![]() |
geheugen en leerprestaties
hey mensen!
ik weet niet precies hoe ik het moet verklaren.. maar ik zit ik echt met een (ernstig) leerprobleem.. namelijk ik ben een hardwerkende leerling...op de middelbare school heb ik erg veel leerproblemen..ik leer mezelf steeds kapot en ben heel ijverig.. ik doe enorm keihard mijnbest..maar ik kom nergens ik baal ervan..ik haal steeds onvoldoendes en al leer ik me kapot en oefen erg veel ik kom nooit hogerdan een 6.. nu ben ik voor de 2e keer gezakt? :bloos: soms vraag ik mezelf wat is er zo mis met mijn geheugen..ieder mens hoeft niet veel te doen om beloond te wordenvoor hoge cijfers? (al ben ik mischien dyslecties)en inde examenperiode heb ik mezelf erg keihard voor geleerd en gewerkt...en ik had er ook goed gevoel over..(ik dagt al dat hardwerken wordt uiteindelijk wel beloond!)maar nee..veel onvoldoendes..is het waarschijnlijk omdat ik ZO DOM. :bloos: .ben en anderen slim EN hoogbegaafd..? en dan is mijn vraag waardoor wordt DOMHEID door bepaalt? ik ben er echt kapot van..het is niet mijn schuld en ik zou niets liever willen dan hoofbegaafd zijn! nu is mijn vraag valt er iets aan te doen?? wat is er mis met mijn geheugen??? help me A.U.B mensen..ik weet het niet meer! :confused: |
Misschien dat je zo hard leert, dat je op een toets alleen maar aan de kennis denkt die je geleerd hebt. En dat je daarbij je algemene kennis en logisch/boeren verstand uitschakelt? Dat je teveel in het hokje denkt en daardoor verbanden mist?
Of dat je zo hard werkt dat je geen tijd neemt om te rusten/ slapen. Juist wanneer je rust krijgt je geheugen de tijd om alles op te slaan en te verwerken. Of je maakt je zo druk dat je gewoon helemaal dicht slaat. Het is natuurlijk wel erg vervelend dat je het gevoel hebt dat je iets goed maakt en dat het resultaat dan vervolgens zo tegenvalt. Misschien is jouw "goed" gewoon niet goed genoeg, maar dan weet je dat je in elk geval alles geprobeerd hebt. Dom zul je in ieder geval niet zijn, want dan had je je leerprobleem niet eens opgemerkt en/ of je er niet druk om gemaakt. Wel "raar" dat je niet eerder gekeken hebt wat je fout doet m.b.t. leren en er nu pas mee komt. Misschien heb je het wel altijd op de verkeerde manier voor jou gedaan. Dan is het niet vreemd dat je cijfer niet hoog is, ondanks al je inzet. Misschien ben je meer het type dat moet "doen", opgaven en samenvattingen moet maken i.p.v. te lezen. Ik noem maar wat. |
Mbt het moeite doen voor een hoog cijfer: er zijn maar heel weinig mensen waarbij hoge cijfers aan komen waaien, de meeste mensen moeten er gewoon (behoorlijk wat) moeite voor doen.
