![]() |
Algemene bepalingen bij huren van kamer
Hallo,
Even een vraagje, hopelijk weet iemand hier een antwoord op: Ik woon op kamers in een studentenhuis en in mijn contract wordt een aantal keer gerefereerd naar de 'algemene bepalingen'. Hierbij wordt dan ook een nummer van een bepaald artikel genoemd. Volgens mijn huisbaas kon ik deze Algemene Bepalingen ergens downloaden via internet. Heb even gegooglet en op de website van de overheid gekeken maar ik kan het nergens vinden. Het is namelijk zo dat ik een aanslag van gemeentelijke belastingen kreeg, op mijn naam omdat ik degene ben die op mijn adres het langst ingeschreven sta. In mijn contract staat niks over deze kosten, vandaar dat ik het zoek in die algemene bepalingen. Ik mag toch iig aannemen dat ik naast een inclusieve huur (die al hoog genoeg is) nog gemeentelijke belastingen moet gaan betalen. Hopelijk kan iemand me helpen. :) |
Zoiets als dé "Algemene Bepalingen" bestaat niet. Ik zou even aan je huisbaas vragen wat daarmee bedoeld wordt. Erg vaag... Als je ze nooit eerder hebt gezien (voordat je je huurcontract tekende), kunnen ze niet geldig zijn.
Het is goed mogelijk dat je de gemeentelijke belastingen (met uitzondering van de OZB) zelf moet betalen. Deze belastingen moeten namelijk worden opgelegd aan de feitelijke gebruiker. In sommige huurcontracten staat dat de huisbaas voor de betaling zorg draagt, maar in de meeste niet. Jij hebt overigens het recht om de gemeentelijke belastingen door te berekenen aan je huisgenoten. Neemt niet weg dat jij de gemeente moet betalen. |
Bedankt voor je reactie :)
Ik zag inderdaad al verschillende dingen staan die echt specifiek voor gemeentes of woningbouwstichtingen golden. Beetje achterlijk dat die man die dingen wel in z'n contracten zet maar vervolgens niks vertelt over welke hij dan precies bedoelt. Ik denk dat ik hem morgen maar even ga bellen en ga vragen wat hij ermee wil. Ik begrijp dat ik die kosten moet verdelen onder mijn huisgenoten, maar dan nog moeten we zo'n 53 euro pp gaan betalen, dat is niet niks vind ik. Maargoed, ik ga m'n huisbaas wel even bellen morgen, hopelijk wordt t dan duidelijk. |
Als het inkomen van de langst-wonende niet hoog genoeg is kan het kwijtgescholden worden. Dat bedrag ligt in mijn gemeente zo rond de 700-800 euro per maand, informeer er eens naar in jouw gemeente, ik weet niet of dit een landelijke regeling is en zo ja of de grens dan overal hetzelfde is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Sommige gemeenten laten wel het bezit van een auto met een maximum waarde van 2269 euro toe. Even nagaan bij je gemeente dus. |
Bedankt voor alle reacties :)
Heb mijn huisbaas vandaag gebeld en die kon bevestigen dat we inderdaad zelf de gemeentelijke belastingen moeten betalen. Toen even gebeld naar de gemeente, aangezien ik er al achter was dat ik officieel te laat was met het invullen van zo'n kwijtscheldingsforumulier (kon tot 5 maanden na de datum van het eerste aanslagbiljet, dus tot 28 juli) maar ze zeiden dat ik toch maar even langs moest komen bij de gemeente. Dat dus gedaan en daar vertelden ze me dat ze die datum met een maand verlengd hebben, heb dus een formulier mee naar huis genomen, vanavond even invullen en morgen inleveren. Ik verwacht niet echt dat het bedrag kwijtgescholden gaat worden, aangezien ik wel een spaarrekening heb met wat geld erop, maar ik probeer het toch maar even. Anders wordt het helaas betalen voor mij en m'n huisgenoten. |
Citaat:
|
Citaat:
Voor zover ik begrepen heb is dat voor de huurder zelf en dus niet voor de eigenaar. |
Citaat:
|
inclusief staat imo voor gas/water/licht en evt tv/internet, niet voor riool/afval.
|
Citaat:
edit; 100 euro per maand voor het inclusief gedeelte... 'per maand' was ik vergeten :p |
Dan is het soms kennelijk wel incl. en soms niet. Hier is gas/water/licht/kabel/internet wel incl, waterschap/riool/afval niet. Wel jammer, want nu krijgt ieder appartementje z'n eigen rekening, terwijl het echt veel goedkoper is wanneer er maar één rekening voor het hele gebouw is. Maar de huisbaas wilde het per sé niet via hem laten gaan.
|
Eh, ik weet niet wat WOZ inhoudt, maar een vriendin van me kan het bijv. wel weer doorsturen naar haar huisbaas dus volgens mij verschilt het gewoon per huisbaas. Beetje krom, maar onze huisbaas is nu eenmaal een vieze eikel. Plus er staat niks over in mijn contract dus wettelijk gezien lijkt me dat de huisbaas gewoon mag zeggen wat hij wil erover.
|
Ik moet ook zelf die gemeentelijke heffingen betalen, is er een manier om daar 'onder uit' te komen als je te weinig verdient?
|
Citaat:
Belasting in het kader van de WOZ is een gemeentelijke belasting voor de eigenaren van onroerend goed. De aanslag hiervoor wordt verstuurd naar de eigenaar van het pand (als het goed is). Citaat:
|
Citaat:
Verder goede uitleg (y) |
Citaat:
|
Citaat:
Gemeentes moeten eens een keer leren het Kadaster te raadplegen, voordat ze aanslagen versturen :p |
Voor welke gemeentelijke belastingen kunnen ze je dan nog een rekening sturen?
Afvalstoffenheffing is bij mij inclusief, maar kunnen ze voor nog meer dingen onverwacht een rekening sturen? |
Citaat:
|
Je spaarrekening telt niet mee voor de kwijtscheldingen van gemeentelijke belastingen. Het gaat om het saldo van je normale betaalrekening en het maandelijkse inkomen.
|
Citaat:
Auto's, overwaarde op eigen huis en alle bankrekeningen vormen allemaal een factor die samen bepalen of je voor kwijtschelding in aanmerking komt. Heck, in sommige gemeenten is zelfs het gegeven dat je een auto hebt gekocht in het jaar ervoor een grond om niet kwijt te schelden, zelfs als de waarde van die auto te laag is om een normale factor te zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05. |