![]() |
Molecuulformule van Sachariden
Hallo.
Ik heb morgen een tentamen over scheikunde. Voor een deel gaat het over sachariden. In Binas 67A zijn de sachariden te vinden. Echter kan ik niet bedenken hoe ze aan de molecuulformules komen. In binas staat dat de algemene formule is: Cm(H20)n Ik zou echt niet weten wat ze nou met m en n bedoelen, bovendien als ik een opgave in het boek maak, kom ik het volgende tegen: Sacharose + water -> Glucose + fructose C12H22O11 + H20 -> C6H12O6 + C6H12O6 Misschien is het heel simpel, maar ik kom er op dit moment helemaal niet uit. Kan iemand het mij uitleggen? Heel erg bedankt! |
die 'm' en 'n' stellen hele getallen boven de 0 voor.
|
Zie verder ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat
|
zelfde als bij de alkanen: CnH2n+1 alleen bij koolhydraten is een koolstofatoom bezet met een gelijk aantal 'watermoleculen': Cn(H2O)n
(is een vergelijkbare formule) kijk maar naar bijvoorbeeld glucose (C6H12O6) --> dat is C6(H2O)6 = C6H12O6 |
Nee, Cm(H2O)n impliceert dat je m en n vrij mag kiezen als gehele getallen (maar dan mag n natuurlijk niet zo groot zijn dat het niet meer op de m koolstofatomen past). Voor sacharose zie je ook dat m =/= n.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
hoef mer er niet onderuit te lullen, want het is gewoon een feit :p
|
Maar sacharose is toch ook een sacharide of niet? En voor sacharose geldt niet m = n. Dus geldt dat voor de algemene formule ook niet.
|
dat heeft er in dit geval geen reet mee te maken meph. Het belang ligt niet in de formule, het belang ligt erin dat een koolstofatom met een evenredig aantal 'watermoleculen' wordt bezet, vandaar de naam '' kool-hydraat''
en of m=n of m =/= n zal mij een worst wezen omdat suikers polymeren vormen en er dus H2O wordt afgesplits. Feit blijft dat er een evenredig aantal 'watermoleculen' gebonden is aan koolstofatomen |
Nee, voor sacharose geldt m = 12 en n = 11, dus niet evenredig.
|
Citaat:
glucose+fructose--> sacharose C6(H2O)6 + C6(H2O)6 --> C12(H2O)11 + H2O |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47. |