Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Chippen van je huisdier (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1598640)

AlopiA 19-06-2007 17:43

Chippen van je huisdier

Ik vroeg me af of jullie je huisdier chippen, naar aanleiding van een topic over een weggelopen kat op Onzin.
Dus vertel, en als je huisdier niet gechipt is, waarom niet?

Mijn honden zijn wel gechipt, mijn fret ook. Mijn katten niet, aangezien die niet buiten mogen komen en ze ook echt niet kunnen ontsnappen.

Leonoor 19-06-2007 18:00

Mijn katten zijn gechipt...ze mogen niet buiten komen, maar we hebben ze uit het asiel en daar chippen ze alle dieren.

AlopiA 19-06-2007 18:14

Citaat:

Leonoor schreef op 19-06-2007 @ 18:00 :
Mijn katten zijn gechipt...ze mogen niet buiten komen, maar we hebben ze uit het asiel en daar chippen ze alle dieren.
Heb je dan niet verkeerd gestemd? :o

fractal-illusio 19-06-2007 18:35

M'n hond is gechipt, ik heb dit niet zelf laten doen, maar zijn oude baasje.

Hoewel ik niet helemaal achter het chippen sta, zou ik een eventuele volgende hond ook laten chippen, gewoon dat ik zeker weet dat als hij wegloopt ik nog de kans heb dat hij bij mij terugkomt. :)

Mushu 19-06-2007 19:42

Mijn kat is gechipt, maar komt ook uit het asiel.

Sovreze 19-06-2007 19:43

De honden zijn altijd gechipt geweest, mn katten niet. Honden waren KNPV honden dus standaard, verder show- en fokhonden dus dat kostte wat geld. Katten zijn we nooit kwijt geweest en lang geleden dat we er meerdere hebben gehad, dus nooit echt gedaan.

De poes die ik nu nog heb is inderdaad niet gechipt, reden zie boven, en ik zie het nu niet meer als nuttig gezien ze nooit meer buiten komt (14 op flat).

koekjes 19-06-2007 20:00

ik weet niet meer of we dr gechipt hebben toen we dr op hadden gehaald uit t asiel nadat mijn buren haar op hadden laten halen omdat ze daar binnen zat maar mn moeder gaat t binnenkort checken, al weet ik echt niet wat er op zoŽn chip staat, want zowel adres en telefoonnummer zijn niet echt vast bij ons...

Nala 19-06-2007 20:18

Mijn katten heb ik ook uit het asiel gehaald en zijn daar dan ook gechipt. Wel erg handig, want die van mij gaan ook naar buiten. Maar behalve chip dragen ze ook allebei een halsbandje met een adreskoker.
Ik krijg straks nog een poes erbij, maar die ga ik ook chippen. Vind het wel een fijn idee dat mensen er dan makkelijker achter kunnen komen waar ze wonen.

Leonoor 19-06-2007 21:24

Citaat:

AlopiA schreef op 19-06-2007 @ 18:14 :
Heb je dan niet verkeerd gestemd? :o
Nee?

AlopiA 19-06-2007 21:29

Citaat:

Leonoor schreef op 19-06-2007 @ 21:24 :
Nee?
Oké dan keek ik gewoon een beetje scheef :p

PV 19-06-2007 22:18

De kat wel, en de kitten wordt gechipt wanneer ie oud genoeg is.

De hond heeft geen chip maar wel een tatoeage in d'r oor.

Bij het konijn lijkt het me een beetje zinloos :o weet ook niet of ze dat wel doen.

fractal-illusio 19-06-2007 22:33

Citaat:

koekjes schreef op 19-06-2007 @ 20:00 :
ik weet niet meer of we dr gechipt hebben toen we dr op hadden gehaald uit t asiel nadat mijn buren haar op hadden laten halen omdat ze daar binnen zat maar mn moeder gaat t binnenkort checken, al weet ik echt niet wat er op zoŽn chip staat, want zowel adres en telefoonnummer zijn niet echt vast bij ons...
http://www.databankgezelschapsdieren.nl/
als je het chipnummer weet kun je via deze site de gegevens bekijken.
De databankt houdt de gegevens van alle dieren die zijn gechipt en zijn geregistreerd bij de databank up-to-date.
De juiste gegevens moet je dus ook aan hun doorgeven :)

aanvulling:
Honden met een stamboom worden verplicht gechipt door de Raad van Beheer. Je moet daarna echter zelf je hond ook nog registeren bij de databank om ervoor te zorgen dat je gegevens bekend zijn. ;)

drukknoopje 20-06-2007 11:57

Citaat:

