![]() |
Welke wiskunde bolleboos kan mij helpen?
Hey forumers,
hier is de vraag. Een auto rijd 90 km/h voor 2 en een half uur lang. Bereken het aantal meters per seconde. |
90 km/u = 90.000 m/u = 90.000 m/(3600 s) = 25 m/s
|
Kut ik stelde de vraag verkeerd het enige wat ik me nog van die vraag kon herinneren was dat er een auto 90 km/h per uur reed voor 2 en een half uur lang. Wat ze precies vroegen weet ik bij god niet meer maar het antwoord was 3.7. En je moest iets delen door 3.6. Kan iemand me helpen?
|
Dus we kennen de gegevens en we kennen het antwoord maar dan zonder eenheid... wordt lastig.
|
okee ik had toen bedacht dat 90 km/h 1.5 was en 2 en een half uur 2.5 is
Toen deed ik 1.5 x 2.5 = 3.8 en dat werd goed gerekend, alleen met andere waardes zou ik het niet weten |
Waarom is 90 km/u gelijk aan 1.5?
|
Andere vraag
Een auto heeft 2 en een half uur de tijd om 90 km af te leggen hoeveel m/s moet die auto daar voor rijden? ik ben aan het brain stormen nu |
90 km/2½ uur = 90.000 m/2½ uur = 90.000m/9.000s = 10m/s
|
Citaat:
|
Citaat:
Je deed vervolgens 1.5 * 2.5 = 3.75 2.5 * 1.5 is dan het aantal kilometers dat je aflegt in 2.5 minuut. --------------------- De opgave zou dus kunnen zijn: Een auto rijdt 90 km/u. Bereken het aantal kilometers dat hij in 2.5 minuut aflegt. De makkelijkste manier om dit uit te rekenen, is: - Reken de snelheid om naar kilometers per minuut. - Bepaal nu, hoever de auto in 2.5 minuut rijdt. Aangezien we meestal omrekenen naar meters per seconde, zul je dan ook vaak de volgende berekening tegenkomen: - Reken de snelheid om naar meters per seconde. - Bepaal nu, hoever de auto in (2.5 * 60 =) 150 seconden aflegt. Wellicht heeft deze berekening op het bord gestaan? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01. |