Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Een taal leren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1602028)

Moenbloem 28-06-2007 13:33

Een taal leren

Hoi,

Ik studeer geschiedenis maar doe als bijvak een taal: Servokroatisch. Ik vind het een mooie taal en ik wil het kunnen/lezen/schrijven/spreken omdat ik me binnen mijn opleiding wil verdiepen in die regio, maar ik vind het leren van een taal echt niet leuk (ik wil het gewoon gelijk kunnen :D). Volgende week heb ik tentamen, maar ik kan me er gewoon echt niet toe zetten om woordjes en grammatica te leren. Daardoor gaat het ontzettend langzaam. Ik ben ook niet echt ervaren met deze manier van leren, heb op het vwo geen Frans/Duits2 gehad, alleen Latijn maar dat was ook niet bepaald een succes :o.

Hebben jullie tips om het leren van woordjes/grammatica toch wat leuker/uitdagender/makkelijker te maken? Ik zie het wel als een noodzakelijk kwaad dat moet gebeuren maar wel graag op een leuke manier (als dat mogelijk is).

Anika 28-06-2007 14:16

Rijtjes stampen deed ik altijd met het programmaatje overhoor (link), niet zo leuk maar wel erg effectief. Je woordenschat in het algemeen vergroten is goed te doen met boeken lezen en de woorden die je niet kent opzoeken.

Agent 5 28-06-2007 14:38

Je kunt ook programma Teach2000 gebruiken. Je kunt eerst de woordjes oefenen. Daarna kun je je nogmaals overhoren, maar dan met de behulp van een spelletje dat in het programma zit. Ik gebruik dit programma altijd als ik woordjes of grammatica moet leren.

Andijvie 28-06-2007 15:04

Ik gebruik ook Teach2000, handig programma. Maar het begin is nooit echt leuk; je moet even doorbijten. Op een gegeven moment merk je dat je iets ineens verstaat of hoor je iemand een zin - in het Nederlands - zeggen en besef je je dat je het gewoon goed zou kunnen vertalen. Of je kan gewoon vloeiend zeggen/schrijven wat je wil. Dat maakt het 't waard. Altijd als ik weer eens een gesprek had gevoerd in het Japans, en dat was goed gegaan, dan voelde ik die motivatie om meer grammatica en woordjes te leren weer echt opkomen. Dat maakte 't écht leuk :)

Als je geen natives in de buurt hebt, kan je ook eens proberen om gewoon iets wat je hoort te vertalen. 't Kan best zijn dat je een bepaald woord niet weet, maar probeer het woord dan te omschrijven. Hiervoor moet je wel een beetje een basis van de grammatica hebben, anders is het alleen frustrerend :P
Maar als het eenmaal kan, is het echt leuk :)

Ga je trouwens op vakantie in Servië/Kroatië? (Ik weet dat je op vakantie gaat, maar niet waar naartoe.) Zo ja; dat gaat véél opleveren! Dus voor dat tentamen even stampen, zodat je er tijdens je vakantie wat aan hebt!
(En ga je ergens anders op vakantie, dan... tja, heb je pech :( )

Moenbloem 28-06-2007 19:54

Citaat:

Andijvie schreef op 28-06-2007 @ 16:04 :
Ik gebruik ook Teach2000, handig programma. Maar het begin is nooit echt leuk; je moet even doorbijten. Op een gegeven moment merk je dat je iets ineens verstaat of hoor je iemand een zin - in het Nederlands - zeggen en besef je je dat je het gewoon goed zou kunnen vertalen. Of je kan gewoon vloeiend zeggen/schrijven wat je wil. Dat maakt het 't waard. Altijd als ik weer eens een gesprek had gevoerd in het Japans, en dat was goed gegaan, dan voelde ik die motivatie om meer grammatica en woordjes te leren weer echt opkomen. Dat maakte 't écht leuk :)

Als je geen natives in de buurt hebt, kan je ook eens proberen om gewoon iets wat je hoort te vertalen. 't Kan best zijn dat je een bepaald woord niet weet, maar probeer het woord dan te omschrijven. Hiervoor moet je wel een beetje een basis van de grammatica hebben, anders is het alleen frustrerend :P
Maar als het eenmaal kan, is het echt leuk :)

Ga je trouwens op vakantie in Servië/Kroatië? (Ik weet dat je op vakantie gaat, maar niet waar naartoe.) Zo ja; dat gaat véél opleveren! Dus voor dat tentamen even stampen, zodat je er tijdens je vakantie wat aan hebt!
(En ga je ergens anders op vakantie, dan... tja, heb je pech :( )

Ik ga dit jaar daar niet op vakantie dus...helaas (gelukkig ga ik wel iets anders érg leuks doen !)
Ik vind het juist alleen maar frustrerend dat ik op mijn werk (kassa) niet eens het bedrag en "wilt u een tasje" kan zeggen :o, als er een Kroatische klant is. Op zich is dat wel een goede motivatie.

Ik ben dus echt met de basis bezig, naamvallen enzo (t zijn er slechts 7 :D)

Princesse Suze 08-07-2007 16:52

Ik spreek de grammatica in op mijn mp3 - speler en luister er de hele dag naar: zo blijven de rijtjes echt wel in je hoofd zitten:P en voor de woordjes idd Teach 2000;):P

Crimson 08-07-2007 17:07

Nee, overhoor ;) voor duits1 haalde ik altijd maar 3en, toen ging ik zelf woordenlijsten maken in dat voorprogramma, kostte echt uren de tijd maar haalde daarna 9ens.

Andijvie 08-07-2007 17:30

Ik gebruik Teach2000 ipv Overhoor omdat ik er Japanse lijsten in kan maken, dat lukt in Overhoor niet. En ik vind de overhoormethodes van Teach ook fijner :)

Multilot 09-07-2007 17:12

ik gebruik altijd wrts, ook een handig overhoorprogramma..

SjaakOnderkaak 13-10-2007 15:04

Ik gebruik eigenlijk altijd http://www.woordenleren.nl. Ze hebben daar volgensmij geen kant en klare woordenlijsten Servokroatisch, maar van zelf woordenlijsten invoeren leer je ook heel erg veel. Succes iig!

Miracle 14-10-2007 20:30

Upppp

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.