Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Games (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Oorlogsgame moet militair beter trainen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1610844)

Gatara 27-07-2007 13:58

Oorlogsgame moet militair beter trainen
 
Oorlogsgame moet militair beter trainen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Defensie gaat onderzoeken op welke manier militairen en burgers oorlogsspellen op de computer spelen. Door de verschillen te analyseren, wil het departement militairen beter kunnen voorbereiden op echte oorlogssituaties.
Dat heeft Defensie vrijdag laten weten. De krijgsmacht gebruikt al langer oorlogsgames om militairen voor te bereiden op gevechtssituaties. Het ministerie heeft inmiddels een oproep op internet geplaatst om deskundige burgerspelers te rekruteren.
Voor het onderzoek wil Defensie realiteitsgetrouwe consumentenspellen als Steel Beasts en Virtual Battlespace gaan gebruiken. Een woordvoerster van het ministerie sluit niet uit dat burgers tegen militairen zullen spelen. De precieze opzet van het onderzoek is echter nog niet bekend, stelt zij.
(ANP)

------

hmm ik zie het nog niet op mindef.nl maar dat kan aan mij liggen.....

Kennen jullie de genoemde spellen? Hoe zijn ze? :)

freyk 27-07-2007 14:47

Waarom geen America's Army, want deze is gratis?

Info over Stealbeats: http://www.steelbeasts.com/
Info over Virtual Battlespaces: http://www.vbs2.com

Q 27-07-2007 15:21

Citaat:

freyk schreef op 27-07-2007 @ 15:47 :
Waarom geen America's Army, want deze is gratis?

Info over Stealbeats: http://www.steelbeasts.com/
Info over Virtual Battlespaces: http://www.vbs2.com

AA is ook een beetje propaganda voor The US Army he, beetje een dure uncle Sam flyer. Maar inderdaad het zou een beetje een combat simulator moeten zijn/worden. Ik heb het zelf best lang gespeeld en vond hem best wel cool, ik hou niet zo van dit soort games waar je alles in je eentje moet doen, teamwork vind ik juist het leuk. Dat proberen ze in een game te krijgen maar dat is nog niet zo goed gelukt.

Maar wel interresant artikel, als ik weet waar dan zou ik me nog willen aanmelden ook eigenlijk. Die spellen die genoemd worden ken ik helaas niet echt.

Gatara 27-07-2007 18:18

Ik heb wat uitgebreidere info in de Defensiekrant gevonden:

In kamer 18 van gebouw U op
de Bernhardkazerne draaien
zo’n 25 computers met spellen
als Steal Beasts (gemechaniseerd
optreden) en Virtual Battle Space
II (uitgestegen optreden). De
processor is een gewone Pentium
IV, het besturingsprogramma
Windows XP. Aan de grafische
kaart wordt wel wat extra
aandacht besteed. De VTO (Vak
Technische Opleiding) KMA op
het OTCMAN is begonnen met het
opvoeren van spellen als oefenmethode.
“Het gaat echter nog
te veel hapsnap”, constateert
Roos, naast fanatiek gamer ook
nog eens nationaal militair kampioen
Oriënteren. “Ik heb in dit
lokaal alle draden zelf met tapejes
samengebonden. Dat vind ik
niet erg, maar het tekent wel de
pioniersfase waarin we bezig
zijn. De waarde wordt onderschat.
Het scheelt toch enorm
als een tankchauffeur voor hij
naar buiten gaat hier al heeft
rondgereden op de digitale Leusderheide.”
De computer en professionele
games vormen uitstekende leermiddelen
vindt Roos. “Ik denk
alleen dat het op sommige plekken
nog moet landen.”
Mark Overmars, die hoogleraar
aan de Universiteit van Utrecht,
denkt dat gaming steeds meer invloed
zal hebben bij opleidingen.
“World of Warcraft wordt
door tegen de tien miljoen mensen
online gespeeld. De zogenoemde
serious games kennen
een grote opmars. In het onderwijs,
bij Defensie, de medische
wereld, bij de overheid, wordt
steeds meer gebruikgemaakt
van games”, constateert Overmars
in het Algemeen Dagblad.
“Denk aan vlieg- en rijsimulators,
games die dienen voor beleidsondersteuning.”