PV schreef op 19-06-2007 @ 22:18 :
De kat wel, en de kitten wordt gechipt wanneer ie oud genoeg is.

Dit. Omdat ze zou kunnen ontsnappen, vind ik het een veel fijner idee, ondanks dat ze ook een riempje draagt met haar naam en ons telefoonnummer.

trophus 20-06-2007 17:14

Onze hond heeft een stamboom en is dus gechipt door de fokker

Mariekje* 20-06-2007 17:31

Mijn beide paarden zijn gechipt.
Mijn jongste Golden Retriever en mijn Spaanse asielhond zijn ook gechipt.
De oudste Golden retriever heeft nog getattoeerde oren en geen chip.

Vice 20-06-2007 23:47

Onze honden zijn allebei gechipt, waarvan de oudste ook nog een tatoeage in zijn oor heeft.

Mara 21-06-2007 13:05

Onze hond is gechipt, heeft het asiel laten doen waar we haar weg hebben :)

Little Sister 23-06-2007 15:18

Onze hond is niet gechipt, hij heeft al een tattoo in z'n oor.

ABgirl 26-06-2007 19:13

hond wel gechipt, katten niet.
Maar vind wel dat ze het verder mogen instellen.
Vind het nu bijv. belachelijk dat wij verplicht zijn om schapen een oormerk in te doen terwijl het nou niet bepaald diervriendelijk is... Vind ik chippen toch een betere optie.

koelieboelie 26-06-2007 19:57

nee onze kat is niet gechipt want dat is zieluhg :(

ABgirl 28-06-2007 08:57

Citaat:

koelieboelie schreef op 26-06-2007 @ 19:57 :
nee onze kat is niet gechipt want dat is zieluhg :(
En waarom zou dat zielig zijn?

sterrenmeisje 28-06-2007 13:29

ik heb mijn kat laten chippen, maar ben soms wel eens bang dat als ie wegloopt mensen te dom of te lui of te gierig zijn hem te laten checken op een chip... :|

ABgirl 29-06-2007 09:09

Citaat:

sterrenmeisje schreef op 28-06-2007 @ 13:29 :
ik heb mijn kat laten chippen, maar ben soms wel eens bang dat als ie wegloopt mensen te dom of te lui of te gierig zijn hem te laten checken op een chip... :|
Die kans heb je altijd denk ik. Maar de kans is natuurlijk ook groot dat hij bij weglopen bij de dierenambulance/asiel terechtkomt en die checken wel altijd.

Ray 29-06-2007 09:13

Ik klik graag? :bloos:

Jamais_Vu 05-07-2007 12:57

Mijn kat, Brammie, is niet gechipt en dat ben ik ook niet van plan want hij is al erg oud. Stel ik neem ooit een andere kat, dan haal ik die uit het asiel denk ik, en dan zijn ze al gechipt. Ik vind het wel een oede uitvinding.

SilverBlue 05-07-2007 18:10

Mijn 3 katten zijn niet gechipped

Sushii 05-07-2007 19:18

ik heb vissen en die zijn niet gechipt hihihi.....

oke serieus: als ik honden of katten had (of een fret ofzo) dan zou ik ze wel laten chippen ja :) dieren die nauwelijks buiten komen vind ik de moeite niet.

coopergirl 08-07-2007 05:04

Citaat:

fractal-illusio schreef op 19-06-2007 @ 18:35 :
M'n hond is gechipt, ik heb dit niet zelf laten doen, maar zijn oude baasje.

