![]() |
adoptie en hechtingsproblemen
Hallo,
Ik was even op internet aan het zoeken naar informatie over hechtingsproblematiek (bij adoptie). Ik kon wel enige informatie hierover vinden, vooral over de evt. symptonen en waar hulp voor ouders en jongere hierover is te vinden. Ik heb een aantal vragen... - op internet is de informatie over het ontstaan van de problematiek zeer beperkt. Weet iemand literatuur waar op een duidelijke manier staat omschreven waar het uit voort kan komen en de mogelijke therapievormen e.d.? - Als je te maken hebt met een jongere met hechtingsproblematiek, hoe ga je dan het beste met zo'n jongere om en waar moet je rekening mee houden? Als je informatie hebt uit ervaring (eigen ervaring, ervaring van vrienden/kennissen/familie) kan dat natuurlijk ook. Ik vind het erg interessant en wil er graag meer over weten. Liefs, Fantome |
Ik heb wel een artikel, gaat een beetje over onderzoeksmethoden op dit gebied geloof ik. Ik stuur het je wel even per mail door.
|
Citaat:
Je hebt mn e-mailadres? xxx |
Citaat:
|
tnx kruimel, heb hem ontvangen :)
ik ga hem even vertalen (alvast goed voor Denemarken! waar ik straks 3 mnd engels zal moeten praten) als ik me weer wat beter voel haha :) iemand anders nog iets interessants over mn onderwerp? :o |
|
Citaat:
ga nu mn verjaardag vieren ;) |
Er wordt vaak over 'geen bodem syndroom' gesproken. Misschien kun je daar via Google wat over vinden? (Dit gaat specifiek over adoptie en de daaruit voortvloeiende hechtingsproblematiek.. Ik zie de term wel eens in onderzoeken voorbij komen)
edit: typefout |
We hebben op school een film gekeken over een meisje dat het eerste half jaar geen hechting had gehad (of hoe je dat dan ook zegt) bij haar biologische ouders. Daarna is ze verhuisd. Zij had het bodemloze put syndroom, wat Coopergirl ook al zegt. T was een oude film, ik geloof van de vara ofzo. 'Kinderen van de hondsberg' heetie volgens mij...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
maar die serie draait niet meer toch...?
Kan ik die dan op één of andere manier nog bekijken, via internet oid? |
Citaat:
|
@ HaWaHaai; dat is misschien nog wel een optie :)
|
|
Ik had een vraag:
Hebben pleegkinderen dezelfde problemen als adoptie kinderen? Ook als ze al vroeg voor hun 1e bij de nieuwe ouders zijn komen wonen? |
Ik denk dat er op die vraag geen eenduidig antwoord te geven is...als de hechting problematisch is verlopen kunnen er problemen ontstaan, dat geldt voor alle kinderen. Ik denk dat zowel adoptiekinderen als pleegkinderen als kinderen die bij hun biologische ouders wonen hechtingsproblemen kunnen hebben en dat het dus niet per sé in alle gevallen aanwezig is.
|
Wat houd die hechtingsproblematiek eigenlijk precies in? Waar herken je dat aan en waar bestaat dat uit?
|
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...lematiek&meta= ;)
http://www.adoptiekindje.nl/Hechtingsproblematiek.htm (het zesde resultaat) heeft trouwens betrekking op adoptie en hechtingsproblematiek. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb verhalen gehoord van kinderen die al met een half jaar geadopteerd werden en zij hadden wel degelijk hechtingsproblematiek. Tegenwoordig wordt er bij adoptie van een kind veel aandacht aan geschonken, maar vroeger was dat veel minderen. Ik denk eigenlijk dat hetzelfde wel opgaat voor pleegkinderen. |
Zelf heb ik ooit dit boek gebruikt: Van Egmond, G., Bodemloos bestaan, Problemen met adoptiekinderen, eerste druk, Baarn, 1987.
Heel oud, maar weet dat het een goed boek was. Oorzaak staat er duidelijk in omschreven, maar geloof dat de therapievormen wat achterhaald zijn. Laatst was er van Dokument een uitzending over De Beslotengroep - De Horizon. Bij het meisje wat hierin gevolgd wordt, is er duidelijk sprake van hechtingsproblematiek, maar ze is niet geadopteerd (wel uit huis geplaatst). En inderdaad Celine die al eerder genoemd is. En zoals eerder gezegd, vind je niet meer info als je zoekt op bodemloze put syndroom o.i.d.? |
Hier heb ik een tijdje geleden heel veel over gelezen, ik zal eens kijken of ik die sites nog kan vinden.
|
Kan het nog goed komen met kinderen die daar last van hebben of gaan ze dat levenslang hebben?
|
|
tnx voor alle sites :D
Via die sites kom ik ook weer op andere internetpagina's enzo dus dat is wel handig. Zijn er ook nog mensen die uit (werk/prive/eigen)ervaring spreken hierover? :) |
Hallo Fantôme,
We zagen jouw topic van een paar jaar geleden en wij zijn geïnteresseerd in het resultaat van jouw onderzoek. Zou je bijvoorbeeld het artikel dat nena jou heeft gestuurd en jouw eigen resultaten kunnen doorsturen? Als je dit wilt doen, dan stuur ik een e-mailadres! alvast bedankt ! Groetjes |
Misschien kun je beter een privébericht sturen oid ipv een topic van 4,5 jaar oud uppen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58. |