Kapitein Roos is het volledig
eens met Overmars’ stelling dat
we pas aan het begin staan van
de toepassing van spellen. Dat
heeft ook te maken met een generatiekloof.
De babyboomers
hebben over het algemeen niet
veel met spelconsoles, de jeugd
stapt er zo in. Dat werd wel bewezen
tijdens de KL-dagen enkele
weken geleden. “We bemanden
daar in de sporthal vijf
eilanden met elk tien computers
die constant bezet waren door
jeugd”, vertelt Roos. “Het mooie
was dat een groepje van vijf jongens
meteen begreep dat samenwerking
essentieel is bij deze
spellen. De groepsdynamiek
is op zo’n moment enorm.”
Roos zal echter niet snel afgeven
op de oudere generatie. “We
krijgen hier ook genoeg jonge
militairen die weinig op hebben
met deze games. Het mooie is
echter dat juist zij met verrassende
oplossingen komen en
het fanatiekst worden.”
We nemen Battle Space II als
voorbeeld, een spel waarbij de
deelnemers ‘uitgestegen’ een
aantal sectoren op vijandelijke
eenheden moeten veroveren. “Ik
ben nog steeds verbaasd door de
kracht van dit middel.”
De spelers kunnen een (Nederlands)
wapen kiezen met alle
voordelen en beperkingen van
dien. “Zo zul je merken dat
staand schieten eerder een misser
oplevert, net als in het echt.
Bovendien kent deze versie –
kosten zo’n duizend euro per licentie
– geen health bar waarbij
je gerust een paar treffers kunt
incasseren. Ze laten het dan ook
snel uit hun hoofd om overal
rennend en schietend op af te
gaan. Je leert echt tactisch verplaatsen
in een groep. Met de
kennis die ze hier opdoen, beginnen
de militairen niet alleen
beter voorbereid aan een oefening,
maar ook met meer zelfvertrouwen.
Dat is een enorme
winst. Je bouwt succes in. Belangrijk
daarbij is dat elke actie
van de individuele militair kan
worden geëvalueerd. Als instructeur
kun je een verhaal vertellen,
maar hier haal je iemand door
een heel proces heen, waarbij alles
zichtbaar is.”
Het draait dan om oefeningen
tot en met niveau vier, dus van
individueel tot en met compagniesniveau.
En ook hier is de
klant koning. Er kunnen scenario’s
worden gemaakt, geïntegreerd
optreden met Apaches
kan en als de Boxer zijn intrede
doet, past men dat voertuig onmiddellijk
in. “De cavaleristen
kunnen nu al met de pantserinfanteristen
testen wat het voor
de manoeuvres betekent als de
CV-90 gaat meedoen. De YPR kan
de Leopard nauwelijks bijhouden,
maar straks kost het de
tank moeite de nieuwe pantsers
bij te benen. Dat heeft flinke gevolgen
voor het gemechaniseerde
optreden.”

Het ideaal van Roos is dat Virtual
Battle Space II een module
krijgt waarin (toekomstige) missiegebieden
kunnen worden ingevoerd.
“De mogelijkheid om
geïmproviseerde explosieven
(IED’s) of zelfmoordaanslagen in
te bouwen, bestaat al. Het bestrijden
daarvan kunnen we dus
op enig moment gaan oefenen”,
vult sergeant-majoor Luuk Lucardi
aan. “We hebben contact
gelegd met TNO om te bezien
hoe we het meeste rendement
uit dit leermiddel kunnen halen”,
vervolgt kapitein Roos.
“Daarmee moeten we dan het
management overtuigen. In
mijn ogen dient er een duidelijk
beleid te worden uitgezet bij de
krijgsmacht waarmee we aan
het werk kunnen. Scenarioschrijvers
op een plek, bij OTCOPN
of OTCMAN”, stelt hij zich
voor. “Je kunt er zelfs over denken
om meer aan elkaar te koppelen
voor een oefening, zodat
je ook het OTCVUST erbij betrekt.
Dat komt de opleidingen alleen
maar ten goede. Een groepscommandant
die weet wat hij
niet moet doen bij een actie,
straalt veel meer zelfvertrouwen
uit. Er valt dus nog heel wat
winst te halen.”
http://www.mindef.nl/binaries/LR%20DK28_tcm15-75190.pdf

Gatara 27-07-2007 18:22

Citaat:

freyk schreef op 27-07-2007 @ 15:47 :

Info over Virtual Battlespaces: http://www.vbs2.com

deze ziet er realistischer uit. Het artikel uit de defensiekrant gelezen, ook de meest toepasbaarste.

