![]() |
Overhoorspel aardrijkskunde!
Om het leren leuker te maken. En dat moet in een apart topic ja, want in het andere topic moet al geklaagd en overlegd worden enzo.
Regels - iemand stelt een vraag, de nieuwe poster beantwoordt 'm en stelt een nieuwe. Het mogen inzichtvragen zijn, definities van begrippen, vragen die je jat uit oude examens, dingen die je zelf niet begrijpt, etc. Bij het beantwoorden mag je dingen opzoeken in je boek. Als je vraag uit een oud examen komt of je 'm zelf verzonnen hebt, dus dingen die lastig op te zoeken zijn in je boek, dan is het handig als je het goede antwoord er in een spoiler* bij zet. Als je een vraag moet beantwoorden waar het antwoord van bekend is en je gaat spieken in de spoiler dan ben je stom want dan leer je er geen donder van. ;) Je mag vragen stellen uit alledrie de onderwerpen. TS begint: Wat is een gesteentecyclus? *Dat doe je met de spoilertags: [spoilerx] blablagoedantwoord [/spoilerx] alleen dan zonder die x'en. |
Als de verschillende soorten gesteenten in elkaar overgaan, dus bijvoorbeeld van afzettingsgesteente naar stollingsgesteente.
Hoe kan het dat een vulkaan niet precies bóven de subductiezone ligt, maar iets verder opzij?
Spoiler
|
Gesteentecyclus:
In de loop der tijd kunnen gesteenten van de ene soort in de andere overgaan. De afzettingsgesteenten in een geocynclinale kunnen bijvoorbeeld bij gebergtevorming worden geplooid en omgezet in een metamorf gesteente. wat is hazard management? |
Gesteentecyclus:
1 Gebergtevorming 2 erosie, verwering 3 sedimentatie 4 nieuwe gebergtevorming uhm, goed? |
Hoe kan het dat een vulkaan niet precies bóven de subductiezone ligt, maar iets verder opzij?
Spoiler
Noem 3 manieren om transportkosten zo laag mogelijk te houden |
Hazard management= Maatregelen om vulkaanerupties zoveel mogelijk in goede banen te leiden. Of iets in die richting.
Ander woord voor afzettingsgesteente? |
Spoiler
wat is een mantelpluim? |
Is geen ander woord voor :D
|
Citaat:
|
Bepaalde begrippen die jullie noemen staan bij mij helemaal niet in het boek.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
je hebt 3 soorten Stollingsgesteente (graniet en basalt) Afzettingsgesteente, volgens mij ook wel sedimentgesteente genoemt, sedimenten worden door druk gesteentes metamorfgesteente, een bestaand gesteente verandert door bijv. een goe temperatuur van samenstelling |
wat is een mantelpluim?
een soort convectiestroom? |
Citaat:
|
Een mantelpluim is een stijgende convectiestroming onder een hotspot.
Wat is resource management? |
Citaat:
Spoiler
|
Citaat:
|
Citaat:
"Een zorgvuldig beheer van energie, grondstoffen en biodiversiteit." Yes. |
Citaat:
|
Citaat:
resource is dat gedoe van economisch, geologisch en technisch winbare grondstoffen |
Citaat:
|
Resource management:
Een zorgvuldig beheer van energie, grondstoffen en biodiversiteit. Nodig is een zuinig gebruik van niet vernieuwbare voorraden en het bevorderen van het gebruik van vernieuwbare natuurlijke hulpbronnen. |
Citaat:
en daarbij horen die 3 soorten, zovan, is het technisch wel winbaar, is het economisch wel winbaar.. om op die manier zo goed mogelijk om te gaan met onze grondstoffen |
Citaat:
Dat technisch/economisch/etc zijn definities van het woord 'grondstoffenvoorraad' oid, resource management is het goed omgaan met die voorraad. (Bladzijde 16 als je Wereldwijs hebt, daar staat het. Allebei in clip 6, trouwens, dus het is ook wel verwarrend.) |
lol. jullie leren weer andere dingen als ik. ik denk dat straks op internet mijn kennis ga verrijken.
lol |
jeetje Paranoide, goed uitgezocht. heb ook wereldwijs ja, maar sla hem maar niet open, vind het een eng boek
dus ik ga straks uit samengevat leren, ik ga er vanuit dat het examen met een beetje gezond verstand wel te maken is |
Citaat:
|
Citaat:
En ik hoop inderdaad ook op het gezonde verstand en een beetje een tof examen. Die oude examens zijn wel heel makkelijk, jezus. "Waarom zou het zuiden van de Fillipijnen zich kunnen aansluiten bij Maleisië? Noem een geografische reden." "Omdat ze dicht bij elkaar liggen." Kom op! :D |
En omdat het spel vastliep:
Bij wat voor cyclus ontstaan mineralen als steenzout en gips? |
Indampingscyclus.
