Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Visual C++/Delphi] Port monitoring (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=159556)

eddie 15-07-2002 18:52

[Visual C++/Delphi] Port monitoring

Ach ja... ik heb weer eens niks te doen :o

Ik wil een port-monitoring proggie maken. Ik heb Delphi Enterprise gedownload van borland.com, maar die geeft foutmeldingen bij het opstarten, waardoor ik de internet componenten niet kan gebruiken. :(

Dan maar VC++.

Op zich heb ik VC++/Delphi alleen maar nodig voor het form. Ik gok dat ik low-level moet gaan werken wil ik poorten kunnen monitoren/blocken.

Alleen heb ik geen idee waar ik moet zoeken naar informatie en waarop.

Iemand ideen?

eddie 17-07-2002 09:08

Niemand? :(

Lethalis 17-07-2002 11:28

'k heb ook geen idee..

Bij Linux heb je de netfilter API .. maar hoe het onder Windows zit, weet ik niet.

McMotion 19-07-2002 18:23

Citaat:

eddie schreef:
Ach ja... ik heb weer eens niks te doen :o

Ik wil een port-monitoring proggie maken. Ik heb Delphi Enterprise gedownload van borland.com, maar die geeft foutmeldingen bij het opstarten, waardoor ik de internet componenten niet kan gebruiken. :(

Dan maar VC++.

Op zich heb ik VC++/Delphi alleen maar nodig voor het form. Ik gok dat ik low-level moet gaan werken wil ik poorten kunnen monitoren/blocken.

Alleen heb ik geen idee waar ik moet zoeken naar informatie en waarop.

Iemand ideen?

ik heb het wel eens geprobeerd maar ik ben niet ver gekomen.. de internet componenten kan je er in ieder geval zeker niet voor gebruiken :D waarschijnlijk moet je dan gaan kloten met de winsock SPI of zoiets.. idd heel low level

McMotion 19-07-2002 18:23

http://msdn.microsoft.com/library/de...vrspi_8zua.asp

eddie 19-07-2002 18:42

Hmmm... interesant. :)

Ik zal me er eens in verdiepen :)
Moet nu alleen nog weten hoe ik dll's/api's kan aanspreken :o :D

Lethalis 19-07-2002 18:54

Citaat:

eddie schreef:
Moet nu alleen nog weten hoe ik dll's/api's kan aanspreken :o :D
De headers includen en linken met de libs.

eddie 19-07-2002 18:58

Citaat:

******** schreef:
De headers includen en linken met de libs.
:confused:
Ik ben er nog niet uit in welke taal ik het ga proberen. Misschien wel Visual FoxPro (kan ik tenminste :o).

Maar ik denk dat het 'makkelijker' is in Delphi :)

Lethalis 19-07-2002 19:04

Citaat:

eddie schreef:
Maar ik denk dat het 'makkelijker' is in Delphi :)
In Delphi moet je geloof ik het 'use' keyword gebruiken ervoor .. mits ze daarvoor wrappers hebben.

Gebruik je al CLX of nog VCL?

eddie 19-07-2002 19:09

Citaat:

******** schreef:

Gebruik je al CLX of nog VCL?

:confused:
Het enige beetje Delphi dat ik heb gehad is op school: 1 semester, 2 uur in de week :o

Ik heb dus totaal géén idee waar je het over hebt :)

[edit]
Gokje :)
VCL = Visual Class Library?
[/edit]

[edit2]
Ik kan een nieuwe CLX applicatie maken (maar ik heb geen idee wat dat is :D :o)
[/edit2]

Lethalis 19-07-2002 19:26

CLX is de opvolger van VCL. Dus je hebt Delphi 6 vermoed ik :)

Dacht eerst dat je het in C++ wilde maken?

eddie 19-07-2002 19:34

Citaat:

******** schreef:
CLX is de opvolger van VCL. Dus je hebt Delphi 6 vermoed ik :)

Dacht eerst dat je het in C++ wilde maken?

Delphi 6 Enterprise Trail gedownload (die het maar half doet :mad: )

Ik snap weinig van Visual C++ :o

Ik denk dat ik er met Delphi wel uit kan komen, als ik maar een voorbeeldje heb mbt dll's gebruiken :)
*heeft op school wel gekloot met DLL's, maar is het vergeten :o :D*

Ik 'moet' namelijk de Winsock SPI ofzo heel misschien gebruiken, en deze gebruikt (afaik) 2 dll's ws2_32.dll en winsock.dll ofzo.

Lethalis 19-07-2002 20:02

Calling External DLLs from Delphi

eddie 19-07-2002 20:10

Citaat:

******** schreef:
Calling External DLLs from Delphi
Yup, was ik al achter gekomen. Maar ik weet niet waar ik hem naar moet zetten :(
Code:

unit Unit1;

interface

uses
  Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
  Dialogs, StdCtrls;
type
  TForm1 = class(TForm)
    Edit1: TEdit;
    procedure FormCreate(Sender: TObject);

private
    { Private declarations }
  public
    { Public declarations }
  end;

var
  Form1: TForm1;

implementation
{$R *.dfm}

function test1 : string; external 'dll.dll'; //<------------ Hier staat-ie

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
    Form1.Edit1.Text := test1();
end;

end.

dll.dll is dus mijn zelfgemaakte dll, waarin het volgende staat
Code:

library dll;
uses
  SysUtils,
  Classes;

{$R *.res}

function test1 : string;
begin
  test1 := 'blaat';
end;

begin
end.

