![]() |
Bezwaar gemeentebesluit
Ik had een vraag. Als de gemeente bijvoorbeeld een lantaarnpaal wil neerzetten kunnen burgers daar een bezwaar tegen in dienen. Mijn eerste vraag was, kunnen mensen ook een bezwaar in dienen tegen andere besluiten van de gemeente?
Mijn tweede vraag was, indien de burgers na actief informatie vragen aan de gemeente na twee maanden nog steeds geen informatie hebben verkregen over een kwestie en er vervolgens een besluit wordt genomen over de zaak, kan je dan een bezwaar indienen tegen dat besluit? Op basis van slechte informatieverstrekking naar de mensen toe. De mensen werden immers niet na meerdere malen daarom gevraagd te hebben geinformeerd over de kwestie van de lantaarnpaal bijvoorbeeld. En zonder info kan je geen bezwaar indienen. |
volgens mij kun je tegen een belissing binnen zes weken na dagtekening bezwaar aantekenen. of dat ook hier ook geldt weet ik niet.
staat het niet op de site van de gemeente? kun je ze niet bellen hierover? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Ben je belanghebbend als er een besluit wordt genomen over een jongerencentrum waar jij vrijwilligerswerk doet en vaste bezoeker bent?
|
Ja.
|
Citaat:
tenminste bij ons dan ;P |
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt eventueel wel bezwaar maken tegen de weigering informatie te verschaffen (mogelijke schending Wet openbaarheid van bestuur). |
Mensen hoeven alleen gehoord worden indien het om een beschikking (een besluit dat naar een concreet personen/een groep concrete personen is gericht, bijvoorbeeld een vergunning) gaat en ze tevens belanghebbende zijn. Hier is dat niet het geval, het plaatsen van een lantaarnpaal is een concrete norm (en dus een besluit van algemene strekking en juist geen beschikking), waardoor er voor het college geen hoorplicht bestaat.
|
Citaat:
Maar überhaupt, bezwaar maken tegen een lantaarnpaal... Ambtenaren werken zelden, besteed dat beetje dat ze werken dan niet aan het behandelen van clueless bezwaarschriften die toch wegens te weinig belang in de prullenbak verdwijnen. Over het algemeen zijn bezwaren een plaag in de besluitvorming die bakken met tijd en geld kost. |
Citaat:
Ik merk hierbij op dat het maken van bezwaar in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur inderdaad waarschijnlijk geen invloed heeft op het bezwaar tegen de lantaarnpaal. Citaat:
|
Ben ik verplicht een aanleiding te geven bij het aanvragen van bestuurlijke documenten? En horen alle documenten openbaar te zijn of mogen ze ook documenten achterhouden?
|
Citaat:
Of je een reden moet geven bij een aanvraag, juridisch gezien, weet ik niet, maar het lijkt me logisch dat dat zo is, dat om volkert-van-der-graaf-achtige figuren en andere 'citizens against virtually everything' in de wielen te rijden, ga er dus maar van uit dat je een valide reden moet hebben. |
Citaat:
Zoals T_ID zegt, mogen overheden ook documenten achterhouden. Uiteraard moeten ze hiervoor goede redenen hebben en hun besluit motiveren. |
Ik wacht nu al weer een tijdje op een reactie. Heb ik nog steeds recht op de documenten als ik geen inwoner van Alkmaar meer ben?
|
Citaat:
Overigens moet de gemeente binnen 14 dagen een besluit nemen over het wel of niet verstrekken van de documenten. |
Citaat:
|
Mijn verzoek is 'dermate algemeen geformuleerd dat het niet mogelijk is hieraan zondermeer te voldoen.' Ik ben daarom uitgenodigd om in overleg met de betrokken ambtenaren te treden. Ik moet trouwens 0.27 cent per a4 betalen. Ik ga na terugkomst van vakantie maar eens langs voor een afspraak..
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42. |