![]() |
Moordaanslag op Chirac mislukt
PARIJS (ANP) - De Franse president Chirac is zondag ontsnapt aan een moordaanslag. De autoriteiten arresteerden een man die zich met een geweer ophield bij de Arc de Triomphe.
Volgens ooggetuigen haalde de man het wapen uit een gitaarkoffer net toen president Chirac in een open auto voorbij was gereden. Een ooggetuige verklaarde tegen het Franse persbureau AFP dat de 25-jarige Maxime Brunerie bezig was te richten op Chirac voordat hij werd overmeesterd door omstanders. De man wist nog wel een schot te lossen, maar niemand raakte gewond. Volgens de zender France 2 heeft de man tegenover de politie bekend dat hij het Franse staatshoofd wilde vermoorden. Hij zou hebben gezegd dat hij de wereld wilde veranderen en dat dit een goede manier was om de regering te veranderen. Zelfmoord De dader van de mislukte aanslag heeft bij zijn aanhouding geprobeerd zichzelf van het leven te beroven. Dat heeft onderminister Patrick Devedjian van Lokale Vrijheden zondagmiddag gezegd. ,,Hij loste een schot, dat miste. Vervolgens is hij overmeesterd en probeerde hij het wapen op zichzelf te richten'', zo zei Devedjian tijdens het traditionele tuinfeest op het Elysée. ,,Het is geen incident, maar een aanslag. Een extreemrechtse man, rechtser nog dan het Front National, heeft geprobeerd een aanslag te plegen op het leven van de president'', zo vatte de onderminister samen. De politie heeft laten weten dat de dader, Maxime Brunerie, inmiddels is overgebracht naar een justitiële psychiatrische inrichting. Volgens een woordvoerder heeft de man zijn bekentenis afgelegd tussen allerlei onsamenhangende uitlatingen door. Zijn woorden waren zo verward, dat de politie besloot hem psychiatrisch te laten onderzoeken. Brunerie blijft daar ten minste tot maandagmiddag. --- Beetje een vaag verhaal... vooral de laatste alinea. |
Jammer dat het mislukt is ;)
|
Gewoon een gestoorde gek dus...
Lastig dat je daar rekening mee moet houden. :( |
Erg triest...... maar Chirac heeft er volgens mij zelf niets van gemerkt, die ene kogel was niet te horen en ging totaal de andere kant op ;)
|
Hoor het momenteel op het journaal. En het motief, wat ontzettend dom: "om het regeeraccoord te veranderen". Ik neem toch aan dat zijn politieke partij niet op 1 drijvende schakel draait waardoor het als een kaartenhuis in elkaar zou storten wanneer hij er niet meer zou zijn.
|
Alsof zo'n aanslag de rechts-extremisten iets zo opleveren.... :confused:
|
Citaat:
overigens vind ik dit wel gwoon een incident, alsof een aanslag geen incident zou kunnen zijn |
Individueel incident.
Geen terroristische aanslag. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vziw telt links op het moment niet meer zo mee in Frankrijk, en is het het 'rechts' van Chirac en het 'rechtser' van het Front National. En deze figuur zal aan die rechterkant dan zitten. :) |
Bwa, je hoort hem 2 keer schieten. En dan niet eens raken, of iemand anders in de buurt. Amateur. Ook vermits die gewoon tussen de mensen gaat staan. Dat die zich dan tenminste een beetje verstopt ;)
Chirac heeft bij mijn weten nog steeds niet gereageerd, ik ben benieuwd hoe die zich nu voelt. |
Mode-woorden : terrorist , terroristische aanslag ... :o
|
Chirac heeft volgens mij wel gereageerd, zeer laconiek. En Le Pen was woedend, omdat het weer aan het FN werd toegedicht, waar die man dus niet bij hoort.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat ik me afvroeg: was het wel gelukt, hadden ze daar in France dan Fortuynachtige taferelen gehad?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Heel Frankrijk zou waarschijnlijk op haar kop staan als deze aanslag was gelukt.
Chauvinisme staat in Frankrijk sowieso al erg hoog in het vaandel. Waarschijnlijk zou er een totale hetze jegens Maxime B. worden geopend. Hoeveel mensen mochten Fortuyn eigenlijk? In ieder geval niet 90% van de huilende, bij elkaar steun zoekende, het in harmonie levende deel van de Nederlandse bevolking. |
Citaat:
|
Tja, de hypocrisie van het volk.
Waarschijnlijk ben ik zelf overigens ook hypocriet hoor. Bovendien is het natuurlijk ook een beetje de sensatie die we hier toch willen zien. Zo nuchter is Nederland allang niet meer. *Kijk mij!* ‘Ik rouw net een beetje meer dan jij!’ |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03. |