Vraag (ff simpel): noem 3 nadelen van een pijpleiding. |
naast een rug heb je een afzetting, kun je daar
fossiele brandstoffen vinden? :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
- kwetsbaar - vereist veel onderhoud Zoiets? Ik kan me niet herinneren dit ooit geleerd te hebben. |
jawel dit heb je wel geleerd (zeker als je kijkt naar wat jij allemaal weet, als ik jouw kennis had zat t wel goed met mn ak morgen) dit (pijpleiding) valt onder vervoer en r.in. namelijk afstand en de tijd/kosten hiervoor :)
|
Citaat:
Maar wat zijn de nadelen aan een pijpleiding nou? |
Klopt, jij bent. :)
(andere nadelen: niet flexibel, kan maar 1 (vloeibare) stof(meestal natuurlijk olie) tegelijkertijd door vervoerd worden, heeft een constante toevoer nodig) |
nou volgens mij iig
-duur qua aanleg, -het is kwetsbaar, -het is niet tot elk huis aan huis mogelijk, -het kan alleen maar kleine substanties vervoeren (bijvoorbeeld olie via pijpleidingen, maar stukgoederen kun je niet via aan pijp vervoeren), dus het is niet een oplossing voor alle andere goederen. En volgens mij is het dat wel. Een vraag? Leg uit wat het verschil is tussen hoge en lage drukgebieden en noem hierbij ook wat hun invloed is op het verschijnen van (regen)wolken |
Oeps Paranoide is aan de beurt, sorry :o :)
|
Ok, vette shit (y)
Leg uit wat de stralingsbalans is. |
Citaat:
Het verschil tussen hoge en lage drukgebieden, is eh. In hoge drukgebieden heb je een hoge druk en in lage drukgebieden heb je een lage druk. (Een druk van wat? :D Geen idee.) In elk geval; bij een lage drukgebied stijgt de lucht, bij een hoge drukgebied daalt de lucht. Hoge drukgebieden worden gekenmerkt door weinig neerslag en weinig wolkvorming. Lage drukgebieden worden gekenmerkt door veel neerslag en veel wolken. Bij dat laatste worden er wolken gemaakt, als het ware, omdat er waterdamp aan de aarde ontnomen wordt en omhoog drijft door de luchtstromingen. Zoiets. |
(welke druk? Luchtdruk :p )
Een balans opgemaakt tussen de binnenkomende straling op aarde (van de zon) en de uitgaande straling (van de aarde). (oftewel het saldo) Vraag: Waarom bevindt zich op 30graden op het water altijd een Hoge Luchtdrukgebied? Ik spoiler het antwoord vast omdat ik ga eten...maar niet spieken :P
Spoiler
|
Citaat:
|
Wat is het verschil tussen basalt en graniet (en niet in het boek kijken op het opzoeken op internet: ) ?
|
Citaat:
Langzame stolling Grote kristallen Continentale korst Lichter dan basalt |
Citaat:
Maar je mag geen vraag stellen als je de vorige vraag niet hebt beantwooooooord. :nono: Dus hop, aan Bob z'n vraag jij. En ik ook. Want hij is moeilijk. |
Ik zou het niet weten behalve dat een oceanische plaat uit basalt bestaat en een continentale uit graniet. En ik geloof dat basalt zwaarder is, want bij subductie duikt de oceanische plaat onder de continentale
toch? |
Leg uit hoe de glaciale wip werkt.
|
Citaat:
Citaat:
|
( Basalt is uitvloeiingsgesteente en graniet is ganggesteente, andere stollingssnelheid en verschil in kristallen)
Antwoord op Bob's vraag: Hoge drukgebied = onbewolkt = veel instraling = water neemt straling op maar in een beperkte mate, want het neemt veel tijd in beslag & tevens is de uitstraling van water vrij beperkt (doordat water 30 graden is neemt het ook weinig straling op en stijgt de temperatuur vrijwel niet) = hierdoor blijft het hoge drukgebied gehandhaafd? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53. |