager en mij, vaardigheid in bijvoorbeeld klantvriendelijkheid door mijn horecaverhaal en mijn zwager zn familiebedrijf) Om maar iets te noemen. punt. |
Citaat:
En nog heb ik er daarna zelf aan moeten sleutelen voordat alles naar wens was. Nogal een contrast met de plaatselijke peogeot dealer. Die fixte alles in een keer en dingen die vallen onder naar wens maken (cosmetische zaken, afstelling, dat soort spul) daarvoor konden we ook gratis terug komen. Wat dat betreft zeggen praatjes niet alles. Het bedrijf dat zo de mist in ging bestaat ook al dik 25 jaar namelijk. |
Zeker teveel op Discovery Channel naar Wheeler Dealers gekeken en voor het einde gezapt. Daar proberen ze ook tweedehands auto's op te lappen, maar ze maken niet zo vaak winst. En als ze winst maken, is het niet zo veel.
En als je helemaal geen reputatie hebt kan je beter gewoon rommel verkopen, daar verdien je nog een beetje mee. |
Ik keek in het verleden altijd op http://autostot1000euro.nl/. Is dit zoiets dat de TS bedoelt?
Dan natuurlijk iets in de trend van autostot5000euro.nl ;) |
Citaat:
|
Citaat:
wat is fake? Wat de TS van plan is of die website die ik noemde (geen reclame hoor) ??? |
Citaat:
Ze lijken geen van alle echt te bestaan maar vooral te verwijzen naar autobedrijven (met duurdere auto's). |
niet echt haalbaar,
autos zijn mn hobby, diverse gereden en weer verkocht. winst zit er niet echt in, en idd er is vaak meer loos dan je ziet. (dit komt later pas aan beeld omdat je het niet ziet, denk aan koppeling die eruit klapt, lagers, kabels enz. heb nu 1 van 23jaar oud... 1uur rijden staat het zelfde aan 1uur sleutelen zo ongeveer. daarom is het ook hobby, anders ging ie echt de deur wel uit ;) een bedrijf erin opzetten wil wel, maar je krijgt dan altijd klanten die terugkomen omdat ze ''weer'' iets ermee hebben. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.