Hoewel ik niet helemaal achter het chippen sta, zou ik een eventuele volgende hond ook laten chippen, gewoon dat ik zeker weet dat als hij wegloopt ik nog de kans heb dat hij bij mij terugkomt. :)

Wat heb je tegen op chippen? Het is maar ter grote van een rijstkorrel..

Ik heb sinds eergisteren een kitten. ik moet nog even uitzoeken wanneer ze gechipt kan worden en dan laat ik dat doen.

AlopiA 08-07-2007 09:54

Citaat:

coopergirl schreef op 08-07-2007 @ 05:04 :
Wat heb je tegen op chippen? Het is maar ter grote van een rijstkorrel..

Ik heb sinds eergisteren een kitten. ik moet nog even uitzoeken wanneer ze gechipt kan worden en dan laat ik dat doen.

Ik doe dat altijd meteen bij de enting erbij. Scheelt je weer een consult en die chip zit er maar vast in (Y)

gewoonmax 08-07-2007 13:18

weten jullie dan niet dat die chips gevaren met zich mee brengen :s Ze kunnen zomaar verplaatsen in het lichaam en dergelijken, je kunt het nazoeken..

Je zou dit even moeten kijken voordat je je huisdier of jezelf laat chippen:

http://www.youtube.com/watch?v=bKHtyuzuKUA

coopergirl 08-07-2007 21:14

Citaat:

AlopiA schreef op 08-07-2007 @ 09:54 :
Ik doe dat altijd meteen bij de enting erbij. Scheelt je weer een consult en die chip zit er maar vast in (Y)
Dat vertelde m'n moeder me ook vandaag :p

@ gewoonmax; klinkt een beetje als een conspiracytheorie...

gewoonmax 10-07-2007 11:34

Citaat:

coopergirl schreef op 08-07-2007 @ 21:14 :
Dat vertelde m'n moeder me ook vandaag :p

@ gewoonmax; klinkt een beetje als een conspiracytheorie...

kan best zijn, waar het om gaat is dat je zulke info iig gezien moet hebben voordat je je dier chipt. Vind ik.

Droomvlucht 10-07-2007 19:44

Nee, nog niet gedaan.

Ik zie het nut ook niet zo.

Mijn ouders hebben een beagle, die is gechipt. Heeft al 7 keer in het asiel gezeten (weglopertje) en denk maar niet dat die ons opgebeld hebben van "uw hond zit hier".

Al hoorde ik wel laatst dat het verplicht zou zijn als je naar het buitenland met ze gaat.

Droomvlucht 10-07-2007 19:49

Citaat:

gewoonmax schreef op 10-07-2007 @ 11:34 :
kan best zijn, waar het om gaat is dat je zulke info iig gezien moet hebben voordat je je dier chipt. Vind ik.
Hoezo dat?

Het is gewoon een youtube filmpje. Als je alles moet geloven wat ze daar plaatsen..

Dat een chip kan verschuiven is waar, maar meestal niet ver volgens mij.

coopergirl 10-07-2007 22:46

Citaat:

Droomvlucht schreef op 10-07-2007 @ 19:49 :
Hoezo dat?

Het is gewoon een youtube filmpje. Als je alles moet geloven wat ze daar plaatsen..

Dat een chip kan verschuiven is waar, maar meestal niet ver volgens mij.

de Implanon kan ook verschuiven wanneer deze verkeerd geplaatst is ;)

gewoonmax 11-07-2007 04:02

maar het is meer dan verschuiven.

je werkt zo bijv. ook mee aan een systeem waarbij alle vertrouwen naar de overheid gaat. En nu kan dat misschien wel te vertrouwen zijn, maar je weet nooit hoe het in de toekomst gaat, en dan kan je moeilijk terug..

GuMM 11-07-2007 13:36

Mijn hond en mijn kat zijn allebei gechipt. Ze komen uit het asiel, dus dat heb ik niet zelf gedaan.
Ik vind het wel handig. Als ze dan weglopen kun je ze in ieder geval gemakkelijker terugvinden :)

Roxy 12-07-2007 11:54

M'n paard is gechipt, maar ik vond het wel eng.
Hamster is niet gechipt maar dat is logisch.

fractal-illusio 13-07-2007 18:46

Citaat:

gewoonmax schreef op 08-07-2007 @ 13:18 :
weten jullie dan niet dat die chips gevaren met zich mee brengen :s Ze kunnen zomaar verplaatsen in het lichaam en dergelijken, je kunt het nazoeken..

