![]() |
Huidige topsalarissen zijn rechtvaardig?
Minister Bos (PvdA) wil de topsalarissen aanpakken. Als het niet lukt de topinkomens aan banden te leggen via afspraken met de sociale partners, overweegt de PvdA zelf met initiatieven te komen. Tweede Kamerlid Paul Tang denkt aan een maatregel naar Duits voorbeeld om het toptarief in de inkomenstenbelasting te verhogen van 52 naar 55 procent voor inkomens vanaf 250.000 euro per jaar.
Bron; Ad.nl Wat vind jij? Rechtvaardig of niet? |
Hangt er van af. Wat het probleem is met de Nederlandse situatie is dat we niet het Angelsaksische systeem hebben waar de minste fout of de minste omzetdaling gebruikt wordt om de topman keihard af te rekenen en te lozen, maar Nederlandse topmanagers wel de salarissen uit die situatie willen.
Verder is het me een raadsel waarom die PVDA bobo's nog steeds belastingverhogingen roepen. Iedereen weet dat de looneisen dan gewoon nog verder stijgen en de netto lonen van managers hetzelfde blijven. Het gebeurd vaker dat de PVDA zich wereldvreemd en tegen alle feiten in opsteld, zoals Dijsselbloem met zijn kruistocht tegen computerspelletjes, of Samson met zijn molenfetishisme, maar er is simpelweg zo vaak al gesteld en geanaliseerd dat belastingverhogingen slechts verslechtering inhouden voor de mensen die niet individueel over hun loon kunnen onderhandelen. De rest verhoogt de prijs en gaat door zoals tevoren. Tenzij er opeens een enorm overschot aan topmanagers de markt binnen stapt blijft dat ook wel zo. De oplossing om tot een realistische beloningssituatie te komen lijkt me simpel; of de beloning zal moeten dalen, of er komt een bedrijfscultuur waarbij dat loon gerechtvaardigt is, namelijk aantoonbare winst door de manager, of exit manager. |
Nee. Tachtig procent vind ik beter, niemand hoeft meer dan 250.000 euro te verdienen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
gewoon verbieden om (gedeeltelijke) overheidsinstanties investeringen te laten doen in bedrijven (inclusief zichzelf) die meer dan 250k uitbetalen aan de hoogste verdiener.
inclusief natura. pensioenfondsen ftw |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Als het aantoonbaar is dat de topmanagers daadwerkelijk dat geld verdienen is er niks mis mee, maar vaak hebben deze topmanagers het geluk dat het beleid er voor zorgt dat er gigantische omzetstijgingen gecrieerd worden, de managers voeren dit beleid alleen uit en vullen vervolgens hun zakken?
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De nadelen van zonder een moment nadenken mensen en bedrijven uitzuigen moge duidelijk zijn. Citaat:
Onderbouwing van jouw stelling mist echter, zowel over het ontbreken van het nut van management als de voorspelling dat de lonen niet zullen stijgen bij een belastingverhoging. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uiteraard zal je nu aangeven dat je geen voorstander bent van een dergelijke strikte scheiding, maar bedenk wel dat het effect van een weinig rigide afbakening grotendeels verdwijnt wanneer bedrijven praktisch geen winst mogen maken. |
Citaat:
De wetmatigheid dat lonen over het algemeen niet dalen geldt voor topmanagers net zo goed. Citaat:
Waarom je opeens het buitenland erbij betrekt is me een raadsel. Onderbouw voor de verandering eens iets. Toon aan dat lonen wel degelijk grootschalig kunnen dalen. Toon aan dat er niet zoiets bestaat als kapitaalvlucht. Dat soort zaken. Je betoog kan niet zonder het bewijzen van dergelijke zaken. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
http://www.elsevier.nl/artimg/a20061440295829.PDF Dus ja, een manager kan 20% meer loon afdwingen als zijn koopkracht beschadigd wordt. Citaat:
Citaat:
Het merendeel van de Nederlanders verhuist binnen zijn gemeente, maar dat zegt in het geheel niets over de verhuistrends van specifieke groepen. Maar we praten hier over een steekproef die door jouw voorstel zijn inkomen opeens met 30% ziet dalen tenzij ze iets doen. Uiteraard zal een groot deel gewoon lekker 1 kilometer over de grens gaan wonen en, terecht, een dikke middelvingers opsteken naar dergelijke wetgeving. |
Citaat:
Citaat:
Inderdaad zijn er altijd managers. Maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit. Sociaal kapitaal is eveneens kennis dat niet wordt vergaard middels een exacte studie. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Belastingverhoging van 60% boven de 500,000 + verval van recht op WAO/WW-uitkering/andere luxe 'bijstands'-maatregelen voor 5 jaar. Als je zoveel verdiend vind ik dat je ook maar moet sparen voor je onderhoud als je werkloos of arbeidsongeschikt word. Kun je na 5 jaar niet meer aan de bak, dan een WAO of bijstandsuitkering.
Verder over de Brain Drain, alhoewel we dat nu al in lichte vorm hebben, neem ik aan dat deze maatregelen echt niet zo mateloos effect hebben dat deze wetten opeens ons land kennis/opleidingsarm maakt. Er zijn veel ergere banen te bedenken dan zon bestuursfunctie, dus gevuld met mensen (die dezelfde capaciteiten hebben) worden ze toch. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Edit: Bijstands-maatregelen is dan een beetje misgebruikt woord daarvoor dan... :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Los daarvan mis ik nog een schakel: een onderbouwing waarom jouw absurde belastingplan überhaupt een werkbare oplossing is. Zoals eerder noemde ik al een verruwing van het beroep als voorwaarde. Dat is wel haalbaar, en dan zijn mensen hun salaris tenminste waard. Citaat:
Een eerlijk systeem is óf meer betalen óf hetzelfde met minder rechten. Niet én meer betalen én minder toeslagen en rechten. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Precies hetzelfde waar Frankrijk nu mee kampt, maar Zweden heeft vanwege hun natuurlijke rijkdom nog enkele jaren uitstel van executie. Citaat:
Sorry, maar dat is geen sociaal stelsel. Dat is dus geen oplossing. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kom op, geld moet zo nuttig mogelijk worden besteed. Wanneer werknemers en aandeelhouders geen winst kunnen ontvangen -omdat ze alles moeten wegbrengen naar de overheid- kan het geïnvesteerd worden. Maar soms valt er even niet zoveel te investeren, waardoor besparen de enig mogelijke optie blijft. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Met wat jij voorsteld benaderen de lasten inclusief de btw en alle andere zaken de 100%. Tenzij je straatroof ook een rechtvaardige manier van geld herverdelen vind zou ik toch willen voorstellen realistisch te zijn. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Trouwens T_ID, 80% tarief + btw = 83,8% als het volledige nominale inkomen aan zaken wordt besteed waarover het hoge BTW-tarief moet worden betaald.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07. |