Het gaat niet alleen om hoe hard je leert, maar vooral om hoe je leert. Misschien dat je op school eens zou kunnen informeren naar instanties waar ze eventueel kunnen onderzoeken of hoe je leert efficient is, of de manier bij je past, ed en waar je hulp kunt krijgen bij het leren? Kijk desnoods of het mogelijk is om je intelligentie te laten onderzoeken. Laten onderzoeken of je idd dyslectisch bent is ook aan te raden trouwens (en daar zit ook een stukje intelligentie-onderzoek in, dus dan hoeft dat al niet meer apart). Of je 'dom' bent weet ik niet (ik weet ook niet of dat er echt toe doet), maar hoogbegaafd zijn is ook niet alles, daar kunnen ook bepaalde problemen bij komen kijken die net zo min prettig zijn. Ipv 'iets anders' te willen 'zijn' kun je, denk ik, beter kijken hoe je verder kunt komen met jezelf. |
Je moet niet in termen van "slim" en "dom" denken
Volgens een test die bij mij is afgenomen bij de mensa ben ik "hoogbegaafd". Nu denk je misschien: hoogbegaafd, die kunnen makkelijk leren, die hebben het altijd makkelijk. Ik zal je uitleggen in hoeverre dit waar is (Ik heb er minnetjes en plusjes bij gezet zodat je sneller de voordelen (+) en nadelen (-) kunt selecteren (mocht je geen zin hebben om de voordelen te lezen, ondanks dit is het toch 1 doorlopend verhaal): (-)1. Zaken uit mijn kop stampen en rijtjes leren kan ik heel erg slecht, vakken als frans en duits hebben mij dus nooit goed gelegen (+)2. Wat ik wel kan is snel verbanden leggen, mijn hersenen verwerken dingen die ik zie/lees e.d. heel erg snel waardoor mijn "gedachten al snel bij een punt zijn waar de meeste mensen nog niet zijn (+)3. Ook vallen mij patronen heel snel op, als ik een plaatje zie met honderden +'en er in kan ik (meestal zonder te tellen) vrij exact raden hoeveel plussen het zijn omdat ik onderbewust een patroon zie (-)4. Er zitten alleen ok heel veel nadelen aan een hoog IQ, als ik met iemand praat sla ik soms een heel deel van een conversatie over omdat ik dat in mijn hoofd al allemaal heb uitgewerkt, veel mensen kunnen mij hierdoor niet volgen en vinden mij "raar" en houden afstand, hierdoor heb ik mij jarenlang heel erg eenzaam gevoeld (-)5. Die eenzaamheid heeft ook effect op mijn cijfers gehad, ik dacht alleen maar na over hoe waardeloos ik was en klapte geheel dicht (+)6. Ik kon dan sommige vakken zonder te leren makkelijk halen maar (-)7. Andere vakken, waar ik wel wat aan had moeten doen gingen erg slecht (-)8. Tevens heb ik in mijn jeugd nooit geleerd hoe sociale omgang werkt, omdat ik (vnl. op de basisschool en in de brugklas) erg veel in mijn hoofd leefde. Introvert. En hierdoor heb ik veel dingen niet geleerd die mij later ook erg in de weg hebben gezeten. Daar wil ik ten slotte nog aan toevoegen dat intelligentie niet alles is: * Je EQ (sociale vaardigheid en dergelijke) maakt je veel gelukkiger omdat het zorgt voor liefde en vriendschap, iets wat iemand met een hoog IQ en een laag EQ mist * Naast IQ is er ook nog originaliteit, fantasie (die ik goddank wel heb meegekregen) die je later in je leven verder kan helpen dan een hoog IQ omdat het je de optie geeft "buiten de lijnen te treden" * Ook kun je nog artistieke vaardigheden hebben, denk aan muziekinstrumenten of de mogelijkheid om iets moois te tekenen of schilderen * En dan heb je nog sportieve, deels lichamelijke vaardigheden, balans, goeie beweging en fysiek inzicht En zo zijn er nog veel VEEL meer talenten die mensen kunnen hebben naast een hoog IQ (hoog IQ, hoogbegaafdheid, staat volgens sommige mensen totaal los van het begrip intelligentie omdat het slechts over een klein deel van je brein gaat) Verder is het geen schande om "een stapje omlaag" te doen. Ik ben zelf vanwege mijn problemen ook van t gymnasium naar t atheneum gegaan, dat was eerst best zwaar emotioneel (IQ was immers alles wat ik had en zelfs daarin faalde ik). Maar je bent een stuk gelukkiger als je beter presteert en daarvoor is het gewoon prettiger om een niveau te vinden waar jij je meer thuis voelt. Ik weet dat het zwaar is maar je moet niet te veel vasthouden aan de sociale druk omtrend "intelligentie", doe gewoon wat jij wil, het is jou leven. Later heb je er ook geen zin in om op je werk de hele tijd dingen te moeten doen die je enorm zwaar vind. |
Misschien een rare vraag, maar welk niveau doe je? Zit je niet op een te hoog niveau, waardoor je door hard werken nog steeds niet ver komt?
