Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Is deze zin correct? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1592812)

Anton aus Tirol 06-06-2007 17:46

Is deze zin correct?

Laatst kreeg ik een brief thuisgestuurd die begon met:

bij kpn is het nieuwe spaarprogramma van KPN. Dat trouwe klanten in de gelegenheid stelt om te sparen voor gratis belminuten, gratis sms'jes, bijzondere verrassingen en exclusieve cadeaus. Onze manier om (...)

Maar het is toch niet correct om de tweede zin te beginnen met "Dat (...)", of ben ik nou gek :s?

mathfreak 06-06-2007 17:51

Citaat:

Anton aus Tirol schreef op 06-06-2007 @ 18:46 :
Laatst kreeg ik een brief thuisgestuurd die begon met:

bij kpn is het nieuwe spaarprogramma van KPN. Dat trouwe klanten in de gelegenheid stelt om te sparen voor gratis belminuten, gratis sms'jes, bijzondere verrassingen en exclusieve cadeaus. Onze manier om (...)

Maar het is toch niet correct om de tweede zin te beginnen met "Dat (...)", of ben ik nou gek :s?

Als ze de tweede zin waren begonnen met "Dat stelt trouwe klanten in de gelegenheid" zou het wel kunnen. In dat geval verwijst dat naar het in de eerste zin genoemde nieuwe spaarprogramma.

Iduna 07-06-2007 09:12

Citaat:

mathfreak schreef op 06-06-2007 @ 18:51 :
Als ze de tweede zin waren begonnen met "Dat stelt trouwe klanten in de gelegenheid" zou het wel kunnen. In dat geval verwijst dat naar het in de eerste zin genoemde nieuwe spaarprogramma.
of ze gaan door zonder punt, bijv. :

"Er is een nieuw spaarprogramma van KPN dat trouwe klanten in de gelegenheid stelt om te sparen voor gratis belminuten, gratis sms'jes, bijzondere verrassingen en exclusieve cadeaus."

...maar zo ging het dus blijkbaar niet, dus dan klopt de zin niet, denk ik.

faan 07-06-2007 09:29

Het is een uitzondering als er geen fout in een brief gemaakt wordt.

perseus 07-06-2007 16:30

Die zin is een betrekkelijke bijzin en kan dus inderdaad niet een zin op zichzelf vormen.

Mr Soija verwijderd 07-06-2007 16:58

Citaat:

perseus schreef op 07-06-2007 @ 17:30 :
Die zin is een betrekkelijke bijzin en kan dus inderdaad niet een zin op zichzelf vormen.
dit ja.

Anton aus Tirol 08-06-2007 12:25

Oke, bedankt allemaal! Ik had zelf ook al een zeer sterk vermoeden dat de zin niet klopte! Ik dacht eerst dat zal toch haast niet, het is een brief van KPN nota bene en dan meteen met een groffe fout beginnen. Erg slordig dus van KPN.

MickeyV 08-06-2007 14:45

Citaat:

perseus schreef op 07-06-2007 @ 17:30 :
Dem kann ich mich leider nicht anschließen. Met name in reclametaal kom je dergelijke contructies erg vaak tegen (ook in een of andere TV reclame, ben even vergeten welke). Ik vind het zelf ook vrij lelijk, maar ook bijzinnen van allerhande aard kunnen intonatorisch -en als weerspiegeling daarvan in de schrifttaal door zulke zinnen met een hoofdletter te beginnen- losgekoppeld worden van de hoofdzin. "Koop dit product nu! Omdat het blablah. Omdat blahblah. Omdat je het waard bent". Ofzo. :cool: Hoe dan ook, ik zie niet in waarom dit ongrammaticaal zou zijn. :confused:

Mr Soija verwijderd 08-06-2007 19:23

Met een voegwoord klinkt het nog normaal, maar met 'dat' niet. Fout als je het mij vraagt. :p

perseus 09-06-2007 11:43

Citaat:

MickeyV schreef op 08-06-2007 @ 15:45 :
Dem kann ich mich leider nicht anschließen. Met name in reclametaal kom je dergelijke contructies erg vaak tegen (ook in een of andere TV reclame, ben even vergeten welke). Ik vind het zelf ook vrij lelijk, maar ook bijzinnen van allerhande aard kunnen intonatorisch -en als weerspiegeling daarvan in de schrifttaal door zulke zinnen met een hoofdletter te beginnen- losgekoppeld worden van de hoofdzin. "Koop dit product nu! Omdat het blablah. Omdat blahblah. Omdat je het waard bent". Ofzo. :cool: Hoe dan ook, ik zie niet in waarom dit ongrammaticaal zou zijn. :confused:
Maar ik doelde uiteraard niet op ordinaire reclames, ik had het over estheten zoals jij en ik! ;)

Ik vraag me trouwens af of er in dit geval sprake kan zijn van een intonatorisch losgekoppeld zijn van de hoofdzin, want dat levert toch een heel rare intonatie op? Inmiddels heb ik het één en ander gelezen over taalwetenschap en het is niet zo dat ik de schrijftaal altijd boven de spreektaal laat prevaleren, dus ik verwerp je argument niet zonder meer. :p

perseus 09-06-2007 11:44

Citaat:

Mr Soija schreef op 08-06-2007 @ 20:23 :
Met een voegwoord klinkt het nog normaal, maar met 'dat' niet. Fout als je het mij vraagt. :p
Misschien zouden we naar aanleiding van deze discussie een veldwerkmeeting kunnen organiseren. :cool:

faan 09-06-2007 20:52

uhm ik vind t op zich niet erg als je een nieuwe zin met omdat begint in het geval dat mickeyv noemde. maar dat vind ik dan meer voor in een boek of zo

"Koop dit product nu! Omdat het blablah. Omdat blahblah. Omdat je het waard bent".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.