![]() |
Is deze zin correct?
Laatst kreeg ik een brief thuisgestuurd die begon met:
bij kpn is het nieuwe spaarprogramma van KPN. Dat trouwe klanten in de gelegenheid stelt om te sparen voor gratis belminuten, gratis sms'jes, bijzondere verrassingen en exclusieve cadeaus. Onze manier om (...) Maar het is toch niet correct om de tweede zin te beginnen met "Dat (...)", of ben ik nou gek :s? |
Citaat:
|
Citaat:
"Er is een nieuw spaarprogramma van KPN dat trouwe klanten in de gelegenheid stelt om te sparen voor gratis belminuten, gratis sms'jes, bijzondere verrassingen en exclusieve cadeaus." ...maar zo ging het dus blijkbaar niet, dus dan klopt de zin niet, denk ik. |
Het is een uitzondering als er geen fout in een brief gemaakt wordt.
|
Die zin is een betrekkelijke bijzin en kan dus inderdaad niet een zin op zichzelf vormen.
|
Citaat:
|
Oke, bedankt allemaal! Ik had zelf ook al een zeer sterk vermoeden dat de zin niet klopte! Ik dacht eerst dat zal toch haast niet, het is een brief van KPN nota bene en dan meteen met een groffe fout beginnen. Erg slordig dus van KPN.
|
Citaat:
|
Met een voegwoord klinkt het nog normaal, maar met 'dat' niet. Fout als je het mij vraagt. :p
|
Citaat:
Ik vraag me trouwens af of er in dit geval sprake kan zijn van een intonatorisch losgekoppeld zijn van de hoofdzin, want dat levert toch een heel rare intonatie op? Inmiddels heb ik het één en ander gelezen over taalwetenschap en het is niet zo dat ik de schrijftaal altijd boven de spreektaal laat prevaleren, dus ik verwerp je argument niet zonder meer. :p |
Citaat:
|
uhm ik vind t op zich niet erg als je een nieuwe zin met omdat begint in het geval dat mickeyv noemde. maar dat vind ik dan meer voor in een boek of zo
"Koop dit product nu! Omdat het blablah. Omdat blahblah. Omdat je het waard bent". |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08. |