![]() |
Bloedonderzoek --> (darm)kanker?
Kan een dokter aan de hand van een bloedprik zien of je (darm)kanker hebt, of moet je dan een groter onderzoek ondergaan?
|
Citaat:
Maar volgens mij hoeft dat niet. Hmm....dit is niet zo'n nuttige reply:o Ik wil dit zelf ook graag weten, en m'n moeder probeerde me wijs te maken dat je dat wél aan je bloed kan zien.. Maar weet je wat het is, de bezinking kan bijv. anders zijn.... Dus zo kunnen ze zien dat er iets mis is. Maar dat die waarde anders is, wil nog niet meteen zeggen dat je kanker hebt, dus moeten ze méér onderzoeken doen om erachter te komen wát precies de oorzaak van het afwijkend bloedbeeld is. (ik hoop dat het over komt zoals ik het bedoel..) |
Voor bepaalde kankersoorten zijn er in het bloed zgn. markers te vinden. Deze stofjes hebben dan een hogere waarde dan normaal. Als in het bloed een grotere concentratie van die markers wordt aangetroffen dan wil dat nog niet zeggen dat je daadwerkelijk kanker hebt, hiervoor is een uitgebreider onderzoek nodig. Voor darmkanker is er geloof ik wel een bepaalde marker in het bloed verhoogd maar weet nu even niet welke dat is.
|
(Grappig, op dezelfde tijd gepost...)
Maar om terug te komen op die markers, een paar namen alpha FP PSA en zo zijn er dus nog een paar maar die kan ik nu ff niet bedenken :-) |
maar ze kunnen niet door bloedonderzoek aantonen dat jij darmkanker hebt. niet specifiek.
|
Citaat:
|
Misschien vies, maar het hangt er ten eerste vanaf om welke darm het gaan (dikke of dunne bijv?), ten tweede kunnen ze met een mini-camera in je darmen gaan snuffelen (dit proces heeft een naam, wie helpt me? :S ) en als aanvullend onderzoek worden de uitwerpselen op bloedgehalte e.d. onderzocht *yuck*
[edit] Bloedprik alleen is dus niet genoeg.. |
Endoscopie! :D << dit was dus het woord dat ik zocht.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Van het weekend ga ik aan de zware laxeermiddelen. Maandag foto's. Daarna camera in m'n kont, om het zo maar effe te zeggen :) Bleeeehhh.... niet cool :( |
Trouwens Pimpo, ik weet niet waarom je het vroeg hoor. Maar als er iets in je buik zou zitten (wat zeg ik dat vaag), kan het ook gewoon een lief onschuldig poliepje zijn toch.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54. |