![]() |
Manipulatie in de kerk.
Allereerst wil ik iedereen, die eraan meewerkt om dit forum in stand te houden, bedanken en wil ik meegeven dat ik het heel bijzonder vind om hier zo in het openbaar contact te leggen en dat ons dit ook door jullie voor mogelijk wordt gehouden ;).
En ten tweede wil ik iedereen, die hierop meedoet, evenveel bedanken, want ik heb tot nu toe veel over anderen en mezelf kunnen leren. God zegene! Al de gesprekken die hier gevoerd zijn geworden, zijn een les voor me geweest. Ik heb ontdekt dat ik anderen en mezelf een tijdlang onder de wet heb geplaatst. Dit gedrag uitte zich doordat ik anderen op een intimiderende manier ertoe aanzette om werken der wet te doen. Ook kan het gedrag zich uiten doordat men zich onderling dingen kwalijk neemt. Bij ons in de kerk is ook sprake van oordeelsprediking of donderpreken. Inmiddels ben ik er al uitgestapt, maar ik heb ook geprobeerd om het probleem ter sprake te brengen met een van de herders. Dezen echter negeerden het probleem... vandaar mijn uittreding. Zij schijnen gebruik te maken van de richtlijnen van een boekje genaamd: "Doelgerichte gemeente" van Rick Warren. Mijn bedoeling van dit topic is om dit probleem eens ter sprake proberen te brengen, want het schijnt dat er meerdere kerken zijn die hun leden onder de wet plaatsen, terwijl Jezus toch heel duidelijk heeft geleerd dat er christelijke vrijheid is. Dit met name door de brieven van apostel Paulus. Ik vraag me daarom af of er meerdere broeders en zusters zijn die ervaring hebben met manipulatie in de kerk (schuldgevoelens als gevolg van wet-prediking). En ook vraag ik me af wat we ertegen kunnen doen; ook aan de niet-gelovigen (a.u.b. geen gewelddadige adviezen). Misschien zijn er niet-gelovigen en/of broeders/zusters die hierdoor wegblijven uit de kerk. In dat geval zou ik graag een mededeling hierover willen krijgen. Misschien is het ook handig als iedereen zich de vrijheid neemt om iets over zijn situatie te vertellen. Ik weet dat dit probleem bij vele kerken actief is, dus alsjeblieft... zwijg niet! Ik zou graag meer over mijn situatie willen vermelden zonder daarbij namen te noemen. Als hoofddoel van dit topic wil ik maken: Hoe hoort de kerk te zijn en wat is haar verantwoordelijkheid? |
Welke wet?
|
tip: kijk de documentaire Jesus Camp eens.
Is als torrent te vinden op www.film-torrents.nl . Zo hoort ie iig niet te zijn. verder wil ik hier niet op in gaan, ik ben wat de meeste mensen een a-theist noemen.:o |
Dit is óf een contradictio in terminis óf een retorische vraag.
Als je vraagt hoe de kerk behoort te zijn, dan veronderstelt dat dat de kerk op die manier moet zijn ter uitsluiting van alle andere manieren van zijn. Zo ontstaat dus een nieuwe wet waarbij de vrijheid niet bestaat om anders te zijn. Vrijheid is dan onmogelijk, want anders zou een contradicio in terminis ontstaan - een tegenspraak. Als je vraagt hoe de kerk de vrijheid van haar volgelingen moet zien, dan volgt daar in onze maatschappij onvermijdelijk uit dat de kerk die vrijheid moet geven. We leven hier immers in een cultuur waarin het individu en zijn of haar zelfontplooiing als hoogste morele goed wordt beschouwd. De vraag beantwoordt dan zichzelf. (retorische vraag) Zo komen we dus niet verder met deze kwestie. Vrijheid veronderstelt afwezigheid van dwingende instituties als de kerk. |
Definieer manipulatie? Het gaat toch allemaal om interpretaties, dus de grootste progressieveling en de meest agressieve zevendedagsadventist hebben beiden evenveel recht op het predikaat 'christelijk'.
|
WTF? Meen je nu echt dat jij als christen boven de wet staat?
|
Gaat dit niet over de wet van het oude testament en hoe sommige kerken leren dat Christenen daar boven staan?
