![]() |
Aardrijkskundig probleempje
Euhm, ik zat overlaatst maar eens te leren, aardrijkskunde, morge heb ik namelijk Aardrijkskunde maar ik stuitte op het volgende:
In men boek stond zoiets als: Het gasmengsel in de atmosfeer bestaat uit O3; CH4; O2; NH3; N2 etc... Maar de vraag, waarom bind die O2 en die N2 niet of waarom verbrand die CH4 niet met die 02? In men boek stond: een mysterieus verschijnsel, daar ben ik vet mee... Dus ik dacht, hier weten ze dat wel, Waarom binden die elementen niet, en waarom ontbind de ozon niet onder de invloed van UV-straling? Thx Turtle3 |
Meestal is er niet genoeg activerings-energie om die reacties op gang te brengen. Pin me er niet op vast (ik weet niet uit m'n hoofd hoeveel activeringsenergie er nodig is voor de genoemde reacties), maar dit is het eerste dat in me op komt.
Vergelijk het met fietsen. In het begin moet je meer arbeid leveren om op snelheid te komen en later kan je met minder arbeid op dezelfde snelheid door blijven gaan. |
Ik ben geen chemicus, maar voordat CH4 met 02 gaat verbranden zal toch een bepaalde temperatuur nodig zijn, die niet zomaar in de atmosfeer aanwezig is.
|
Ik ben ook geen chemicus, maar volgens mij hebben O2 en N2 sowieso nooit zin om een relatie aan te gaan.
|
Bij CH4 en O2 gaat het inderdaad om de temperatuur, dus het ontbreken van de benodigde activatieenergie. Bij N2 en O2 lijkt het me te gaan om dat NxO energetisch minder gunstig is dan N2 en O2 apart.
|
Citaat:
Tenminste, zoiets vaags heb ik dan nog bij anw opgestoken :o |
De atmosfeer van de aarde bestaat in lagen dit is waarom ze niet snel reageren ;) denk ik
|
Zeg manne merci eh
|
Probleem opgelost zo te zien :).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34. |