![]() |
telprobleem
als ik het goed versta is het aantal mogelijkheden dat je 12 dezelfde munten kunt verdelen over 4 personen gelijk aan herhalingscombinaties van 12 over 4.
Dus 12 keer kiezen uit 4 met herhaling dus een combinatie van 12 over 15. Ik hoop dat klopt. maar wat is het dan als je 12 verschillende munten wilt verdelen over 4 personen ? |
Bij die eerste heb je 12 dezelfde munten, allevier personen krijgen dus dezelfde munt dus elke combinatie is hetzelfde. Je hebt dus maar 1 mogelijkheid.
Als je 12 verschillende munten wil verdelen over 4 personen, waarbij de volgorde er niet toe doet, is het aantal mogelijkheden 12 over 4. (in je rekenmachine 12 nCr 4) Als je 12 verschillende munten wil verdelen over 4 personen, waarbij de volgorde er WEL toe doet, is het aantal mogelijkheden gelijk aan 12x11x10x9 (in je rekenmachine 12 nPr 4) |
Hmm nee ik bedoel bv dat je er 5 aan de eerste geeft, 0 aan de 2e, 1 aan de 3e en 6 aan de 4e
|
Citaat:
Stel nu bijvoorbeeld dat in plaats van de verdeling die je zojuist in gedachten had, de "blauwe" munt (die jij aan nr 3 had willen geven) bij nr 4 terecht komt, en de "groene" munt (een van de 6 die jij aan nr 4 had willen geven) bij nr 3 terecht komt, - noem jij dat dan een andere verdeling (de munten zijn bij andere personen terechtgekomen) ? - of noem jij dat dan dezelfde verdeling (wederom 5-0-1-6) ? In het eerste geval ligt het simpel: - De 1e munt kan bij 4 personen terecht komen: totaal 4 mogelijkheden. - De 2e munt kan bij 4 personen terecht komen: totaal 4*4 mogelijkheden. - De 3e munt kan bij 4 personen terecht komen: totaal 4*4*4 mogelijkheden. - De 4e munt kan bij 4 personen terecht komen: totaal 4*4*4*4 mogelijkheden. ... In het tweede geval ligt het ook simpel: - Dan is er namelijk geen verschil met het geval wat je eerst noemde. De munten zijn weliswaar verschillend, maar dat verschil negeer je ... |
ok dank je tis dus hetvolgende zoals welvrolijk.
de eerste munt moet kiezen tussen 4 personen tweede munt ook derde ook dus 4^12 ongeveer 17miljoen mogelijkheden. Cool é:d |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34. |