![]() |
ik zoek info over deze doelgroep
Ik heb morgen een stagegesprek (SPW). bij de doelgroep staat omschreven:
naast een ernstige verstandelijke handicap hebben de kinderen bijkomende problematiek door syndromen en ontwikkelings- en contactstoornissen. Wat kan ik hiervan verwachten? heeft iemand hier ervaring mee? hoe is de omgang met de kinderen bijv? leeftijd loopt tot 18 jaar |
Op de vraag hoe je daarmee om moet gaan, kun je niet zo een antwoord geven. Het is nogal uitlopend, mensen met een autistische stoornis, gedragsproblemen, syndroom van down etc.
Leonoor heeft zich behoorlijk in kinderen met een autistische stoornis verdiept, zij zal daar wellicht wat meer over kunnen vertellen. Studieboeken? |
Citaat:
@Lily16: Het is idd heel lastig te zeggen wat je moet verwachten, hoe je er mee om moet gaan, hoe de omgang met de kinderen is, enz. Het ligt heel erg aan het kind zelf (de ernst van de verstandelijke beperking en de bijkomende problematiek, hoe het zich uit, maar ook gewoon aan 'normale dingen' als het karakter van het kind) en ook de insteek en het doel van de instelling, wensen van de ouders, enz. Tijdens mijn stage (op een dagverblijf) werkte ik met heel verschillende kinderen. Er zaten kinderen tussen die meervoudig gehandicapt waren en waar je heel lastig mee kon communiceren op de 'normale manier' en waar je dus veel uit hun gedrag, gezichtsuitdrukkingen en geluiden af moest leiden. Er waren ook hele jonge kinderen, waarbij dingen als 'blijven zitten tijdens het eten' of tijdens de kring, netjes eten en luisteren aanleren het 'belangrijkst' waren. En er waren wat oudere kinderen, die werden voorbereid op het speciaal onderwijs, met veel van deze kinderen was, op een aangepaste manier, communicatie redelijk mogelijk. Behalve het 'pedagogische deel' komt er over het algemeen ook aardig wat verzorging bij kijken. Ik vond de stage trouwens heel erg leuk en ik heb er ook erg veel geleerd. :) Is dit een beetje wat je zocht qua informatie? Zo nee, dan hoor ik het wel. Als je nog vragen hebt ofzo, dan ook. ;) |
Citaat:
Dankjewel voor je reactie (y) ik ga het morgen gewoon maar zien hoe het allemaal loopt! het zou wel allemaal nog wat moeilijk zijn omdat ik nog niet bekend ben met deze doelgroep..maar daar is school voor :) |
Citaat:
|
Ik heb dit jaar ook voor eerst dit jaar een stage gedaan bij een soortgelijke doelgroep. (maar wel met jongere kinderen) matig tot ernstig verstandelijk gehandicapt en ook nog enkele syndromen en autisme.
Bijna alle kindere hadden autisme , maar er waren er ook met het ANgelman syndroom enzo... In het begin wist ik ook totaal niet wat ik ervan moest verwachten en dacht ik dat de kinderen niet echt veel zouden kunnen enzo... Maar al bij al was dit een superleuke stage!! Echt je leert appreciëren dat de kinderen , zelfs al gaan ze met kleine stapjes vooruit, toch vooruit gaan! Voor mij was dat een heel leerijke en leuke stage! Echt de moeite waard. Mijn verwachtingen lagen echt niet hoog! Maar nu ga ik binnenkort zelfs nog eens terug om een bezoekje te brengen. Zo goed heb ik mij geamuseerd ik hoop jij hetzelfste! groetjes |
Citaat:
Syndromen: la tourette of dwanghandelingen, smetvrees. |
Citaat:
|
Ik heb zelf les gegeven op speciaal onderwijs voor meervoudig gehandicapte kinderen.
