![]() |
Engelse vertaling voor (zelf)ontplooiing
Weet iemand een goede Engelse vertaling voor (zelf)ontplooiing? De geautomatiseerde vertaalsysteempjes geven allemaal unwind, unbunle of unpack terug, en dat is niet wat ik zoek.
Hopelijk kunnen jullie me even de goede richting op duwen. Bij voorbaat dank! |
"Self-development" is de meest geschikte term die in me opkomt. Het heeft meer weg van "zichzelf ontwikkelen" wat niet ver afwijkt van "zelfontplooiing".
|
Citaat:
|
self-actualization misschien?
|
Citaat:
|
Self-development is waarschijnlijk het beste woord daarvoor :)
|
Ik zou gaan voor "personal development".
|
Citaat:
Offtopic: De uitdrukking "ergens voor gaan" is een letterlijke (en dus onjuiste) vertaling van to go for something, dat "ergens naar streven" betekent, wat betekent dat "ergens voor gaan" een anglicisme is. Ik pleit er dan ook voor om dit anglicisme uit het Nederlandse taalgebruik te schrappen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
En toch wordt dat door academici veel gedaan.
Van Nederlandse leteterkundigen, psychologen tot Informatici (informatici?) Mijn nederlands is ook nietmeerwat het geweest was :D Ik ben trouwens ook tegen. Het letterlijk vertalen van engelse termen en zinsdelen veroorzaakt veel misverstanden. Heb alleen ff niet zo gauw een voorbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Zolang het gebeurt als een echte poging tot vertaling, moet je het idd corrigeren. Als het echter al lang in het taalgebruik is opgenomen, is het op een gegeven moment gewoon een deel van de taal geworden. Er zijn vele woorden, frasen en uitdrukkingen die voortkomen uit een (foute, verkeerde)interpretatie van iets uit een andere taal. Dat achteraf willen schrappen is onzinnig.
|
Citaat:
Ik vind dergelijke anglicismen trouwens veel minder storend dan de vele woorden die letterlijk worden overgenomen. Wat dat betreft ben ik eigenlijk meer tegen de verengelsing in uitspraak dan die in idioom. En och, het Engels is ook aan een groot deel van haar woordenschat gekomen door het uit andere talen te jatten, dus... Edit: Oh en mijn Van Dale geeft self-development, self-fulfilment, (zelfverwerkelijking) self-realization :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06. |