![]() |
Uitspraak
Welke uitspraak van La/Gr hanteren jullie op je opleiding?
|
Hangt van de docent af. De meeste docenten grieks spreken de phi uit als f, de ou als oe etc. Een docent spreekt de phi uit als p'hi en de ou als ow etc. Dat laatste heb ik ook op het gymnasium geleerd.
Latijn is afhankelijk van het vak en de leraar. Middeleeuws latijn hanteert natuurlijk uitspraak van het "kerklatijn", maar de rest van de vakken volgt over het algemeen de gebruikelijke regels. Klemtoon op de eennalaatste lettergreep of de lettergreep daar weer voor, u wordt uitgesproken als oe, eu als ui etc. Sommige docenten leggen wat meer nadruk op korte en lange klinkers en een w ipv v. Veni wordt dan wenni. (tenzij het verleden tijd is, dan is het weni) |
Inderdaad, zo is het ook op de UvA.
|
Bedankvoor de reacties.
|
Dan vraag ik me af: Caesar.
Kaisar of Seesar? Officieel Kaisar toch? Veel beter (y). |
Het is /kaisar/, maar ik garandeer je dat je door velen als een beetje gek wordt beschouwd als je dat steeds zegt (want alleen classici zeggen het zo en veel classici zijn er niet)(en sommige classici zeggen ook gewoon /seesar/)(ik bijvoorbeeld)
|
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik /kaisar/ ook gewoon heel lelijk vind... dus dat weiger ik :o. Bij ons doen de meesten overigens gewoon /seesar/. Ik kan me zelfs niet herinneren wie /kaisar/ zeggen... :rolleyes:
|
Historici noemen het ook veelal ceesar
|
Ik zeg ook Seesar, maar stiekem kan ik daar slecht tegen omdat ik het een verbastering van de taal vind.
Maar ach. Ik kan er mee leven. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan persoonlijk erg slecht tegen Ovidijus i.p.v. Ovidius (Ovidioes). Maar iedereen kijkt me altijd zo raar aan als ik Ovidius (Ovidioes) zeg. Consequent is het wel, maar alsnog verbastering van de taal. Mijn leraar heeft kerkelijk Latijn geleerd, vandaar.. |
Citaat:
Maarja, even ontopic, ik spreek Latijn uit zoals het uit moet worden gesproken, op zijn kerkselijk (nooit geweten dat er verschillende soorten Latijn waren :s ), volgens de vorige poster. Us = Oes. C = K. |
Kerkelijk (kerkselijk?) Latijn is helemaal niet het Latijn "zoals het uit moet worden gesproken"!
Bovendien spreekt men in het kerklatijn (zoals het volgens mij meestal wordt genoemd) de c vaak als /tjs/ uit (afhankelijk van de klinker(s) die er achter staat (staan))! |
Caelum wordt /tsjeeloem/ in het kerklatijn en /kailoem/ in het klassiek latijn. Docent heeft helemaal gelijk. Je kunt je trouwens afvragen wat een "goede" uitspraak is. We gebruiken dan misschien de uitspraak/grammaticaregels van Cicero, maar in de 4e eeuw na Christus moet het gesproken latijn al veel meer geleken hebben op het frankisch. Dus het is maar net welke uitspraak je kiest. Zolang je maar consequent dezelfde gebruikt. Dus of /tsjeeloem/ of /kailoem/ en niet /tsjailoem/ ;)
PS. Overigens is het irritant dat mensen latijn met het accent/uitspraakregels van hun moedertaal spreken. Zo zag de Engelse premier eind jaren dertig geen /keesus bellei/ ofwel casus belli. :s |
Citaat:
Nooit geweten dat het in de kerk anders werd uitgesproken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02. |