![]() |
Analytische meetkunde
Hey , ik heb bijna examen wiskunde en ik heb een probleem met een opdracht die ik niet goed begrijp. We moeten een vergeljking omzetten naar coördinaten. Ik zal het volgende voorbeeld geven :
y = 2/x => a = 1/2 die na omzetting de coördinaten (2,1 ) wordt . IK weet niet of het in nederland zo is , maar bij ons is de a de richtingscoëfficiënt. We moesten met de formule y = ax werken , maar deze moest omgezet worden tot a = y/x. Ik zit met het probleem dat ik niet meer weet hoe ik de uitkomst in het bovenstaande voorbeeld bekwam. Kan iemand me helpen ? Alvast bedankt , Niels. ;) |
Ik mis informatie om de vraag te kunnen beantwoorden. Kun je de hele vraag geven?
|
Dus , de opdracht luidt :
Construeer de rechten met de volgende rechten dan krijg je verschillende vergelijkingen zoals : 1) y = x/2 Dan heb ik erbij geschreven ==> a=1/2 en dan als uitkomst , dus de coordinaten ( 2,1) en dan moesten we ze ook nog construeren op een rooster ... Mvg , Niels |
Als y = x/2, dan is de richtingscoëfficiënt inderdaad 1/2 en de grafiek gaat dan door (2,1). Wat is nu de vraag?
|
hoe je van die y= x/2 naar de richtingscoëfficient en en dan naar de coordinaten geraakt ...
|
Je zou de afgeleide van y=x/2 kunnen nemen en dan is de rico inderdaad een 1/2. En anders kun je het gewoon zien cq bedenken dat wanneer je 1 x opzij gaat je maar 1/2 y omhoog gaat en dan moet de rico wel een half zijn. De coordinaat kun je vinden door x gewoon in te vullen. Dus x neem je bijvoorbeeld 1 dan heb je voor y een 1/2 dus de coodinaat zijn (1,1/2)
Neem je voor x 2 dan krijg je voor y 1, door gewoon in te vullen dus, en dat is de coordinaat (2,1). |
ah ok , met die afgeleide is het duidelijker. Bedankt voor de info ... :)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41. |