Ik heb ook een vraag die al een tijd bij mij speelt; Ik heb nooit goed kunnen begrijpend lezen. Bij frans, duits en engels (nederlands niet echt meer) is lezen altijd slecht gegaan, terwijl de grammatica en de spreekvaardigheeid wel acceptabel gingen. Ik heb daar het meest van alle vakken tijdens m'n middelbare schooltijd aan gewerkt, maar ik haalde slechts op het randje voldoendes (met soms een uitschieter naar boven, en vaker naar beneden). Ik weet alleen nou niet waar het wél aan ligt. :( |
puur ff op je titel afgaand, als je geheugen zo slecht is dat je na heel veel leren heel weinig onthoudt, is het tijd om te kijken waar dat doort komt.. leer je op de "verkeerde" manier, of is je geheugen gewoon slecht..
en wat betreft dom en slim zijn.. mijn visie is dat je slimmer bent om een laag IQ nuttig te gebruiken dan een hoog IQ niet/verkeerd te gebruiken.. |
Ik herken dit wel, ik heb hier op de universiteit ook veel last van gehad. En ik heb er eigenlijk nog steeds last van. En ik weet dat het heel frustrerend is.
Je bedoelt waarschijnlijk ook dat mensen die dezelfde hoeveelheid werk doen een 8 halen terwijl jij een 6 hebt, i.p.v. dat mensen er nooit wat voor hoeven te doen. Want dat is natuurlijk gewoon voor de meeste mensen niet waar. Iets dat voor mij ook frustrerend werkte. Je zegt dat het je kapot maakt en inderdaad, bij mij had het ook niet bepaald positieve effecten. Het is misschien vervelend, maar wat op zich wel werkte is herhalen. Wat ook zo is, je kunt nog zo hard werken, als je niet efficiënt werkt, heeft dat harde werken geen nut. Er zijn goede strategiën, waarbij je in een uurtje kunt doen waar je met een slechte strategie 3 uur over doet. Soms zijn er ook factoren die onbewust een rol spelen. Als er bijvoorbeeld iets gebeurd is dat je emotioneel raakt, dan kun je je minder goed concentreren. Dan moet je niet beginnen aan een opdracht of een tekst, want dan kun je je dus niet concentreren. Je zult moeten proberen de factoren zo te beïnvloeden dat ze toch een gunstig effect zullen hebben op je concentratievermogen. Als je bijvoorbeeld ruzie met iemand krijgt, dan moet je dat dus eerst oplossen. Anders dwalen je gedachten tijdens het studeren steeds af naar die ruzie. Het kan trouwens ook een andere factor zijn die steeds terug keert. Bijvoorbeeld dat je snel afgeleid bent. Als je dan hard werkt op een rommelig bureau, tja, dan zul je worden afgeleid. Dan ruim je je bureau op en heb je weer een factor minder die tegen je werkt. 1 ding dat ik in ieder geval wel geleerd heb is dit: harder werken is niet altijd de oplossing. Soms zijn het echt simpele dingen waar je gewoon overheen kijkt. Of waarvan je denkt dat ze geen rol spelen terwijl ze het toch doen. |
Leren kun je ook leren.
