![]() |
[Nederlands]Formuleren
Hallo allemaal.
Kan iemand mij vertellen wat de formuleringsfouten zijn in de volgende twee zinnen? -Volgens mijn broer is het schrijven met een blauwe pen verplicht door het CITO. -De coach zei tegen de trainer dat het ook zijn verantwoordelijkheid was dat de contacten tussen de pers en zijn sterspelers goed verliepen. Alvast bedankt |
Bij zin twee lijkt het misschien dat de sterspelers van de pers zijn?
|
Zin 1: Het gaat erom dat je met blauwe inkt schrijft, maar de zin suggereert dat de kleur van de pen (het plastic dus) blauw moet zijn.
Zin 2 zoals Leonoor zegt. |
- Volgens mijn broer is schrijven met blauwe inkt verplicht door het CITO.
-De coach zei tegen de trainer dat het ook de verantwoordelijkheid van de trainer was dat de contacten tussen de pers en de sterspelers van het team goed verliepen. Zouden dit dan de goede formuleringen zijn denken jullie? |
Ik zou zin twee veranderen in "De coach zei tegen de trainer dat het ook zijn de verantwoordelijkheid was dat de contacten tussen zijn sterspelers en de pers goed verliepen."
|
Ik vind het raar dat zoiets fout zou zijn, iedereen begrijpt dat we met een 'blauwe pen' een pen bedoelen met blauwe inkt, en iedereen weet dat die sterspelers van het team zijn, niet van de pers. Overdreven om dat te moeten verbeteren dus. Maar ja, 't moet wel, want 't is huiswerk waarschijnlijk :P
|
Zin 2 is volgens mij ambigu, omdat "zijn" zowel op de coach als de trainer kan slaan, en niet omdat de sterspelers van de pers zouden kunnen zijn (dat is immers niet aannemelijk).
|
Citaat:
|
Is de pers eigenlijk niet sowieso meervoud?
|
Citaat:
|
Nou ja, dan kan 'zijn' niet op 'de pers' slaan, lijkt me.
|
Citaat:
|
O, ik heb duidelijk weer eens niet alles voor me gelezen : (
|
Citaat:
@AvengerNL: Je zou de eerste zin ook kunnen corrigeren als "Volgens mijn broer is het schrijven met een blauw schrijvende pen verplicht door het CITO". |
Citaat:
|
Citaat:
2) ....verantwoordelijkheid was om de contacten tussen zijn sterspelers en de pers goed te laten verlopen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23. |