![]() |
[Wis] Vraag met standaardafwijking!
Ik hoop dat de wiskundetalenten mij hier kunnen helpen, want ik snap er geen snars van.. Het heeft met standaardafwijking te maken.
-- Opgave: De inhoud van 750 potten jam is normaal verdeeld met een gemiddelde geicht van 460 gram en een standaardafwijking van 8 gram. Hoeveel procent van deze potten hebben volgens de vuistregels van de normale verdeling een inhoud.. A: Tussen 452 en 468 gram B: meer dan 444 gram C:tussen 468 en 476 gram D: tussen 57 en 92 gram Handig om te weten: - 68% van alle waarnemingen ligt minder dan de standaardafwijking van het gemiddelde af. -95% van alle waarneningen ligt minder dan de standaardafwijking van het gemiddelde af. --- Iemand? :o |
A, B en C kan met de regels die je zelf post.
- 68% van alle waarnemingen ligt minder dan de standaardafwijking van het gemiddelde af. - 95% van alle waarneningen ligt minder dan twee maal de standaardafwijking van het gemiddelde af. A is precies het interval tussen het gemiddelde min de stdv (=standaardafwijking) en het gemiddelde plus de stdv. 68% dus. B: 444 gram is precies het gemiddelde min 2x de stdv. 97,5% dus. C: Eén gebied tussen 1x de stdv en 2x de stdv. Je weet: 95% ligt tussen 2x de stdv, en 68% ligt tussen 1x de stdv. Het antwoord is dus (95-68)/2 % = 13,5%. D: dit kan met de GR, zie je boek. |
Zie dit plaatje.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...on_diagram.svg (mu is gemiddelde, sigma is 1x de stdv) |
Goh, wat makkelijk eigenlijk. :o
Bedankt voor de uitleg, ik snap het (eindelijk). :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53. |