![]() |
Natuurkunde eindexamen hulp
Ik vraag me dus af of er mensen zijn die Natuurkunde heel goed snappen of er examen in hebben gedaan en me nog handige tips kunnen geven. Ik snap er echt helemaal niets van. Ik doe vwo met natuurkunde1. Ik vraag me af of er misschien handigheden zijn om toch punten te halen ook al snap je de vraag niet, of wat handig is om te leren/onthouden.
Ik heb echt een natuurkundedeuk ipv een knobbel dus ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik weet niet of het hier hoort.. |
je moet gewoon eerst eens beginnen met heel rustig de tekst te lezen en dan te kijken welke gegevens ze aan je geven. Daarna kijk je naar de vraag, begrijp wat je moet doen en weet wat er dus gevraagd wordt.
--> met de gegevens en je uiteindelijke doel valt er vast wel een formule in je binas te vinden die je eventueel zou kunnen gebruiken ;) geloof me: het natuurkunde (en ook scheikunde en biologie) examen is voor de helft gewoon een examen nederlands. |
schrijf anders bij elke/een opgave steeds:
Gegeven: bv. m=85 kg; v=15 m/s; t=5 s Gevraagd: F(auto) Met deze gegevens kun je wel een formule verzinnen/opzoeken Je moet gewoon heel goed de informatie die je krijgt ordenen en dan formules toepassen |
Wat ons altijd is aangeleerd is alsvolgt en het lijkt heel erg op wat er al gezegd is door sdekivit.
1. gegeven: alle gegevens + situatieschets. Stel je hebt de algemene gaswet en je moet R opzoeken R opzoeken en erachter zetten (tabel 7 binas) 2. gevraagd: Wat je moet uitrekenen neerzetten. Als je dan nog niet weet wat je moet doen kan je een aantal dingen doen: - situatieschets maken om het voor jezelf nog helderder te krijgen. - in binas tabel 35 het deel opzoeken wat met je onderwerp te maken heeft en kijken of de grootheid die je moet uitrekenen ergens in staat. Als je de juiste formule hebt gevonden schrijf je die ook op: 3. formules: algemene gaswet: PV/T = nR (als je nog niet wist dat je de algemene gaswet moest gebruiken staat er bij gegeven nog niet wat R is en moet je dat hier opschrijven) 4. Invullen wat je al weet Dan ga je dus invullen wat je al weet en zo kan je doormiddel van wiskunde eruit komen. 5. Antwoord opschrijven in het juiste aantal significante cijfers in de vorm van: Conclusie: De druk in het vat is bij T = 300 K gelijk aan: xx Pa Als je dit consequent toepast komt het ook wel goed. Vaak als ze vragen door middel van het diagram iets te bepalen moet je daar dus een waarde uithalen; soms zie je dat niet zo snel, maar vaak moet je dan een raaklijn in een specifiek punt berekenen en dan de hellingvan de raaklijn bepalen. Teken dit dan ook in je uitwerkbijlage! Als je het alleen afleest en dan gaat bepalen heb je je "uitwerkbijlage" niet goed gebruikt en heb je kans dat er punten af gaan. Vaak vragen ze je om "beredeneer". Hierbij is het van belang eerst op een rijtje te zetten (kladblaadje!) wat je moet beredeneren en wat voor kennis je ergens al over hebt. In beredeneer vragen willen ze altijd dat je uitlegd hoe een formule werkt en wat de gevolgen van het veranderen van grootheden zijn. In de examenbundel natuurkunde staat heel goed uitgelegd wat ze met zo'n antwoord willen en hoe je dat moet formuleren. Verder weet ik niet hoe je het het beste kan maken. Met alleen al opschrijven van een formule en het invullen van bijvoorbeeld je schoenmaat, je lengte en je gewicht heb je de formule opgezocht en de berekening gecomplementeerd. Hier krijg je vaak ook 1 punt voor; net als voor het opzoeken van de getalwaarden die bij h, c, e, R etc horen. Het natuurkunde examen is heel erg veel oefenen. Veel opgaven hebben eenzelfde strekking en verlangen hetzelfde van je; zorg dus dat je zoveel mogelijk gaat oefenen de komende week om alles helder te krijgen en een tactiek te ontwikkelen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt :) Je moet gewoon veel proberen en kijken wat het beste bij je past. |
Heel erg bedankt, dit helpt wel. Ik heb al meer gehoord dat je al veel punten kunt krijgen door zoveel mogelijk op te schrijven wat je weet. Ik zal natuurkunde waarschijnlijk toch nooit gaan vatten, dus ik moet het van dit soort truukjes hebben. Bedankt. :)
|
Ik zie natuurkunde ook nog steeds een beetje als goochelen met formules, maar door alle onzin-informatie eruit te schrappen hou je vaak wel iets over waar je iets mee kan.
Laat je ook niet in de war brengen door stukjes krantenartikel die bij de vraag zit. Vaak heb je daar vrij weinig van nodig. Ik trap er nog altijd in. :( |
Citaat:
|
Citaat:
und hier: http://www.collegenet.nl/index_mainf...d%3D%26site%3D en hier: http://www.collegenet.nl/index_mainf...d%3D%26site%3D :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08. |