Gewoon gemaakt met de wizard :)
*heeft programma voorbeeld nodig*

McMotion 19-07-2002 20:14

Citaat:

eddie schreef:
Ik 'moet' namelijk de Winsock SPI ofzo heel misschien gebruiken, en deze gebruikt (afaik) 2 dll's ws2_32.dll en winsock.dll ofzo.
nou ik denk eigenlijk eerder dat je zelf een winsock.dll mag gaan schrijven ofzo :D of een drv file ofzo.. ik zou het niet weten maar volgens mij denk je er te makkelijk over

eddie 19-07-2002 20:22

Citaat:

McMotion schreef:

nou ik denk eigenlijk eerder dat je zelf een winsock.dll mag gaan schrijven ofzo :D of een drv file ofzo.. ik zou het niet weten maar volgens mij denk je er te makkelijk over

Jaa, ach.

Ik moet toch eerst Delphi weer onder de knie krijgen :D :D :p

3D-Geo 19-07-2002 22:47

Ik had C++
Maar moest er gelijk weer af. :( :( :( :( :( :(
Maar het is een geweldig programma:D:D:D:D

Chimera 19-07-2002 23:00

Citaat:

3D-Geo schreef:

Maar het is een geweldig programma:D:D:D:D

Hoe weet je dat als het er meteen weer af moet? BTW: C++ is geen programma, het is een taal. Zwetser.

3D-Geo 20-07-2002 01:30

Citaat:

Chimera schreef:

Hoe weet je dat als het er meteen weer af moet? BTW: C++ is geen programma, het is een taal. Zwetser.

Niet letterlijk meteen!!!
En ik had het over MS visual C++. En dat is een programma om stand-alones the maken of een *.dll maar ook icons. Je eigen forum, website enz. gewoon een eigen programma maken dus.
(en Einstein, met deze programma worden ook spelletjes gemaakt en 3d programma zoals 3D Max en Lightwave 3d 7)

Lethalis 20-07-2002 08:26

Citaat:

3D-Geo schreef:
Niet letterlijk meteen!!!
En ik had het over MS visual C++. En dat is een programma om stand-alones the maken of een *.dll maar ook icons. Je eigen forum, website enz. gewoon een eigen programma maken dus.
(en Einstein, met deze programma worden ook spelletjes gemaakt en 3d programma zoals 3D Max en Lightwave 3d 7)

Einstein, MS Visual C++ is niet meer dan een IDE. Een programma wordt gevormd door eerst de code door een preprocessor te sleuren, elke module apart te compileren naar machinetaal met de compiler en dan uiteindelijk die zooi aan elkaar te binden met de linker.

MS Visual C++ voert deze programma's enkel uit .. en kan zèlf geen andere programma's produceren.

Einstein :rolleyes:

Lethalis 20-07-2002 08:33

Oh, en Eddie: je moet GetProcAddress en LoadLibrary gebruiken.

Voorbeeldje.

eddie 20-07-2002 11:29

Citaat:

******** schreef:
Oh, en Eddie: je moet GetProcAddress en LoadLibrary gebruiken.

Nee.
Ik weet namelijk dat ik bepaalde functies nodig hebt, en ik heb ze de hele tijd nodig. Ik hoef ze dus niet dynamisch te laden :)

McMotion 20-07-2002 14:00

Citaat:

******** schreef:
Einstein, MS Visual C++ is niet meer dan een IDE. Een programma wordt gevormd door eerst de code door een preprocessor te sleuren, elke module apart te compileren naar machinetaal met de compiler en dan uiteindelijk die zooi aan elkaar te binden met de linker.

MS Visual C++ voert deze programma's enkel uit .. en kan zèlf geen andere programma's produceren.

Einstein :rolleyes:

uhm sorry hoor maar nou ben je wel heeel erg aan het mierenneuken :D de compiler en linker horen gewoon bij Visual C++
ik ga toch ook niet zeggen "met lame kan je geen MP3 bestanden maken, die MP3 bestanden worden gemaakt door de kernel die dat al dan niet in zijn address space doet"

Lethalis 20-07-2002 18:55

Citaat:

eddie schreef:
Nee.
Ik weet namelijk dat ik bepaalde functies nodig hebt, en ik heb ze de hele tijd nodig. Ik hoef ze dus niet dynamisch te laden :)

Als ze niet geimplementeerd zijn in Delphi, zul je ze wel moeten linken aan externe libs.

Lethalis 20-07-2002 18:56

Citaat:

McMotion schreef:
uhm sorry hoor maar nou ben je wel heeel erg aan het mierenneuken :D
Damn, als je goed kijkt .. zie je ook wel dat hij nogal een domme opmerking maakt en gelijk met 'Einstein' en shit begint. Dus ging ik ff mierenneuken :p

Citaat:

ik ga toch ook niet zeggen "met lame kan je geen MP3 bestanden maken, die MP3 bestanden worden gemaakt door de kernel die dat al dan niet in zijn address space doet"
Lame is userland :p

McMotion 23-07-2002 14:38

jah maar de code die de data uiteindelijk de data naar je hardeschijf toe stuurt is kernelland ;)

Lethalis 23-07-2002 14:54

Citaat:

McMotion schreef:
jah maar de code die de data uiteindelijk de data naar je hardeschijf toe stuurt is kernelland ;)
Dat hangt er maar vanaf .. bij GNU/Hurd zijn de driver modules ook userland :D :p maar normaal gesproken wel ja :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.