![]() |
Inhoud en vergrotingen
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de inhoud van een prisma moet berekenen.
Ik weet dat de formule opp grondvlak keer de hoogte is, maar het lukt me niet om de juiste inhoud te berekenen. |
Kun je een voorbeeld geven? De formule is inderdaad oppervlakte grondvlak keer de hoogte.
|
Inhoud prisma = opp. grondvlak maal hoogte
Neem één van de twee evenwijdige vlakken als grondvlak. Dit zijn driehoeken, dus: opp grondvlak = ½basis maal hoogte driehoek |
In een prisma hoeven de grondvlakken geen driehoeken te zijn.
|
Je hebt gelijk, maar we houden het zonder verdere explicatie en opgave van de som gewoon eenvoudig.
Hier een PowerPoint presentatie met ondermeer dit onderwerp met al zijn mogelijkheden van prisma's. http://www.lekenlinge.nl/nieuw/vak/w...pp/2HV2h91.ppt |
inhoud prisma = 1/2 x opp grondvlak x hoogte ...
|
Prinecesse Suze schreef : inhoud prisma = 1/2 x opp grondvlak x hoogte ... Dit gaat alleen op wanneer het grondvlak een driehoek is
Moet zijn : Inhoud prisma = Opp.Grondvlak*Hoogte |
Citaat:
|
?? Nee, het gaat alleen op als de hoogte of de oppervlak van het grondvlak nul is.??
|
Citaat:
Jij bent waarschijnlijk in de war met het uitrekenen van het oppervlakte van een driehoek en de inhoud van de prisma. Als het oppervlakte een driehoek is: 1/2*basis * hoogte(driekhoek) * hoogte(prisma) |
Prinecesse Suze schreef :Inhoud prisma = 1/2 x opp grondvlak x hoogte ...
[Pierewiet] schreef: Dit gaat alleen op wanneer het grondvlak een driehoek is. Moet zijn : Inhoud prisma = Opp.Grondvlak*Hoogte Mephostophilis schreef: [Pierewiet] schreef: Dit gaat alleen op wanneer het grondvlak een driehoek is Nee, het gaat alleen op als de hoogte of de oppervlak van het grondvlak nul is. Wie is nu waarmee in de war? Wat heb/had je dan voor ogen met de opmerking: Nee, het gaat alleen op als de hoogte of de oppervlak van het grondvlak nul is.?? |
Citaat:
|
Citaat:
Dit gaat alleen op wanneer het grondvlak een driehoek is. Moet zijn : Inhoud prisma = Opp.Grondvlak*Hoogte ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Is het grondvlak een driehoek dan geldt : Inhoud prisma=Opp. driehoek*hoogte prisma=½*basis*hoogte driehoek*hoogte prisma Jij stelt de hoogte van driehoek op nul zodat opp.driehoek = nul waardoor inhoud prisma nul wordt. Idem met hoogte prisma op nul wordt inhoud prisma nul. Beide nul dan inhoud prisma "dubbel" nul! ;) Hiermee heb je dus zelf Inh.Prisma = ½*opp.grondvlak*hoogte als "geldende regel" ook onderuit gehaald! (y) Er is maar één geldende regel, daar zijn we het beiden over eens, Inh.Prisma=Opp.Grondvlak*Hoogte, waarbij het grondvlak allerlei vormen kan aannemen. |
Ja dat zeg ik.
|
Pierewiet je moet even teruglezen wat je eerst zelf beweerd hebt, dat was namelijk anders.
Je beweerde namelijk dat de inhoud van een prisma gelijk is aan: 1/2 * oppervlakte * hoogte. Bij het oppervlakte van een driehoek. En dat is niet correct. Het is niet 1/2 * oppervlakte maar zoals je zelf net zei: 1/2 * basis * hoogte driehoek * hoogte. Mepho stelde niet de hoogte of de basis van de driehoek op nul maar de oppervlakte omdat je formule (inhoud prisma = 1/2 * oppervlakte * hoogte) die je toen beweerde niet klopte en alleen uit komt als de hoogte 0 of oppervlakte 0 is. Je moet gewoon even goed teruglezen welke formules je gezegt hebt, dan snap je het. |
Princesse Suze gepost op 07-07-2007 @ 23:27
en verder....! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40. |