Dat meervoudig gehandicapt is een heel breed begrip. Het zijn kinderen met geestelijke en lichamelijke handicaps, maar vaak zijn het ook kinderen met gedragstoornissen of psychiatrische klachten (bijvoorbeeld door seksueel misbruik of mishandeling). Als dit een beetje de lading van de doelgroep dekt waarbij jij stage gaat lopen (wat ga je eigenlijk op die stage doen?), zou ik helemaal niks verwachten en alles gewoon op je af laten komen. Elk kind is namelijk toch weer een verhaal apart, ze hebben allemaal een andere handleiding en gewoonten. Neem gewoon de tijd om ze te leren kennen en sta open voor wie die personen zijn. |
Ik ben trouwens erg benieuwd naar hoe het gegaan is vandaag. Ga je ons dat nog vertellen? :)
|
Citaat:
In mijn klasje waar ik voor gestaan heb. had je iemand die de boel af brak (Maar! dat deed hij dan ook niet de hele dag een een stuk door, hij was ook lief, hij wilde ook andere dingen doen,...) Ik had iemand die de hele dag door wilde knuffelen. Ik had iemand die SOMS agressief kon zijn,...maar zelfs al deze negatieve gedragingen duren niet een hele dag door, als je daar juist op inspeelt (wat wel aardig lukt, als je hen een beetje kent) ontdek je dat ze met hun eigen mogelijkheden en onmogelijkheden ook prachtkinderen zijn! dus al dat veralgemenen van kenmerken, daar ben ik niet zo voor... Maar ik ben ook wel benieuwd eigenlijk hoe het verlopen is! |
Citaat:
maar ik ben aangenomen (y) alleen hoorde ik wel vooral veel "negatieve" kanten zoals agressiviteit.. spuugen (ook naar begeleiding) Maar ik denk dat ik daar gewoon mee ga leren omgaan. Ik had nog wel graag gehoord iets van: "maar het is ook vaak heel gezellig hoor" dat ontbrak een beetje.. |
(y) Gefeliciteerd! :)
Misschien willen ze geen mensen die niet tegen die negatieve dingen kunnen (en die schrik je op zo'n manier deels toch wel af ;))? Het is heel belangrijk dat je je realiseert dat dergelijk negatief gedrag van de kinderen niet persoonlijk bedoeld is (de meeste kinderen hebben dat besef niet eens). Rustig blijven en het kind uit laten razen (zonder dat hij/zij zichzelf of anderen kwaad kan doen natuurlijk) werkt vaak het beste, is mijn ervaring. |
Voor mijn stage, was ik op stagebezoek geweest en toen hadden we ook enkel de negatieve kanten gezien. Zodat ik echt iets had van: Oh neen, zijn zei altijd zo agressief en zo...:o
Maar eenmaal je daar zelf zit, heb je natuurlijk ook nog van die situaties , maar je leert deze erbij nemen zoals ze komen. Je hebt ook heel veel leuke momenten! Al moet je deze soms voor jezelf uitvergroten. bv: als iemand plots zijn bekertje in de vuilnisbak smeet, was dat een feest! Omdat hij dit anders niet deed, dit maakte me dan blij dat hij zo'n vooruitgang had gemaakt. Dusja...hele grote vooruitgangen maken ze niet , maar met de kleinste dingen wordt je best tevreden!(ik toch) Het bleef op zich een heel drukke stage. Er was altijd wel iets, maar ook in deze drukke momenten kan het soms echt wel gezellig zijn. Ook als je de bewoners/ kinderen/... individueel gaat benaderen krijg je er een heel ander beeld van. Dit kan dan wel erg gezellig zijn , want bij het individueel contact neemt de drukte ietwat af. Ik had bijvoordbeeld een jongen die vaak aggressief uit de hoek kwam, maar als ik hem dan een snoezelbad had, kreeg hij eens alle aandacht voor zich en daar genoot hij zichtbaar van. Hat was heel leuk om te doen en zo was hij ook rustig! Dusja: proficiat dat je aangenomen bent! Ik hoop dat je je er zal amuseren! |
Bedankt voor al jullie reacties! (y) ik heb er nu al wat aan gehad!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.