Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   schrikken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1607666)

fib 15-07-2007 20:28

schrikken

Hallo,
Het valt me op dat ik heel vaak moet schrikken.
Ik schrik ook heel snel. Wanneer ik bijv. bezig ben in de keuken staat er plotseling iemand achter me. *grote ogen 'Schrik".

Hoe komt het dat ik veel vaker schrik dan andere mensen? Is mijn concentratievermogen sterker? of zit ik in meer mn eigen wereldje? Heb ik een slecht geweten? Waar heeft het mee te maken?

dallie 15-07-2007 20:46

Heb je ontzettend vreselijke dingen meegemaakt? Heb je een slecht geweten?

Het heeft gewoon met je karakter, opvoeding en je genen te maken. Loos antwoord, maar wel de waarheid. Ik zou je niet er druk om maken tenzij het je in je functioneren belemmert.

Stefenootje 16-07-2007 12:11

Ik heb dit ook! Mensen vinden me heel erg schrikachtig. Hoe het komt weet ik niet. Zit op dat moment misschien erg in mijn eigen gedachten ofzo?

Prue Halliwell 16-07-2007 17:47

Daar heb ik ook last van. Ik schrik van harde geluiden of wanneer het stil is en iemand begint opeens een gesprek. Nu moet ik er wel bij vermelden als ik lawaaidoof ben, maar daarvoor had ik het ook al een beetje. Ik zit dan zo in mijn eigen gedachten en sluit mij zo af, dat als er iets gebeurd en gewoon schrik...

Farfalla 16-07-2007 21:32

Kan inderdaad komen door dingen die je meegemaakt hebt of meemaakt, of doordat je vaak in gedachten bent en in je eigen wereldje zit. Je kunt ook hoogsensitief zijn, wat geloof ik zo 'n 20% van de mensen is. Als je hoogsensitief bent beleef je dingen om je heen en emoties net wat heftiger dan gemiddeld.

GeleBloem 16-07-2007 21:41

Soms dacht ik werkelijk waar dat ik gek was of dat mijn oren alles versterkten ofzo. Alles vond ik te hard, de tv moest van mij altijd zachter en inderdaad..ik schrik overal drie keer zo veel van als andere mensen. Ach..simpel, ik ben gewoon hoogsensitief. Dat zou het dus kunnen zijn.

Het kan inderdaad ook dat je veel in gedachten bent en dat dat ineens ergens door wordt 'verstoord' en je daarom dus erger schrikt.

Farfalla 16-07-2007 21:47

Citaat:

GeleBloem schreef op 16-07-2007 @ 22:41 :
Soms dacht ik werkelijk waar dat ik gek was of dat mijn oren alles versterkten ofzo. Alles vond ik te hard, de tv moest van mij altijd zachter en inderdaad..ik schrik overal drie keer zo veel van als andere mensen. Ach..simpel, ik ben gewoon hoogsensitief. Dat zou het dus kunnen zijn.

Het kan inderdaad ook dat je veel in gedachten bent en dat dat ineens ergens door wordt 'verstoord' en je daarom dus erger schrikt.

Zou inderdaad goed kunnen, ja. Zoek er maar eens wat over op. Mijn vriendje is ook hoogsensitief, hij schrikt zich al kapot als ik nies. Hij is snel gespannen en gestrest, kan niet tegen harde geluiden van buiten die ik niet eens hoor, moet altijd even "bijkomen" als hij veel mensen tegelijk heeft gezien, enz. Aan de andere kant is hij ook heel alert op gevaar en beleeft hij mooie dingen (films, muziek, e.d.) ook extra intens.

dallie 16-07-2007 23:30

Hoogsensitief klinkt echt zo stom....

Nebula 17-07-2007 12:00

Het is natuurlijk gewoon overgevoeligheid. Zolang je het maar niet aanstellerij gaat noemen vind ik 't best. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.