(maar, wow.. hij's duur! http://www.virtualbattlespace.com/store/ )

Q 28-07-2007 08:41

Citaat:

Gatara schreef op 27-07-2007 @ 19:22 :
deze ziet er realistischer uit. Het artikel uit de defensiekrant gelezen, ook de meest toepasbaarste.

(maar, wow.. hij's duur! http://www.virtualbattlespace.com/store/ )

723.70EUR wtf :|

en deel 2 is 1,107.71EUR :|

Lollokaust 28-07-2007 09:00

Hoe wil Defensie ooit burgers vinden die dit spel kunnen? ;\

Young Predator 28-07-2007 10:29

Jeetje, ik heb geen game nodig om te weten dat je beter een bullit in iemand's hoofd kunt pompen... beetje this wa achtig topic... Hoort dit niet bij N&A?

Kazet Nagorra 28-07-2007 10:31

Citaat:

Q schreef op 28-07-2007 @ 09:41 :
723.70EUR wtf :|

en deel 2 is 1,107.71EUR :|

Een schijntje vergeleken met veel wetenschappelijke software. ;)

Maar inderdaad, veel burgers zullen dat niet spelen.

Q 28-07-2007 10:34

Citaat:

Mephostophilis schreef op 28-07-2007 @ 11:31 :
Een schijntje vergeleken met veel wetenschappelijke software. ;)

Maar inderdaad, veel burgers zullen dat niet spelen.

alhoewel ik weet dat er mensen zijn die dat ook neerleggen voor Flight Simulator games. Dus maybe is er ergens een groep burgers die dit als hobby hebben... mensen zijn toch gek dus waarom niet.

Kazet Nagorra 28-07-2007 10:36

Citaat:

Q schreef op 28-07-2007 @ 11:34 :
alhoewel ik weet dat er mensen zijn die dat ook neerleggen voor Flight Simulator games. Dus maybe is er ergens een groep burgers die dit als hobby hebben... mensen zijn toch gek dus waarom niet.
Ja, dat soort spul is gewoon bedoeld voor nerds die het leger niet in mochten omdat ze niet geschikt waren maar wel thuis de hele dag in legeruniform met geladen M16A2 rondlopen.

Reverend 28-07-2007 11:58

Laat ze gewoon cs komen en ik geef ze allemaal headshot door de muur.

Allochthony 28-07-2007 11:59

CS, spelen mensen nog 1.6? Source speelde niet zo lekker vond ik...

Reverend 28-07-2007 12:01

Ik speel nog regelmatig 1.6 warretjes, maar source voor 'recreatie' :')

Gatara 28-07-2007 14:03

Citaat:

Lollokaust schreef op 28-07-2007 @ 10:00 :
Hoe wil Defensie ooit burgers vinden die dit spel kunnen? ;\
Ja, dat snap ik ook niet :s Dat ze dan een spel kiezen dat goedkoper is of in ieder geval veel gespeeld wordt.

Maar anyway, ik maak hieruit op dat niemand hier op het forum bekend is met VBS :)

Spoonie 28-07-2007 14:03

Dus dan mag ik straks in de baas zijn tijd gaan gamen :D

Gatara 28-07-2007 14:03

Citaat:

Spoonie schreef op 28-07-2007 @ 15:03 :
Dus dan mag ik straks in de baas zijn tijd gaan gamen :D
menig werknemer zal jaloers op je zijn! :P

Spoonie 28-07-2007 14:05

Citaat:

Gatara schreef op 28-07-2007 @ 15:03 :
menig werknemer zal jaloers op je zijn! :P
idd...en m'n studie ook nog eens betaald krijgen :rolleyes:

Metal 28-07-2007 17:27

Citaat:

Q schreef op 28-07-2007 @ 09:41 :
723.70EUR wtf :|

en deel 2 is 1,107.71EUR :|

shit is gewoon op isohunt te vinden hehe, wel maar 5 seeders maargoed. :')

Q 28-07-2007 17:41

Citaat:

Gatara schreef op 28-07-2007 @ 15:03 :
menig werknemer zal jaloers op je zijn! :P
http://www.vpro.nl/programma/holland...ngen/31239940/

Are you sure? ;)

T_ID 28-07-2007 19:07

Citaat:

Q schreef op 28-07-2007 @ 09:41 :
723.70EUR wtf :|
en deel 2 is 1,107.71EUR :|

Boeiend, dat kostten de Blacktools van Exact Globe ook, en dat is slechts een module van het gehele pakket. Alle modules kosten bij elkaar € 25.000 o.i.d.. En dan praten we over een administratiepakket, en geen geavanceerd simulatiesoftware. Okay, het pwnt Microshite Excel, maar zo'n enorm pakket is het niet. Vrij normale prijzen voor zakelijke software dus.

