![]() |
SPSS hulp
Ik kom er al 2 dagen niet uit, misschien dat iemand er wat beter in is. Ik zoek twee dingen.
1. Ik heb twee groepen (nominaal) die ieder een gemiddeld aantal fouten hebben op test 1 en test 2 (interval/ratio?). Nu wil ik graag 1 grafiek waar je voor groep 1 en voor groep 2 de toename lijn ziet van het gemiddelde van test 1 naar test 2. Hoe kan ik zo'n grafiek maken? Het enige dat ik kan vinden is twee aparte grafieken, maar ik wil graag een gecombineerde. 2. Ik wil laten uitrekenen of het gemiddelde van groep 1 significant méér is toegenomen van test 1 naar test 2, dan dat het gemiddelde van groep 2 toe nam. Wie weet hoe ik dit moet doen? |
Citaat:
2. Er van uit gaand dat elk individu van groep 1 en groep 2 meededen in beide testen, kan je het verschil tussen de resultaten van test 2 en test 1 nemen van de individuen. Vervolgens kan je gewoon een 1-sided t-test doen tussen groep 1 en groep 2. (dus Uitslag test 1, individu 1:1 - Uitslag test 2, individu 1:1 voor elk individu herhalen.) |
Die grafieken kan je beter doen met excel.
Over het vergelijken. Ik weet niet of je het over onafhankelijke of gepaarde waarnemingen hebt. Ik zou een nieuwe kolom maken met gegevens over de toename van groep 1 en apart voor groep 2. Dan zal ik bij deze kolommen compare means doen. Nu kiezen voor onafhankelijke of gepaarde. de t test bij spss is tweezijdig. Dus je moet het apart omrekenen naar eenzijdig. Dus m1 > m2 of m1 < m2 |
Het zijn gepaarde gegevens en ik heb het inderdaad gedaan zoals jullie zeiden, alleen wil m'n docent nu persé dat ik 'repeated measures' gebruik, wat ik al niet eens kan vinden. Volgens mij zit dat nog helemaal niet op mijn versie..
En die grafiek; ik geloof toch dat ze alles in SPSS gemaakt willen hebben, al zal ik eens kijken wat Excel evt. voor me kan doen. |
Repeated measure zit in linear general model bij versie 14 en 15. Dit is volgens mij eerder bedoeld voor gepaarde waarnemingen met meerdere groepen. Wil niet zeggen dat het niet kan met 2 groepen, maar het kost wel iets meer moeite.
Gewoon eerst versie 14 of 15 downloaden :O. Want nu uitleggen hoe je het met repeated measures doet lijkt me nutteloos. :P |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33. |