![]() |
Goed boek CGI-scripts
Ik wil graag met CGI gaan werken. Welk boek is geschikt? En welke moet ik zeker NIET hebben?
Ik ben NIET op zoek naar een boekje waarin bv. alleen de beginselen staan uitgelegd 'om het te leren'. Ik heb welliswaar geen ervaring met CGI, maar wil wel graag meteen een volwaardig boek hebben (het mag dus ook wat kosten :p ;)) Iemand suggesties? |
welke taal wil je leren?
|
AFAIK wordt in een .cgi meestal Perl gebruikt? Daar heb ik nog wel wat goede boeken over liggen als htm's :) Wel engels, moet je maar melen als je interesse hebt.
|
als je niet weet welke taal dan kan je bijvoorbeeld een boek over Perl zoeken.. dat is een taal om te gebruiken in CGI die heel bekend is... PHP is ook een leuke optie.. een stuk makkelijker om snel iets in elkaar te zetten, en speciaal voor het web...
het ligt er ook aan waar je de scripts wil draaien... als die server geen PHP interpreter heeft dan kan je die scripts daar ook niet draaien |
Het is idd mijn bedoeling om specifiek voor m'n homepage een CGI-taal te leren. Zoals gezegd ben ik op CGI gebied nog een totale leek. Welke taal ik precies moet hebben weet ik dan ook eigenlijk niet.
Wat ik ermee wil kunnen weet ik wel: ik wil bezoekers van m'n homepage de mogelijkheid geven om reacties achter te laten (voorbeeld: de lichtkrant op www.onzin.com). Daarbij zou ik ook graag met cookies willen werken (ik naam aan dat deze ook in een cgi-taal worden geschreven, of zeg ik nu iets heel doms?) En natuurlijk vind ik het leuk om lekker te klooien met dit soort dingen, maar dat is niet zo'n erg taal-afhankelijke eis zou ik zeggen :p BTW Ik heb verder helaas nog geen enkele programmeer ervaring, alleen HTML en Javascript beheers ik (zeer) goed. |
Ik ben zelf vroeger ook met CGI begonnen. (in perl)
Daarna ASP, en tot slot ben ik uitgekomen op PHP. PHP bleek voor mij toch het ideale totaalpakket. Voordat je een boek koopt kan je beter eerst even een server opzoeken die php ondersteund of er zelf 1 draaien. En vervolgens online een paar kleine tutorials volgen om te kijken of je het echt wat vind ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
www.php.net -> officieel www.phpfreakz.com -> Nederlandstalige php shit :) |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom doe jij dat dan ook niet eddie? [ik ga ervanuit dat jij ook beginner bent, weet niet zeker...] |
Citaat:
Omdat ik al kon programmeren ging ik Perl doen (en omdat mijn toenmalige stagebegeleider dat wou :o). |
ok guyz, thanks! Ik ga me er maar eens opstorten... :D
|
Mmmmmz, ik begin het nu al leuk te vinden, en ik heb alleen nog maar een simpel tutorialtje gedaan waarmee ik eigenlijk nog niks kan ;)
Ik ga snel ff een boekje halen in de bieb denk ik. Nogmaals bedankt allemaal. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18. |