Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   De effecten van cola... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=159198)

Evergreen 15-07-2002 12:43

De effecten van cola...

Ik drink echt heel erg veel cola (héél veel) en ik weet/heb gehoord dat het heel slecht is. Het schijnt nogal slecht voor je tanden te zijn bijvoorbeeld. Zijn er nog meer dingen waar het slecht voor is? Je lever ofzo? Kan het effecten als hoofdpijn hebben?

Lethalis 15-07-2002 12:49

Het is inderdaad slecht voor je tanden.

Voor de rest heb ik er nog geen bijwerkingen van gehad .. behalve dat ik soms een beetje hyper was (kan niet zo goed tegen cafeine vrees ik).

Ben er btw mee gestopt nu, voornamelijk vanwege mijn gebit.

Gatara 15-07-2002 12:50

Citaat:

Evergreen schreef:
Ik drink echt heel erg veel cola (héél veel) en ik weet/heb gehoord dat het heel slecht is. Het schijnt nogal slecht voor je tanden te zijn bijvoorbeeld. Zijn er nog meer dingen waar het slecht voor is? Je lever ofzo? Kan het effecten als hoofdpijn hebben?
Afkickverschijnselen van caffeine zijn onder andere hoofdpijn.
:D

Cola is ook niet goed als je een maagzweer hebt. Het is sowieso niet zo goed voor je maag. Stop maar eens een biefstuk in cola en zie wat er gebeurt......

Leonoor 15-07-2002 14:03

Citaat:

******** schreef:
Het is inderdaad slecht voor je tanden.

Zou dat niet eerder de schuld zijn van de grote hoeveelheid suiker die er in cola zit? Denk 't wel. Indirect dan de schuld van de cola, maar als je 7up of wat dan ook zou drinken zou het ook slecht zijn voor je tanden.

Vice 15-07-2002 14:58

Cola is slecht,omdat het een lage zuurgraad (2pH) heeft. Om het niet zuur te laten smaken doen ze er extra veel suiker in.
Volgens is dit niet bij 7up

Siyabonga 15-07-2002 15:01

Citaat:

Vice schreef:
Cola is slecht,omdat het een lage zuurgraad (2pH) heeft. Om het niet zuur te laten smaken doen ze er extra veel suiker in.

en cola-light dan?
want daar is niet zo veel suiker bij gedaan, maar t is ook echt niet zuur :)

Leonoor 15-07-2002 15:08

Citaat:

vleermuissie schreef:

en cola-light dan?
want daar is niet zo veel suiker bij gedaan, maar t is ook echt niet zuur :)

Zoetstof? ;)

Leonoor 15-07-2002 15:09

Citaat:

Vice schreef:

Is citroen, grapefruit, limoen, ed dan ook slecht voor je?

Siyabonga 15-07-2002 15:09

Citaat:

Leonoor schreef:

Zoetstof? ;)

en is dat ook slecht voor je tanden?

Leonoor 15-07-2002 15:12

Citaat:

vleermuissie schreef:

en is dat ook slecht voor je tanden?

Minder, geloof ik, maar echt gezond is het niet voor je (in het algemeen). Teveel zoetstof kan ziektes veroorzaken en het werkt laxerend.

Siyabonga 15-07-2002 15:15

Citaat:

Leonoor schreef:

Minder, geloof ik, maar echt gezond is het niet voor je (in het algemeen). Teveel zoetstof kan ziektes veroorzaken en het werkt laxerend.

owja, nou oke, das nog een reden meer voor mij om toch weer meer water te drinken, ipv cola-light :)

ABgirl 15-07-2002 17:26

Citaat:

Vice schreef:

Heb wel eens gehoord dat er in één longdrinkglas cola wel 7 suikerklontjes zitten.

niem 15-07-2002 17:53

Drink je veel cola (light)? Dan kun je beter variëren met andere frisdranken. De in cola aanwezige cafeïne zou volgens een Brits onderzoek de calcium in je botten aantasten waardoor je wekere botten overhoudt en meer risico loopt op breuken. Volgens een Engelse diëtiste treedt er al schade op als je 4 blikjes cola per dag drinkt.

mathfreak 15-07-2002 18:19

Citaat:

Leonoor schreef:

Is citroen, grapefruit, limoen, ed dan ook slecht voor je?

Ze bevatten weliswaar citroenzuur, maar het is in ieder geval niet slecht voor je als je het eet. Het is overigens ook zo dat aan veel colasoorten fosforzuur is toegevoegd, wat het zure karakter van de cola verklaart. Het is ook het zuur dat slecht is voor je tanden omdat het zuur je tandglazuur kan aantasten.

Desp 15-07-2002 18:21

Even tip:
wanneer je fruit hebt gegeten, of een frisdrank hebt gedronken: nooooit meteen je tanden poetsen! Laat het eerst even rusten, anders maak je je eigen glazuur kapot!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:39.