Ik lees boeken van meer dan 600 pagina's 1 keer begrijpend door, herhaal de kernpunten, doe vervolgens de oefenopdrachten en haal mijn examens zonder al teveel moeite. Hierbij maak ik dankbaar gebruik van: 1. Associatie Ik leg verbanden tussen wat ik al weet en de nieuwe dingen die ik leer. Dit leidt vaak tot een dieper begrip en maakt het makkelijker dingen te onthouden. 2. Visualisatie Ik probeer mij voor te stellen hoe iets hoort te werken of hoe ik iets hoor toe te passen. Belangrijk hierbij is je voor te stellen wat er van jou verwacht wordt, aangezien dit helpt je focus te richten op de punten die je echt moet beheersen. 3. Herhaling Ik herhaal de feitjes en de oefeningen die ik in eerste instantie niet kon oplossen. De bedoeling hiervan is natuurlijk om het te onthouden. 4. Eliminatie Dit hoort eigenlijk een beetje bij punt 3. Tijdens het herhalen overhoor ik mezelf. Als ik het idee heb dat ik iets beheers, streep ik het weg en blijf ik alleen die dingen herhalen waar ik nog niet zoveel vertrouwen in heb. Hierdoor leer ik efficienter. Hoop dat je hier iets aan hebt :) |
Citaat:
Ik heb mensen ook weleens op hun teentjes getrapt omdat ik een aantal stappen vooruit dacht en het bij hun nog een kwartier tot een half uur duurde voor het kwartje viel, maar het slaat nergens op dat je je hierdoor eenzaam hoeft te voelen. Je hebt immers zelf in de hand hoe je jezelf presenteert en hoe goed je iemand helpt om jou te begrijpen. |
hey mensen! :)
echt goed dat ik in zo`n korte tijd zoveel adviezen krijg! echt bedankt voor al jullie goede bedoelde adviezen en dat jullie er tijd aan hebben besteed :) ..ik hoop dat ik er wat aan heb! mischien ligt het inderdaad aan de verkeerde manier.. (daar heb ik geen seconde aangedacht de manier waarop je het leert) herhaling vind ik meestal heel lastig bij een stof.. (ik heb me verder altijd afgevraagd waardoor het komt dat de ene heel snel aan een goede cijfer komtende ander met ontzettend veel moeite te doen om dat t bereiken?maar nu snap ik gw dat de een het gewonwel inzich heeft ende ander niet (ergfelijk mischien?) verder heb ik niet vermeld.. dat ik ook teksten bijv.. doorlees enna afloop niet weetwat er staat? terwijlik me echt in hettekst verdiep en concentreer! maar toch heel erg bedankt voor jullie adviezen.. ik kan er een kant mee op |
Misschien een rare vraag, maar welk niveau doe je? Zit je niet op een te hoog niveau, waardoor je door hard werken nog steeds niet ver komt?
helemaal geen rare vraag :) ik doe havo 4.. (daarnaast ik 2 keer gezakt ben voor vmbo-diploma theoretisch) |
Misschien een rare vraag, maar welk niveau doe je? Zit je niet op een te hoog niveau, waardoor je door hard werken nog steeds niet ver komt?
helemaal geen rare vraag :) ik doe nu havo 4 (daarnaast ben ik 2 keer gezakt voor vmbo-diploma theoretische leerweg) |
Citaat:
Maar zonder een goede manier van leren lukt er niet zoveel...probeer er dus achter te komen wat voor jou goed werkt (en vraag daar hulp van anderen bij als het je zelf niet lukt). Herhaling is iig altijd belangrijk, daar kan je dus iig vast mee beginnen. ;) Citaat:
En ik denk dat anderen het ook lang niet altijd zo makkelijk af gaat als op het eerste gezicht misschien lijkt. Mensen zijn goed in net doen alsof ze er niets aan gedaan hebben (of juist overdrijven dat ze er zoveel aan gedaan hebben). |
Citaat:
2. Dit heb ik ook wel eens en in 9 van de 10 gevallen komt het dan omdat ik moe ben en eigenlijk moet uitrusten. In de overige gevallen boeit de tekst mij absoluut niet of is de tekst te hoog gegrepen voor mij en had ik mij beter moeten voorbereiden. Het kan soms ook helpen om de stof van hoofdstuk 1 t/m 5 te herhalen als je moeite hebt met hoofdstuk 6 t/m 10 als je begrijpt wat ik bedoel :) Ik heb vaak gezien bij mensen op de middelbare school dat ze gillen dat de stof te moeilijk is, terwijl ze amper weten wat ze de maanden ervoor hebben gedaan. In de tussentijd bouwt de leerstof steeds verder op wat je daarvoor geleerd hebt.. |
Ik ben het ermee-eens..
ik zal hoe het verder zal gaan.. ik heb er lang over na gedacht maar er is geen enkel opleiding die me aanspreekt in de mbo.. :) |
wat ik ook eerder niet vermeld heb in dit forum is dat ik opgemerkt heb dat ik voor de stof heel erg veel moeite moet doen om het op te nemen en dat ander hoeft er opzich niet veel voor te doen en krijgt het in korte tijd in zijn hoofdgestampt?
maar ja! mischien is het de verkeerde manier van leren en onthouden? of gwn slecht geheugen denk er meer aan! |
Volgens mij heb je al een keer of wat vermeld dat je het idee hebt dat het bij een ander (veel) minder moeite kost. ;)
En mbt verkeerde manier van leren en slecht geheugen is al zoveel gezegd.:) |
Wat is de reden dat je, na het zakken op het VMBO, naar de Havo bent gegaan?