Niet de Nederlandse wet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De vrijheid die ik bedoel is een geestelijke. Er vanuit gaande dat God's wet de wet van de vrijheid is (Jakobus 1 : 25 en 2 : 12). In het geloof bestaat de vrijheid dan weer wel. Alleen kunnen wij die helaas niet behalen door werken der wet, maar door het geloof. Stel nu dat een groep gelovigen die vrijheid hebben ontdekt en zij bepalen dat hun kerk een plaats is waar zij vrij zijn in Christus, dan is dat toch gewoon een manier van zijn? En zijn zij dan niet buiten hun kerk ook gewoon vrij? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In theorie ben ik dus een agnost, in de praktijk komt het erop neer dat ik atheist ben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En tja, tussen interpretaties bestaat het absolute gelijk niet. |
Citaat:
|
Hoi Freddy,
Dit is wel een heel interessant, eigenlijk HET onderwerp van het evangelie, de wet versus de genade... Ik denk persoonlijk dat het 1 is. Alleen kun je de wet pas gaan naleven nadat je genade hebt geproefd/ontvangen/ervaren en dit heeft weer met het ontvangen vangeloof te maken, een geschenk van God. Ik kan het heel moeilijk uitleggen, maar het is een veranderen van binnenuit (wedergeboorte doordat God Zijn Heilige Geest aan je geeft, volgens Johnannes 3 ) ipv een focus op de wet )waar op zich geen relatie inzit'.. Toch zegt Jezus ook wie mijn geboden heeft en ze bewaard, DIE is het die Mij liefheeft, dus de wet van God is goed... Barmhartigheid roemt tegen oordeel, ofterwijl, zij die anderen vergeeft zal vergeven worden, etc.. Manipulatie onstaat als het doel niet liefde voor God is |
Citaat:
Wikipedia zegt het volgende hierover: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Daar laat ik het verder bij, want het gaat wat te ver off topic. |
Citaat:
In dat licht kan noch de pacifist nog de meest agressieve fundamentalist claimen dat de andere stroming ongelijk heeft. Daarmee denk ik tevens dat het niet echt nuttig is om een doctrine van een stroming manipulatie door een kerk te noemen, aangezien niet te bewijzen is dat hun standpunt daadwerkelijk onbijbels is. |
Is dat dan niet een 'agnostical atheist'?
Een agnost is toch iemand die het standpunt neemt dat je niet kunt weten of god wel of niet bestaat. En dat kun je dan ook weer, of beter, een impliciet atheist noemen. Een atheist die hier geen bewuste keuze over heeft gemaakt. Dus iemand die nog nooit van een god of een religie gehoord heeft. We worden allemaal geboren als impliciet atheisten. Dus, er zijn agnosten die ook theist zijn en anders om. Naar mijns inzien overlappen die dingen elkaar absoluut niet. De verwarring komt vanwege het feit dat men twijfelaars of mensen die eigenlijk geen keuze willen maken agnost is gaan noemen. |
Citaat:
|
Citaat:
Mag ik daar dan nog aan toevoegen dat manipulatie op een onopvallende manier gedaan wordt, zodat de gemanipuleerde en de omgeving aanvankelijk niets in de gaten hebben? Of dat de gemanipuleerde misschien wel merkt dat er iets niet deugt, maar dat hij nog niet onder woorden kan brengen wat het is. En áls hij dan zijn emoties verwoordt, dat zijn medemensen, die ook onder de manipulatie staan, zo bang zijn, dat zij die uitgesproken emoties niet durven te bevestigen, waardoor er afstandelijkheid onstaat in het samen zijn. |
Citaat:
Ik ben ook van mening dat er manipulatie kan ontstaan doordat de liefde voor God en Zijn schepping als doel ontbreekt. Ik denk dat de liefde dan ook één van de eerste dingen is, die in een kerk te vinden moeten zijn. Echter bij onze kerk werd die ook gepredikt, maar mijns inziens verkeerd uitgelegd. Zij zeiden dat zij liefhebben, omdat dat het hoofdgebod is. En ook werd soms Rom. 12 aangehaald waar staat dat de liefde ongeveinsd is gevolgd door al de adviezen (v. 9 - 21). Zij beweerden dus dat je lief MOET hebben. Maar ik geloof niet dat dat onder dwang kan. Toen ik vervolgde met: "Maar de liefde is toch