![]() |
Hoe doen jullie dit?
Ik heb een basisbeurs+aanvullende beurs aangevraagd. Nu is het collegegeld voor 1 jaar ruim 1500 euro en daar komen dan nog mn boeken bij (350 euro nieuw). Hoe hebben jullie dit opgelost? Als je ouders meebetalen, wie betaalt dan wat (ouders en jij).
|
Voor collegegeld kun je een lening aanvragen bij de IB-groep, en meestal kun je dat ook wel in termijnen betalen. Bij mij betalen m'n ouders het voor vijf jaar, als ik langer over m'n studie doe moet ik het zelf betalen. Goeie motivatie :)
Boeken hoef je niet allemaal in één keer te kopen. Ik zet meestal elke maand een beetje geld opzij zodat ik aan het begin van een kwartaal wat over heb om ze te kopen. Daarnaast scheelt het ook veel als je ze tweedehands koopt. |
Ik krijg zelf alleen de basisbeurs en mijn ouders betalen studie + boeken. Je zou collegegeldkrediet kunnen aanvragen bij de Ib, en dat dan je ouders de boeken betalen ofzo? Of een soort 50-50 regeling?
|
Collegegeld in termijnen betalen. Kijken welke boeken je echt in het eerste blok nodig hebt en welke je ook later kunt kopen (en dan dus alleen degene kopen die je al echt nodig hebt en die andere later).
En om antwoord te geven op de vraag uit je topictitel: ik betaal het zelf. (Ik heb hiervoor HBO gedaan, toen kreeg ik wel maandelijks wat geld van mijn ouders.) Moet het dit jaar helaas zonder studiefinanciering doen (kreeg voorheen de basisbeurs)...ben benieuwd. |
Mijn ouders betalen collegegeld en boeken (en alle andere schooldingen).
|
Mijn ouders gaan collegegeld + boeken voor mij betalen. Behalve als ik te lang over m'n studie ga doen. :p
|
Mijn ouders betalen het collegegeld. Boeken neem ik tot nu toe voor het grootste deel zelf voor mijn rekening.
|
Mijn ouders betalen alle schoolgerelateerde zaken. Boeken, collegegeld, pennen, maar ook Eurekaweek en excursies enzo. (y)
|
Ik betaal mijn collegegeld dmv collegegeldkrediet van de ibg. Mijn moeder betaalt 125,- p/maand en daar kan ik eventueel mijn boeken van betalen, maar het is niet zo dat ze zeggen "we betalen alleen je boeken". Ik vind het wel prima zo.
|
Mijn ouders hebben de eerste 5 jaar collegegeld betaald, nu betaal ik zelf. Boeken hebben ze alleen die van de eerste periode van het eerste jaar betaald als ik het me goed herinner, de rest heb ik zelf gekocht.
|
Ik betaal alles zelf. Ook Eurekaweek/boeken en alles.
|
Ik betaal het zelf, maar ik krijg wel 300 euro per maand van mn ouders :p
|
mijn ouders betalen collegegeld en boeken en alle andere schooldingen. Het collegegeld is wel veel om zelf op te hoesten
|
ik betaal alle schoolzaken zelf van mijn basisbeurs + aanvullende beurs.
|
collegegeld en boeken betalen mijn ouders, de rest betaal ik zelf. Ik vind dat wel prima :P
|
ich ich ich + drie bijbaantjes
oh ik heb wel basisbeurs + volledige aanvullende beurs trouwens |
Ik denk eigenlijk dat je niet zoveel hebt aan dit topic.
Van veel mensen weet je niet of ze alleen basisbeurs krijgen of ook aanvullend (en zo ja, hoeveel dan). Verder kan iemand alles krijgen aan schooldingen, maar zelf verzekering en andere onkosten moeten betalen. Of andersom kan iemand zeggen dat ie z'n collegegeld en boeken allemaal zelf moet betalen, maar vervolgens wel de huur en eten en drinken betaald krijgen.. |
Ik krijg de complete beurs (basis + aanvullend, geen lening) en betaal mijn collegegeld en boeken zelf (de rest trouwens ook, zoals verzekering, huur, boodschappen, gewoon alles, geen ondersteuning van mijn ouders op welk vlak dan ook).
