![]() |
Salaam, Hee, Hallo, Hello, Hola, Hoi, Fa'aka!
Hoe groet jij de mensen om je heen? En doe je dat bij elk persoon op een andere manier en in elke situatie anders?
Groet je onbekenden weer totaal anders? Of juist helemaal niet? Tell us, ik ben razend benieuwd. :) |
Ligt aan de situatie, de mensen en m'n bui op dat moment :p
|
Begin bij het begin. ;) Hoe groet jij je ouders/grootouders? Je broers/zussen? Vrienden? Studiegenoten? Docenten? Buschauffeurs?
|
Meestal zeg ik gewoon hoi of heej. Familie geef ik 3 zoenen, vrienden vaak een knuffel.
|
Huisgenoten/familie/vrienden/<vul iets sociaals in>: hoi
Oma/opa: hallo Buschauffeurs: hallo |
Ik zeg altijd pwep! Maar van mijn mammie mag ik eigenlijk niet tegen vreemden pweppen.
|
heej
|
Zo.
|
mensen die ik ken: hee of hoi of hai
mensen die ik niet ken tegen wie ik beleefd wil zijn: goedemorgen/goedemiddag/goedenavond mensen die ik nauwelijks ken of kinderen ofzo: hallo als ik weg ga: daag, soms doeg |
Mensen die ik ken: Hoi!, Hee!, Hallo!
Mensen die ik niet ken: Hallo, Goedenmorgen/middag/avond. Als ik weg ga, tegen m'n ouders: ajuus! Informeel tegen andere mensen: Hoi! Formeler: Tot ziens! |
Op het werk als het oude mensen zijn: hallo
op het werk jonger dan ik: hoi mijn ouders krijgen gewoon een dikke pakkerd mijn oma krijgt drie zoenen, mijn opa krijgt 1 volle zoen (weet niet waarom altijd zo gedaan) met tante en ooms is het vaak drie zoenen met verjaardagen, maar gewoon op bezoek eigenlijk niets. Mijn zus krijgt een volle zoen op haar mond vriendinnen die ik lang niet meer gezien hebben krijgen een knuffel en een zoenoverlading vriendinnen die ik haast dagelijks zie begroet ik gewoon met hey. De rechterburen begroet ik met hallo, de linkerburen met hoi, of een korte hai, eveneens voor de buren van nr 5 - 7 - 11 - 15 - 17- 23 alles wat daar tussen in zit (de 1 - 3 - 19 - 21) krijgen een hallo van me. Tegen mijn pianolerares zeg ik altijd hoi kom erin en tegen mijn trompetleraar is het Haaay op een lange manier omdat hij dat ook doet. Op orkest geef ik een vlotte hoi. dat was het wel geloof ik :o |
Hoi.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Tegen volwassen zeg ik goedenmiddag of goedenmorgen of goedenavond. Tegen vrienden helloohooo of heey
|
hey of hoi meestal.
als ik weg ga ciao |
Fawaka
|
Het hangt van mijn bui af. En de persoon.
Tegen mijn moeder zeg ik Hoi! Tegen mijn broer Hey of als ik melig ben Ello there, mate! Tegen mensen die ik niet ken Hoi of Hallo, en tegen goeie vrienden hey. |
Ouders: hoi.
Familie: hai. Vrienden: hé. Vriendinnen: ho'. |
Formeel: goedemorgen, -middag, -avond
Informeel: Hee, hoi, hallo, doeg, doei |
friends: Hee, naam+ey zoals: Skilly= Skilleeeey
Formeel: Hallo met gevolgd: goedenavond,middag, morgen etc. Familie: Hallo hallo bondiaa/bonochi of Basha. (antiliaans allemaal) |
Citaat:
|
Citaat:
Lol groet je je familie met wtf? [/droge humor] :D |
hoi, euj, uila, (e)ey, h(e)ey, mogûh, ha. Alles in willekeur, tegen mijn baas zeg ik net zo makkelijk moguh als hoi, en dat geldt eigenlijk voor iedereen. :o Uila is dialect, geen idee waar het op slaat maar ik zeg het vaak tegen vrienden uit een dorp dat hier in de buurt ligt.
En op msn begroet ik mensen bijna nooit. |
joe hoi
|
KOFFIE!
zo begroet ik mensen op mn werk en meestal "whello" of "ello" "hey man" buiten mn werk ;x;x;x |
Eigenlijk zeg ik tegen alle mensen die (ruim) ouder zijn dan ik 'hallo' of 'goedenmiddag' ofzo. Hoi / hay / hey / Héhé zeg ik tegen leeftijdsgenoten of mensen die jonger zijn dan ik. Uitzondering daarop zijn m'n ouders, hen begroet ik bijna altijd gewoon met 'hoi'.
|
Familie: Hoi
vrienden: Hey/ooooooi Formeel: Goedeochtend, goedemiddag, goedeavond Onbekenden: Hallo |
Hoi, haai (hoe langgerekter, hoe meer ik de persoon in kwestie gemist heb :P), hé, hallo. Volgens mij ben ik niet heel formeel ofzo...
|
Hoi kerel.
|
Citaat:
|
mijn zussen: hoooi
mijn moeder: Hoi! onbekende in de winkel: Hallo of goedemorgen/middag Mijn neefjes en nichtjes: Hai vriendinnen: Heeey vriendje: Hai of Joehoe opa en oma: Hoi schoonouders: haai dat was het wel geloof ik |
vrienden, leeftijdsgenoten en familie: hoi
rest van Nederland: goedendag |
Citaat:
|
Tegen familieleden: hoi/hallo
Tegen vrienden: heey/hoi/haai Tegen onbekenden: goedemorgen/middag/avond of gewoon hallo. En als ik wegga, daag/doeg/doei of tot ziens. |
Fa'aka tegen iedereen.
|
Vader/broer: Hee paa/brada. Goedemorgen/middag/avond. Hallo... Ligt een beetje aan de situatie.
Moeder/zusje: Salaam oealeikoem warahmatoellah lieve mama/zusje. Vrienden: Hola. Hallo. Hoi. Salaam oealeikoem, fa'aka, conta bai, namaste... Buschauffeur/docenten/grootouders: Goedemorgen/middag/avond. |
Eey, hoi, hooi, ach heb je hem/haar ook weer. ect ect.
|
Yo
|
Ik heb geen flauw idee. Volgens mij zeg ik het bij iedereen elke keer anders.
|
hee hoi
|
'Hoi'
|
Familie en vrienden: hi, hoi, gutentag, bonjour, gewoon iets raars eigenlijk.
De rest allemaal 'Hallo' en buschauffeurs krijgen een blik en heel soms een goedemorgen, dat is iets waardevols (L) |
Jo (of Joooooo)
Ey man Moi eem E swa Ejong Amoi Goeiedag eem Hoii hallo moge/middag/avond |
ouders: goedendag vader, goedendag moeder
;') not gewoon met hooi vrienden: ey, ho-oi ouderen: Hallo |
hallo / ey / hey / hoi
"hoi" het vaakst. ik heb een hekel aan 'goedemorgen/goedemiddag', dat zeg ik dan ook nooit :o misschien is t voor die persoon wel een klote ochtend of middag en dan loop jij daar een beetje vrolijk te doen. |
Hoi, Yo, Hee, Hooooi, Hai, Ewa
Hallo, goedemorgen/middag/avond |
Citaat:
|
Bij bekenden iets van hoi, yo, hee.
formeler: doe ik niet echt aan, ook hoi, gevolgd door mijzelf voor te stellen. Of: Halllooooootjes..... :p |
Hoi, 50.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33. |