ongeveinsd, hoe kan ik dan liefhebben als ik niet innerlijk bewogen ben? Moet ik dan soms liefhebben omdat het daar staat?" werd er gezegd dat zij dat wel zo deden. Toen ik dan vroeg wat het voor een veinzerij is waar zij mee bezig zijn, probeerden zij mij met hun allen weg te redeneren door mij te verwijten dat ik anderen niet liefheb. Ik concludeer dan ook dat de liefde spontaan is en dat je dat niet zelf in de hand hebt. Denk jij hier ook zo over? En ook bijv. de tekst uit Johannes 14: 21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het die mij liefheeft; en : 23 Als iemand mij liefheeft, die zal mijn woord bewaren. Naar mijn mening wil dat niet zeggen dat dat moet, want een mens kan niet liefhebben zoals Jezus ons liefheeft. Mag ik dan ook nog uitleggen hoe ik geloof dat Jezus dat bedoelt? In het hoofdstuk wordt namelijk de belofte van de heilige Geest gegeven. Ik denk dat de Geest in ons bewerkt om de geboden en het woord te bewaren. Ik geloof niet dat ik dat uit mezelf kan doen, omdat ik veel te onmachtig ben. Ik denk dat Jezus het zo bedoelt dat als je ziet dat iemand Zijn geboden bewaart en Zijn woord dat je dan zeker mag weten dat diegene liefde voor God heeft. Maar Hij bedoelde volgens mij niet dat diegene dat dan zelf doet, maar dat God dat in hem bewerkt en je op die manier kunt herkennen dat hij een broeder is. Sommigen echter beweren dat je dus dingen MOET doen en weer andere dingen niet MAG doen (en dit aan de hand van dezelfde verzen uit Johannes 14), terwijl ik dat op die manier toch echt niet geloof. Mag ik dan nog vragen hoe jij dat ziet? Of je het met mij eens bent... en hoe dat in jou kerk wordt uitgelegd? |
Of is er misschien nog iemand anders die hier een opmerking over heeft?
|
Citaat:
In het geval van de Kerk was er in zijn ontstaan en hoogtepunt geen gebrek aan expliciete manipulatie. De inquisitie, de kruistochten, beeldenjachten, aflaten, de woorden "Gy zult branden in de hel!"... In die tijd waren er, naar mijn mening, weinigen die écht overtuigd waren van het gelijk van de Kerk. De meesten hielden gewoon hun mond uit angst vervolgd te worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat me wél een vaststaand feit lijkt, was dat mensen in de middeleeuwen bang waren (bang zijn en geloven sluit elkaar niet uit) voor de repercussies van de kerk (aka de Spaanse Inquisitie) indien men zich niet "christelijk" gedroeg. De straffen waren niet mals. Ga voor de grap maar eens naar het martelmuseum in San Gimignano, Italië. Daar zie je de meest afschuwelijke methodes om een bekentenis af te dwingen en vervolgens de (dood)straf te voltrekken. Voor verleiden van een getrouwde man werd een vrouw bijv. gemarteld met allerlei vaginale 'tools' en tepelklemmen e.d. om vervolgens ter dood te worden gebracht door aan twee benen op te worden gehangen en vervolgens zo door te worden gezaagd, uiteraard tot de dood erop volgde. Om niks werden mensen opgerekt tot onmogelijk lengtes, onder water gedompeld en net op tijd weer boven gehaald, om even later weer bijna te verdrinken. Om niks werden de gewrichten van de mensen bewerkt, de geesten van mensen gebroken (de druppelmethode) en zoveel mogelijk pijn bezorgd. Zie http://www.corkscrew-balloon.com/bal...na/18pix2.html Concluderend, de straffen waren hoog en de drempels laag. Het was dus ook niet gek dat men vroeger bang was voor de kerk. Zodra je niet in het spreekwoordelijke keurslijf van het christendom paste werd dat op de meest afschuwelijke manieren afgestraft door het grondpersoneel van onze lieveheer. Dat men vroeger tot in meest verregaande manieren werd gemanipuleerd staat buiten kijf. Dat ontkennen zou net zo achterlijk en zinloos zijn als het ontkennen van de holocaust en het vallen van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bekijk eerst eens aan wie de desbetreffende boodschap bedoeld is, alvorens conclusies te trekken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:58. |