![]() |
Aanbranden vlees
Zelfs als ik mijn vlees bak op het kleinste pitje gaat 't eigenlijk te hard en brandt 't vaak aan, terwijl 't vlees van binnen nog niet gaar is.. :s Iemand tips?
|
Het vuur niet op z'n hoogst zetten bij dat kleinste pitje, maar ik neem aan dat je dat al niet doet. Een pan met dikke bodem gebruiken. Deksel op de pan doen (dan gaat het niet langzamer, maar wordt het wel sneller binnenin gaar). Platter vlees kopen.
|
Miss het een keer proberen met een grilpan? (vind ik persoonlijk makkelijker om vlees mee klaar te maken)
en gebruik geen goedkope ala lidl pannen daar gaat het (vaak) moeilijker mee En als je echt dik vlees heb, (zoals varkenshaas vaak).. als ik merk dat de binnenkant nog veel te rauwig is en de buitenkant al bijna gaar dan halfveer ik hem in de pan en bak dan 2 stukken... |
Zorg inderdaad voor een goede pan - ik heb ooit eens een hele goedkope pan gekregen, daar heb ik 2 keer fatsoenlijk in kunnen bakken, de 3de keer bakte alles aan.
Als ik vlees in olie wil bakken, dan laat ik olie in de pan goed heet worden en doe ik het vlees er dan in. Vuur zachter zetten - ongeveer gemiddeld, zou ik zeggen - en 't vlees regelmatig keren (beetje afhankelijk van het vlees, maar bv. met kip doe ik dat wel, met biefstuk weer niet, maar dat mag rood blijven, kip niet). Deksel op de pan doen is ook heel handig, inderdaad, dat doe ik bij kip altijd; dan gaart het heel mooi van binnen. Sommige dingen bak ik niet in olie, vlees dat al vet genoeg van zichzelf is bijvoorbeeld, daarvoor laat ik ook de pan heet worden, alleen dan dus zonder olie. Zorg er ook voor dat het vlees niet te dik is, inderdaad, hoewel ik daar eigenlijk nooit last van heb. (Maar de dikste stukken vlees die ik bak zijn biefstukken, en die mogen rood blijven :) ) |
Blussen jullie vlees nooit af met warm gekookt water? Zo heb ik het geleerd. Na het aanbakken aan beide kanten het vuur lager zetten en een scheut warm gekookt water naast het vlees schenken, dan gaat het sudderen en brandt het niet aan. Een deksel op de pan is dan een pre. Dit kun je afhankelijk van de snelheid waarmee het water verdampt en het vlees weer aan dreigt te branden herhalen. Bij suddervlees moet het sowieso vaker.
Het is belangrijk het water naast het vlees te schenken, omdat het vlees anders taai wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Tnx voor de reacties! Denk dat 't dan ligt aan het gebruik van een te dunne pan.. Heb nog een grilpan liggen, nooit gebruikt, dus die maar ff proberen dan! En een deksel aanschaffen..
|
Als het te hard gaat blus ik het ook altijd af. (y) Vooral sinds ik een pan heb met een bodem zo dik als een vel papier. :(
|
Citaat:
Bij slavinken moet het wel omdat je anders de binnenkant niet goed gaar krijgt (zonder de buitenkant te verbranden), maar bij biefstuk oid is het echt not done :nono: |
Citaat:
Het gaat toch om vlees dat je gaar wilt krijgen? |
Dikke stukken vlees snijd ik altijd in blokjes
|
Citaat:
Bij varkenshaas vind ik het ook zonde (n) |
ik vind het bij slavinken ook zonde, dan wordt het spek aan de buitenkant helemaal slap terwijl het leuke van een slavink nou juist is dat de buitenkant knapperig kan worden. En ik krijg slavinken ook zonder afblussen altijd gaar, eigenlijk.
|
Citaat:
Ik vind het meestal wel zonde om iets te laten sudderen (behalve een grote beenham oid, dat moet wel) en bij van dat draadjesvlees is het juist super lekker, dat het uit elkaar valt van gaarheid :cool: Maar meestal niet :o |
Citaat:
|
BK of Tefalpannen kopen, je hangt een schilderij ook niet op met een tandenstoker.
|
Citaat:
|
Het gaat er gewoon om dat de bodem dik genoeg is, dat kan bij goedkope pannen ook wel zo zijn, alleen moet je daar dan even op letten als je ze koopt. En ik heb zelf een braadpan van een goed merk (weet zo gauw niet welke) die vijfendertig jaar oud is en duizend keer uitgeschuurd en die is vreselijk slecht geworden daardoor :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je vlees moet je altijd goed hard aanbakken, dat is het lekkerste, de suikers moeten gaan karameliseren, daarnaast, lang leve de oven en natuurlijk het rusten van het vlees!
|
dichtschroeien aan alle kanten, en lang leve de steamer (Y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14. |