Heb je ooit een IQtest gedaan, wat kwam hieruit? Zijn er ooit andere testen op gebied van geheugen e.d. gedaan? Zijn hier nog zaken uit naar voren gekomen. Zijn er vakken waar je, voor je gevoel wél goed in bent, welke zijn dit? Zijn er vakken waar je wel voor geslaagd bent, en dus een certificaat voor kunt krijgen? voor de overige vakken kun je evt. VAVO gaan doen. Je zegt op het MBO geen opleiding te zien welke je aanspreekt. Welke HBO opleiding zou jou aanspreken? groet, fantome |
Citaat:
Als je jezelf gaat voor houden dat jij dat niet zou kunnen, dan ben je een stuk minder gemotiveerd en dan zal het dus ook niet lukken. Dus mijn advies is dan ook, probeer eens uit je hoofd te zetten dat je het niet zou kunnen :) |
Citaat:
Na een tijdje merkte ik dat het beste is om te leren als ik een kleine samenvatting maak van wat ik moet weten. En verder gebruikt ik plaatjes uit de boeken. (Bijv. bij biologie) Wat bij mij ook erg goed werkt is erg goed opletten in de les, en zorgen dat je snapt wat de leraar uitlegt. Dit laatste is voor mij eigenlijk het belangrijkste. Bij mij help lezend leren niet. Bij mij moet iemand het uitleggen. Ook altijd voordat ik een toets kreeg nam ik de stof nog even kort door met een leraar. En het werkt echt. Misschien is het ook iets voor jouw. Suc6. Owja, en neem ook de tijd om te relaxen! Als je alleen maar doorleerd dan haal je alles door elkaar. Je moet het juist rustig aan doen. Niet alles tegelijk. Tip die ook weer bij mij werkte: Begin op tijd met leren, en leer dan kleine stukjes tegelijk. En slaap er daarna een nachtje over, dan onthoud je het veel beter. Meer tips kan ik je helaas niet geven. :) Tripp, |
hey toch bedankt voor jullie tips..
ik zal het volgen! |
Citaat:
verder benik heel goed in woordjes leren..en talen denk.en eerder heb ik nog nooit aan testen gedaan.. en hbo opleiding ismeook niet opgekomen.. |
Citaat:
Wat Leonoor zegt, klopt overigens ook, mensen doen vaak alsof het hun makkelijk afgaat om hun ego een beetje te handhaven. Dat is ook een beetje groepsgedrag. Als 1 iemand dat zegt, gaan anderen daarin mee uit angst anders dom te worden gevonden enzo. Moet je voor de grap maar eens op letten. Ik heb zelf ook de havo gedaan trouwens. Mij ging het wel makkelijk af, maar ik ben er daardoor ook helemaal niet trots op. Als jij na veel bloed, zweet en tranen dat havo diploma haalt, kan jij daar tenminste echt trots op zijn ;) Op welke vakken ben je eigenlijk gezakt? |
hey..
ik ben het ermee eens. ik was gezakt voor de vakken biologie & scheikunde. (scheikunde is nogal pittig :bloos: ) |
Zijn er nog mensen die jou helpen met scheikunde en biologie? :)
|
Citaat:
|
Hey
Je bedoelt of ik en herexamen mocht doen? toen wel zeker.. (voor 1 vak natuurlijk..dus werd het bio) |
..
|
Belachelijke up na een maand. Heb je nog iets te vragen of vertellen of mag hij dicht?
|
zover als ik weet, gezond eten, en rust nemen waneer jouw lichaam het vraagt, dat werkt het best
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.