Ik werk de gehele zomervakantie zodat ik aan het begin van het schooljaar mijn collegegeld in 1 keer kan betalen. Daarna ben ik dan ook helemaal blut, maar goed. Boeken koop ik alleen als ik ze echt nodig blijk te hebben en het liefst leen ik ze dan nog in de mediatheek of koop ik ze tweedehands. En ja, zo kan ik net rondkomen. |
Ik krijg alleen (uitwonende) basisbeurs, maar m'n ouders betalen dan ook alles..
|
ik moet over t algemeen alles zelf betalen, maar als m'n ouders het kunnen missen dan springen ze wel bij, dus ik ben hard aan het lenen bij de ib groep en heb werk, al is dat laatste voornamelijk omdat ik anders ook geen eten en huur heb.
|
ouders betalen + huur
krijg alleen basisbeurs |
Ik betaal alles zelf, maar krijg wel een bijdrage van mijn ouders (samen met de zorgtoeslag kan ik daar net mijn zorgverzekering van betalen....)
Ik heb geen vast bijbaantje, wel een oproepbaantje waar ik in vakanties eigenlijk altijd werk. En ik leen nu van de IB-Groep (gelukkig woonde ik de eerste 3 jaar nog thuis en heb ik niet geleend....) |
Ik heb een basisbeurs van de IB-Groep, maar voor de rest gaan mijn ouders alles voor me betalen wat met school te make heeft. Ik moet wel zelf het geld overmaken, maar zij betalen het dan aan me terug als het ware.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
collegegeld m'n ouders; boeken en de rest zelf. Maar ik kan gelukkig wel bij mijn ouders 'lenen', zonder rente en zonder een tijdslimiet :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn ouders betalen mijn collegeld, verzekeringen en daarnaast krijg ik een maandelijkse toelage. Mijn inkomsten zijn op die manier lang niet afdoende om zaken als eten, boeken en vereniging te betalen, zodat ik ook werk en leen bij de IB-G, onze grote vriend uit Groningen;)
|
Ik betaal zelf alles. Collegegeld, boeken, verzekering, hele mikmak.
|
Citaat:
Ik heb zo zelf ook wat meer controle erover. Niet dat ik steeds mijn ouders aan moet kijken als ik ergens geld voor nodig heb. Op zich maakt het niet uit natuurlijk, maar ik vind het wel fijn zo :) |
Ik betaal ook alles zelf, zo zie ik het ook graag. :)
|
Citaat:
|
Uiteindelijk moet ik nu dus mn collegegeld en boeken zelf betalen. Ik krijg het gehele bedrag van mn ouders op mn rekening gestort en moet dat in 10mnd terug betalen. Ben 't er niet helemaal mee eens, maar kan er weinig tegen doen. Ze vinden dat k genoeg stufi krijg en genoeg verdien om het zelf te betalen...
|
Citaat:
Als je het prima zelf kan betalen moet je toch gewoon je verantwoordelijkheid nemen? |
Citaat:
|
ik vind dat als je ouders je financieel kunnen steunen, ze dat ook moeten doen..
|
Citaat:
|
Ja maar daarvan houd je nog vrij weinig over als je een beetje wilt leven.
Overigens vind ik het overdreven als ouders de huur gaan betalen als hun kinderen gewoon studiefinanciering krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nou ik heb dus wel behoefte om op vakantie te gaan, daarom werk ik ook, maar het is ook leuk als je wat geld van je ouders erbij krijgt, ookal wil jij vooral niet op vakantie of luxe leven, stel je voor dat dat kan als je jong bent he |
Citaat:
De rest betalen je ouders he, ik heb het alleen over huur. |
Citaat:
|
Citaat:
Ze willen wel, maar dan zouden ze een lening af moeten sluiten, dan kan ik het beter zelf nu bij de IBG lenen, aangezien dat nogal in rente scheelt. |
Citaat:
Lekker eerlijk aangezien een vriend van me honderden en honderden euro's gratis biergeld van de IBG krijgt omdat zijn pa ambtenaar is. Schijn kan dus bedreigen in dat soort dingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31. |