![]() |
onderwijskunde (minor)
Ik studeer nu dus (algemene) taalwetenschap in Utrecht en ik ga na de zomervakantie mijn tweede jaar in. Vakken kiezen dus! Aangezien kiezen niet mijn sterkste kant is en ik nogal huiverig ben voor een onsamenhangend pakket ga ik een minor doen (waarschijnlijk kom ik pas in het derde jaar toe aan vakken volgen, maar het is toch maar goed het alvast te weten). Omdat ik nogal een brede interesse heb wat betreft maatschappelijke onderwerpen maar wel een samenhangend pakket wil doen wil ik wel iets doen met onderwijskunde, omdat dat me heel interessant lijkt (en ik minister van onderwijs wil worden ;) ;) nee, grapje). Mijn major zelf ga ik toespitsen op sociolinguïstiek.
Ik heb een paar vraagjes over onderwijskunde, in Utrecht dus, maar algemene reacties mogen ook wel. -in hoeverre gaat het over bijvoorbeeld lesmaterialen ontwerpen? -is er ook aandacht voor manieren om mensen een tweede taal te laten leren ? dat lijkt me namelijk interessant -is het beleidsgericht? dat wil zeggen, ik zit niet echt te wachten op geneuzel over 'behandelmethoden' ofzo ;) -is taalwetenschap en onderwijskunde een zinnige combinatie? ik wil waarschijnlijk de master taal en ontwikkeling doen -leerprocessen, hoeveel aandacht is daarvoor? Concreet gaat het om deze cursussen: * Onderwijspsychologie * Onderwijskundige veranderingsinterventies * Ontwerpen van leersituaties * Assessment en evaluatie van onderwijs en opleiding Misschien dat iemand daar ervaring mee heeft ofzo. :o Ik weet dat het maar een minor is, maar ik wil wel zinnig kiezen. :p Alvast bedankt! |
Ik doe op dit moment de pré-master onderwijskunde op de UU en daar kom ik aardig wat minorstudenten tegen (ik volg voor een groot deel hetzelfde programma als zij, ik heb alleen nog extra vakken als MTS en de bachelorthesis). ;)
-in hoeverre gaat het over bijvoorbeeld lesmaterialen ontwerpen? De minor bevat één cursus die zich echt richt op het ontwerpen van lesmateriaal (de cursus heet dan ook 'ontwerpen van leersituaties') en één cursus die zich ook richt op het ontwerpen van toetsen en dergelijke, maar die cursus richt zich vooral op andere zaken (de cursus 'assessment & evaluatie'). -is er ook aandacht voor manieren om mensen een tweede taal te laten leren ? dat lijkt me namelijk interessant Er is niet heel specifiek aandacht voor, maar bij onderwijspsychologie gaat het over hoe mensen leren en daarbij horen ook zulke dingen. -is het beleidsgericht? dat wil zeggen, ik zit niet echt te wachten op geneuzel over 'behandelmethoden' ofzo ;) Het is gericht op 'onderwijskundig ontwerp en advisering' (;)), maar advisering moet je niet zien als 'behandelmethoden'. Met name Onderwijskundige veranderingsinterventies is flink beleidsgericht, Onderwijspyschologie gaat dus met name om hoe mensen leren, Ontwerpen van leersituaties over, jawel, het ontwerpen van leersituaties en Assessment & Evalutie over toetsen, testen, assessment, evalueren, enz. -is taalwetenschap en onderwijskunde een zinnige combinatie? ik wil waarschijnlijk de master taal en ontwikkeling doen Dat zou je aan Krummeltje moeten vragen, volgens mij doet die een soortgelijke combinatie omgekeerd (major onderwijskunde, minor literatuurwetenschap - is wel wat anders, maar het zit iig een beetje in die richting, toch? ;)). Zelf denk ik dat de combinatie zeker zinnig is...ik denk eigenlijk dat ie vrijwel altijd zinnig is als je iets in de richting van ontwikkeling, onderwijs, leren, enz. wilt gaan doen. -leerprocessen, hoeveel aandacht is daarvoor? In de cursus Onderwijspsychologie is daar aandacht voor. En het komt natuurlijk ook terug in veel andere cursussen...je kunt niet iets (aan)leren zonder aandacht voor het leerproces, dat is ook iets om bij bv. ontwerpen van leersituaties rekening mee te houden. |
Citaat:
Citaat:
Onderwijskundige veranderingsinterventies gaat over het invoeren van veranderingen in organisaties en is niet zo heel onderwijskundig, maar meer veranderkundig en sociologisch, denk ik. Ontwerpen van leersituaties gaat wél over lesmateriaal ontwikkelen. Is best een tof vak, je moet echt een opdracht voor een bedrijf/school/watdanook doen (net als OVI trouwens). Assessment gaat over toetsen ed (jaja), en toen ik het volgde was er geen echte praktijkopdracht aan verbonden, alleen een Engelstalig paper en een take-home-tentamen. Vond het een interessant vak, gaat soms (in de literatuur) wat over beleid). Citaat:
- niet specifiek, je kunt het daar wel op toepassen. Het bevindt zich vaak op een wat abstracter niveau. Bij OIP2 ga je bijvoorbeeld wel een geschiedenishoofdstuk maken incl. werkboek en toets. En bij OvL kun je in principe zo'n beetje zelf kiezen. - ehhh, niet specifiek. Educational Policy (ander vak) wel, maar dat verandert per jaar hoe het wordt gegeven. Onderwijs en informatie en communicatietechnologie gaat over afstandsonderwijs en deels het beleid daarover. - dat lijkt me wel. Zeker als het over leerprocessen gaat ed. - genoeg, vooral in onderwijspsychologie. Nog meer vragen of onduidelijkheden, stel ze gerust. Ik heb ook msn :) Citaat:
|
Misschien dat ze het volgend jaar anders doen, maar dit jaar heeft Assessment & Evaluatie iig nog steeds geen echte praktijkopdracht en wel een Engelstalig paper en een take-home-tentamen (ik volg het vak op dit moment ;)). Als je graag richting beleid wilt, dan is het volgens mij goed mogelijk dat ook bij dit vak te doen (mits het maar beleid mbt assessment is ;)).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.