Dergelijke simulaties kunnen overigens interessant zijn voor overzicht en inzicht omdat je totale controle kunt hebben over een virtuele wereld, en jij bij echte oefeningen maar moet zijn of de ideal omstandigheden om mensen dingen te leren zich voor doen.

Gatara 29-07-2007 08:05

Maar het gaat erom dat ze soldaten tegen publiek willen laten spelen. Nogal oneerlijk als dat publiek voornamelijk niet in staat is om het spel ueberhaupt te kopen. :o

Q 29-07-2007 10:30

Citaat:

Gatara schreef op 29-07-2007 @ 09:05 :
Maar het gaat erom dat ze soldaten tegen publiek willen laten spelen. Nogal oneerlijk als dat publiek voornamelijk niet in staat is om het spel ueberhaupt te kopen. :o
Ik denk dat de militairen die het gaan spelen ook niet eerder hebben gespeeld en dat ze het voornamelijk van hun training moeten hebben. Het is natuurlijk een simulatie en dan gaat het om de training die ze gehad hebben of die wel of niet werkt in zo'n game. Als ze gepwnt worden door een paar 16 jarige ventjes tsja... dan klopt er iets niet :D

slijkz0r 29-07-2007 22:03

maar de trailer is wel gruwelijk! :evil:

helaas issie zo duur... :bloos: anders had ik em echt wel gekocht :cool:

Trailer:


En blijkbaar was de game op de officieele landmacht open dagen :confused:

-SoloWolf- 04-08-2007 17:57

Citaat:

Q schreef op 27-07-2007 @ 16:21 :
AA is ook een beetje propaganda voor The US Army he, beetje een dure uncle Sam flyer. Maar inderdaad het zou een beetje een combat simulator moeten zijn/worden. Ik heb het zelf best lang gespeeld en vond hem best wel cool, ik hou niet zo van dit soort games waar je alles in je eentje moet doen, teamwork vind ik juist het leuk. Dat proberen ze in een game te krijgen maar dat is nog niet zo goed gelukt.

Maar wel interresant artikel, als ik weet waar dan zou ik me nog willen aanmelden ook eigenlijk. Die spellen die genoemd worden ken ik helaas niet echt.

mwoah, dat vonnik best mee vallen. heb tot geloof ik 1.6 gespeeld met een clan (EMC) en dat werkt toch echt wel goed hoor.

kleine edit: 2.6 was het:bloos:

satcom 07-08-2007 11:49

Citaat:

Gatara schreef op 28-07-2007 @ 15:03 :
Ja, dat snap ik ook niet :s Dat ze dan een spel kiezen dat goedkoper is of in ieder geval veel gespeeld wordt.

Maar anyway, ik maak hieruit op dat niemand hier op het forum bekend is met VBS :)

ik wel. er zijn namelijk meer games dan CS of AA.

een terugblik....

1998 Real Virtuality engine presented.
2001 Operation Flashpoint
2003 Virtual Battlespace 1
2007 ArmedAssault / VBS2

En allemaal van dezelfde software developer.
is er nu geen ENKELE OFP/ArmA gamer hier?

http://www.armedassault.com

Q 08-08-2007 07:18

Citaat:

-SoloWolf- schreef op 04-08-2007 @ 18:57 :
mwoah, dat vonnik best mee vallen. heb tot geloof ik 1.6 gespeeld met een clan (EMC) en dat werkt toch echt wel goed hoor.

kleine edit: 2.6 was het:bloos:

Rond die tijd was er iets gebeurd met mn account (van versie 1 naar 2) waardoor ik ALLE trainingen opnieuw moest doen, die zijn zo frustrerend en langzaam dat ik ermee gestopt was.

pvt. stengo 10-08-2007 20:35

Wat is de naam van die 2 spellen die ze er weer voor gebruiken?

Changshan 11-08-2007 01:37

Citaat:

satcom schreef op 07-08-2007 @ 12:49 :

En allemaal van dezelfde software developer.
is er nu geen ENKELE OFP/ArmA gamer hier?

Ik denk dat velen zich Operation Flashpoint nog wel zullen herinneren. Dat was nog een game die in de tijdsschriften stond en een schappelijk prijsje had.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.