![]() |
Theocratie.
Nu ik het er toch over heb (ergens anders); hoe kijkt men tegen de theocratische bestuursvorm aan? En dan doel ik dus vooral op gelovigen, want voor atheïsten is het één van de meest grove lasteringen van het intellect, zoveel mag duidelijk zijn.
|
Theocratie is niet één specifieke staatsvorm. Het enige dat theocratieën gemeen hebben is een sterke religieuze focus. Verder kan een theocratie alle vormen aan nemen.
Ga dus maar niet theocratie automatisch gelijk stellen met verschrikkelijke dictaturen of verlichte vrede ofzo. |
"In modern, typical usage, theocracy means either government by divine guidance or, more commonly, government by or subject to religious institutions and leaders. Theocracies are either oligarchies or autocracies by the ruling priests."
Zo dan. |
Citaat:
|
Het lijkt me anders duidelijk genoeg.
|
Wat ik probeer te zeggen is dat van iedere denkbare staatsvorm met alleen de toevoeging van een godheid een theocratie te maken is. Met die tweede zin van je omschrijving (bron trouwens?) ben ik het dan ook niet eens.
Wat ik probeer te voorkomen is dat mensen hier bijvoorbeeld Iran of wat dat betreft het Aztekenrijk als theocratisch voorbeeld nemen en dat gelijk tot standaard en enige mogelijke vorm ervan bombarderen (op welk moment het topic vrijwel automatisch in een religie/moslim bash thread vervalt). |
Ik vind dat BFR erg wijze dingen zegt. Over het algemeen ben ik tegen een theocratie, omdat in een dergelijke staatsvorm een bepaalde religie dienstdoet als kader waarbinnen een land functioneert. Nu bijna ieder land multicultureel is en verschillende religies in zich verenigt, lijkt me dat niet wenselijk.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De VS wordt steeds meer een theocratie. |
Citaat:
Àls dat waar is, is het een teken aan de wand in ieder geval. |
Citaat:
Dat een aantal atheisten actiegroepen oprichten zegt wat over hoe zij ontwikkelingen in de US ervaren, het zegt niets over de ontwikkelingen zelf en waar zij naartoe leiden. |
Citaat:
http://capwiz.com/godlessamericans/issues/ Via de hoofdpagina kan je hier via de acties van deze organisaties tevens heel veel afleiden: http://www.atheists.org/ O.a. de rechtzaak (ik geloof in Californië) van een man wiens zoon op school gedwongen werd elke dag trouw te zweren aan god. Ja, hij moest serieus naar de rechtbank om voor elkaar te krijgen dat hij en zijn zoon niet in goden geloven geaccepteerd te krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Het zou toch wel een vrij ranzige vertoning worden als ik hier in Nederland tot aan de Hoge Raad moest procederen om mijn simpele vrijheid om zonder godsdienst te kunnen krijgen. |
Waarom zou een theocratie geen vrijheid van religie kunnen hebben?
Ik kan mij een samenleving indenken die geleid word volgens de principes van geloof X door priesters van geloof X, waar men desondanks toch kan kiezen of, en welk geloof men aanhangt. Misschien is Confucianistisch China een voorbeeld? (ik weet het niet hoor, ik filosofeer ook maar een eind weg) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Unfinished, je bent inderdaad nog niet af. Laat ogen groeien.
T_ID heeft *volkomen* gelijk. Er is maar één openlijk atheïst die nog een beetje een hoge positie beklimt in de VS, en dat is een congreslid. En dat is sinds dit jaar. De peilingen voorspellen niet veel goeds voor herverkiezing, terwijl hij altijd met overweldigende cijfers gekozen is, 12+ jaar lang. Presidenten moeten zweren op de bijbel. Dat is erin gebracht net na de tweede wereldoorlog. De founding fathers waren wel gelovig, maar nog niet half zo erg als de gemiddelde Amerikaan tegenwoordig. Nog een paar decennia en het is een christenfundamentalistische staat als ze zo doorgaan. |
Citaat:
In theorie hoeft een theocratie niet neer te komen op een oligarchie of een autocratie, maar in de praktijk is dat lastig te vermijden. Als je denkt dat je verantwoordelijk bent voor het uitvoeren van de wil van een oppermachtig wezen, dan wil dat nog wel eens leiden tot misbruik. |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.pollingreport.com/images/GALvotefor.GIF |
Dan heb ik de verkeerde cijfers in mijn hoofd.
|
Citaat:
|
En terecht. Ste dat deapocalypse komt, en zo'n meteoor toevallig op jou flatje beland.
|
Citaat:
Maar ik vind het nog steeds opmerkelijk. Vooral als men echt liever naast een crimineel dan een atheist zou willen wonen. Maarja, Amerika is sowieso raar want al is het een van de rijkste landen ter wereld is de levensverwachting in Israel tot 2 jaar hoger (en volgens mij ook de Jordaan streek). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34. |