![]() |
Vraag over heling
Een kennis van mij heeft een laptop gekocht. Nu werkt een andere kennis bij een computerwinkel waar onlangs laptops gestolen zijn. Het laptopmerk, scherm etc. komt precies overeen.
Daarnaast zijn er een paar dingen die 'vreemd' zijn, waaronder: - De koper in kwestie heeft nooit geld en ineens wel een peperdure laptop. Nu weet ik bijna zeker dat de koper van de laptop hem niet gestolen heeft (waarom maakt niet uit, maar dat denk ik). Het zal dus heling geweest zijn. Die kennis van de computerwinkel weet inmiddels dat het misschien de 'gestolen' laptop kan zijn, maar wil ook dat degene die aan heling doet (en dat misschien niet eens weet?) niet bestraft wordt. Hoe pak je dit aan? Ben je strafbaar als je eerst 'de koper' waarschuwt of moet je meteen aangifte doen? |
Zowel de 'dief' als 'de heler' zijn strafbaar. Ik geloof dat je als koper heel naïef mag opstellen en de heler aansprakelijk stellen en zelf vrijuit gaat.
Ik wil stelen en helen verheerlijken maar.. Ik snap absoluut niet waarom je in hemelsnaam iemand en dan in het bijzonder een kennis er bij wil 'lappen' bij de politie. (n) Als je toch de moraalridder wil uithangen ga dan collecteren voor een pacifistische organisatie. |
Citaat:
|
ja uuh je kan toch gewoon vragen waar en bij wie de laptop gekocht is? vervolgens kan je de politie waarschuwen, die kennis vind het ws ook niet leuk dat ie een gejatte comp heeft.
|
Als je iets meldt, doe het dan met Meld Misdaad Anoniem. Het mag dan voor de politie handiger zijn dat je naar hen toegaat, maar dan krijg jij straks allemaal gezeik over je heen van je helende 'vriend'. Mag je straks nog opdraven als getuige ook - en dan ben je verplicht te komen. Ik zou het wel weten:P
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
bewust gestolen spullen kopen is ook strafbaar (en bewust houdt ook in: veel te goedkoop, dan weet je dat er ergens iets niet klopt)
|
Spullen kopen waarvan je niet verteld is dat ze gestolen zijn, maar waarvan wel duidelijk is dat ze gestolen waren is schuldheling, en derhalve ook strafbaar.
De koper kan misschien aan vervolging ontkomen door zijn vergissing recht te zetten door direct aangifte te doen bij de politie en de zaak te laten onderzoeken. |
Citaat:
een kennis van je jat een computer uit een electronicazaak waar hij werkt. Vervolgens verkoopt hij die door aan een andere kennis. Dit zijn jouw vermoedens. Ik zou me er volledig buitenhouden, en de zaak laten rusten. Als je de moraalridder wilt uithangen kan je politieagent worden ofzo. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of zullen we misdaden (want dat zijn diefstal en heling, het zijn strafbare misdrijven) toch maar gewoon allebei afkeuren, zoals het hoort? |
Ik neem aan dat de serienummers van de gestolen laptops wel bekend zijn, dan is het toch heel eenvoudig om te checken of de laptop inderdaad gestolen is of niet?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Die gast die nooit geld heeft als die slim is houd hij zijn mond en heeft hij zijn laptop. Hij getuigd mooi tegen de kennis dat die hem niet gejat heeft.
|
Citaat:
|
als ie een redelijke prijs heeft betaald voor de laptop, kan ie vrijuit gaan, maar wanneer de prijs niet redelijk is, zou hij zelf vermoed moeten hebben dat ie gestolen is en is hij zelf ook strafbaar... de precieze art. zijn mij ontschoten :p...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25. |