![]() |
"Lidmaatschap" bij Paradiso/Melkweg?
Wie weet toevallig waar dat "Lidmaatschap" bij grote discotheekzalen
voor nodig is? Een kaartje kost bv. 16,- Aan de kassa betaal je nogeens 2,50 erbovenop wat dan "lidmaatschap" wordt genoemd. Waarom uberhaupteen "lidmaatschap" dat maartot de volgende dag in de middag duurt? Wat voor geldklopperij is dat? Wie weet wat dat is? |
Om de kas te spekken.
|
Ik hoorde dat het dan een vereniging was en dat dat juridisch handiger was...
|
ja, wat bardamu zegt, het heeft te maken met openingstijden enzo, als ze een vereniging zijn met alleen 'leden' binnen dan is er meer mogelijk ofzo. Ik heb er een keer iets over gelezen maar precies weet ik het ook niet meer.
|
en dat lidmaatschap kan dan niet gewoon 50c kosten?
|
Het zijn natuurlijk ook gewoon smerige kapitalisten :(
|
Je betaalt bij de melkweg 3 euro ofzo voor een maand. Dat vind ik nog best meevallen.
Van al die euro's word vast de toiletjuffrouw betaald. |
Citaat:
maar het is natuurlijk ook weer makkelijk incashen. |
Citaat:
Volgens mij mogen ze als vereniging (want je betaalt lidmaatschap en dus zijn ze een vereniging) ook mensen aan de deur weigeren zonder reden. De reden dat ze €3 per maand vragen is vast om er rijker van te worden. Wel raar dat de ene tent het wel doet (Melkweg, Paradiso, Paard van Troje) en de andere tent het niet (Tivoli, Waterfront, 013) terwijl die ook in grote steden zitten :) |
De Melkweg en Paradiso moeten, omdat ze in Amsterdam liggen, anders volgens mij gewoon net als de reguliere kroegen om 3 uur dicht. Zalen als Tivoli of 013 liggen in andere steden en hebben dus te maken met een ander openingstijdenbeleid.
|
Ah, ik vroeg me al af waarom de Vera in Groningen van die 1-euro maandkaarten had.
|
Ja het zijn wel zalen waar ze creatief boekhouden.
3 euro is opzich niet zo'n heel hoog bedrag en ze weten toch wel dat mensen het betalen. Bij grote concerten komen er ook nog eens mensen van ver en die komen echt niet meerdere keren per maand daarheen. Maar of ze er nu echt rijker van worden? Misschien wel, maar waarschijnlijk op papier niet. Het blijft een vereniging en die mogen geen winst maken. |
omdat ze dan onder een andere wetgeving vallen. Het concert wordt dan gezien als een besloten optreden voor leden en dan mogen ze langer openblijven omdat ze dan niet meer onder de exploitatietijden van de horeca van die gemeente vallen en ze inderdaad non-leden kunnen weigeren.
Het hangt geloof ik ook per gemeente af hoe soepel ze omgaan met die exploitatietijden, bij festivals e.d. worden vaak incidentele ontheffingen gegeven zodat ze zonder lidmaatschap wel langer dan 03:00 open kunnen blijven het overigens niet verboden voor verenigingen om winst te maken, (het mag alleen niet het doel van de vereniging zijn) als de winst het maar ten goede komt van het gemeenschappelijk doel i.e. de concertbezoeken, maar dat ze in plaats van 50 cent 3 euro vragen kun je wel zien als creatief boekhouden ja |
Het zijn ook vaak die tenten die miljoenen investeren in een verbouwing ofzo. Het geld moet toch ergens heen
|
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn genoeg kroegen die entree vragen. Belasting en rare regels, eigenlijk slaat het nergens op he vind ik afentoe. Alsof we nog in een robin-hood tijdperk leven. Wat stellen die regels nou voor. Raar zooitje. Citaat:
|
Citaat:
En geven die regelingen je de ruimte nog langer open te blijven + nog meer winst te maken. |
Citaat:
|
paradiso is in 2004 nog verbouwd hoor.
|
Citaat:
DENK IK het is alweer een aantal jaren geleden dat ik rechtspersonenrecht heb gehad dus mijn geheugen is een beetje STOFFIG |
Mja, een voor de vereisten van een vereniging is dat je statuten moet hebben, waarin naar voren komt wat de doelstelling e.d. is van de vereniging.
Culturele verspreiding zal eerder kans hebben dan louter bierverkoop :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
De Vera rockt meer, jammer dat het in Groningen is.
|
Citaat:
|
Vera is anders ook duurder geworden het laatste jaar. Verder geen kwaad woord over vera want het is toch echt wel een heldenzaal. Dit jaar komt Dinosaur Jr. weer (Y).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan me tijden herinneren dat alle kaartjes onder de 10 euro waren, ook als iets van Daniel Johnston of dinosaur Jr. langskwam en tegenwoordig . Maar goed, ik loop ik nou te zeiken en 12 euro is nog steeds niet duur.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07. |