De chip wordt bij huisdieren over het algemeen bij het linker schouderblad geplaatst. Het is inderdaad mogelijk dat de chip gaat verschuiven, maar dat zorgt normaal gesproken niet voor problemen. Een enkele keer is het mogelijk dat de chip verschuift naar een plek waar de chip wel kan gaan irriteren, bijvoorbeeld in het pootje. De chip kan dan zonder problemen verwijderd worden en de (nieuwe) chip kan opnieuw gelaatst worden.

Bij staffords met stamboom komt het voor dat nadat deze honden overleden zijn, de chip wordt verwijderd en in een 'illegale' stafford wordt geplaatst, zodat die hond door kan gaan voor de overleden hond en er geen reden is voor inbeslagname en euthanasie.

Er zit een groot verschil tussen het chippen van mensen en het chippen van dieren.

De chip voor dieren is bedoeld voor registratie en herkenning van honden met stamboom. Daarom worden honden met stamboom automatisch gechipt door de Raad van Beheer. Wanneer een dier wegloopt, kan de eigenaar makkelijk worden gevonden. Wanneer men een zwaar verwaarloosde hond vindt, kan de eigenaar door middel van de chip worden achterhaald en worden gestraft.

Hoewel het idee inderdaad een beetje luguber is dat er electroden in je eigen huisdier zitten, zie ik alleen maar voordelen in het chippen van huisdieren. Honden en katten lopen nu eenmaal weg, worden verwaarloost, overreden, noem het maar op.

Het chippen van mensen vind ik een ander verhaal en ik zal daar ook ten allen tijde hard tegen protesteren.

gewoonmax 13-07-2007 21:24

maar dat die chip voor verbranding kan zorgen is wel wat anders. En dat je bovendien zo de eerste stap zet naar het chippen van mensen is ook wat minder. Maargoed, de dingen gaan zoals ze gaan ;)

M@rco 14-07-2007 01:08

Noch de hond noch onze 3 katten (die de hele dag buiten lopen) zijn gechipt. Ze hadden ooit wel adreskokers aan hun halsbandjes maar die vallen er toch altijd af. Waarom ze niet gechipt zijn weet ik niet, bij de hond is het de moeite niet echt meer (hij is al bijna 12) en die loopt toch niet weg, de katten lopen wel de hele dag buiten.

Dakoedam 25-07-2007 20:02

ik heb een kat, en die is niet gechipt, ik vind dat zielig, hij is namelijk van zichzelf, ik vind, als je je huisdier laat chippen, dan moet je zelf ook een chip nemen, want stel als baasje wegloopt.... :nono:

kazje 12-08-2007 20:16

Citaat:

gewoonmax schreef op 08-07-2007 @ 13:18 :

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Henkje 12-08-2007 21:03

Mijn konijnen zijn niet gechipt :)
Er is een ongechipte jonge kater bij mij aan komen lopen, staat al weken op amivedi en meldpunt, maar blijkbaar missen zn oude eigenaren hem niet :|
Als ie van mij zou zijn, zou ik hem wel chippen.

BleuEyes 13-08-2007 00:19

Paarden zijn gechipt, hond heeft in zijn oor een nummer staan..

Krummeltje 13-08-2007 09:39

De kat van mijn ouders is gechipt, ja. Door schade en schande wijs geworden, want onze vorige kat is opeens verdwenen, nooit weer teruggezien. :)

Souris 13-08-2007 10:06

mn kittens worden gechipt als ze oud genoeg zijn.
mn ouders vinden het onzin omdat het binnenkatten zijn en ik in een flat woon.
maaar ben toch bang dat ze misschien ooit ontsnappen.
denk dat ik ze gelijk met de sterelisatie laat chippen (y)
dat zal wel ergens over een half jaar zijn

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.