![]() |
Concurrentiegedoe contract
Juistem.
Deze week moet ik een contract tekenen voor een nieuwe bijbaan, en ik zit dat ding nu een beteje door te lezen. Nu staat er dat ik binnen 18 maanden na opzegging van het contract niet bezig mag met het 'verrichten van activiteiten die concurreren met of vergelijkbaar zijn met de activiteiten van de Vennootschap'. Hoe ernstig moet ik dit zien? De baan die ik heb houdt vooral veel programmeerwerk in, en is veel bezig met de kruising tussen mobiele telefoons en internet. Zijn de beperkingen hiervoor vrij breed, of heeft dit alleen betreking op bedrijven die exact hetzelfde product aanbieden? En zijn die 18 maanden niet een beetje lang? |
concurrentiebeding kan in een contract staan
en als je binnen die 18mnd dus dat niet nakomt, dan kan de kantonrechter er een beslissing over geven. 18mnd is inderdaad erg lang en mocht het ooit zover komen dat je bij de rechter komt, denk ik wel dat er een compromis wordt gesloten |
Citaat:
Het gaat daarbij over werk dat concurreert met de diensten die je huidige bedrijf aanbiedt via jouw functie. Hoever dat reikt is natuurlijk open voor interpretatie, dat is afhankelijk van wat precies concurrentie vormt. |
Over consequenties staat er niks in, beetje raar dus, als ik het goed begrijp?
Ook weer leuk dat er duidelijk in staat wat er onder concurrentie wordt verstaan, zo weet ik precies waar ik aan toe ben. Maar goed, vor zover ik kan nagaan is de directe concurrentie niet verdomd groot, dus ik denk dat ik me maar nergens zorgen over ga maken. |
Dan heb je geen zorgen
|
Uiteraard zou je het al moeten laten aanpassen naar "indien opzegging geschied door de werkgever is dit niet van toepassing"
Overigens moet je altijd proberen om een concurrentiebeding uit je contract te laten halen. Verder zijn het vaak wassen neuzen om te voorkomen dat je informatie uitwisseld met de concurrent. Echter zal een rechter zeer snel geneigd zijn om de werknemer in het gelijk te stellen en geen boete op te leggen en het beding als nietig verklaren. |
Citaat:
|
Citaat:
Jij deed toch accountancy? Hou je daar dan ook bij, en laat het advocatenwerk aan advocaten over. |
Citaat:
ikbenschipper1 zei weinig te duchten hebben van een dergelijk beding. |
Citaat:
|
Ik las vandaag toevallig in de spits hierover. Een jurist legde uit dat max een jaar redelijk is, en dat hoe preciezer omschreven is wat wel en niet mag, hoe meer kans kans er is dat de rechter het ermee eens is. Dus een vaag beding, met een lange termijn maakt weinig kans bij de rechter.
|
Oh ja, dat heb ik dan weer.
Ga ik morgen bij de chef die 18 maanden omlaag lulen, denkt ie dat ik het uit de Spits heb. Mooi is dat. |
Citaat:
Maar dank je voor je exactere uitleg grtz ivo |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51. |