Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Nieuw systeem (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1615240)

Jones 12-08-2007 23:11

Nieuw systeem

Ik heb op dit moment een 4 jaar oud systeem en ben ondertussen op zoek naar iets dat sneller is. Toch zou ik graag zoveel mogelijk onderdelen van mijn oude pc willen houden als kostenbesparing. Nou vraag ik me af in hoeverre dit mogelijk is aangezien er vast veel veranderd is in de afgelopen 4 jaar.

Op dit moment heb ik een AMD 2600 op een A-open AK79D-400VN moederbord met 512mb geheugen. (DDR PC2700 SDRAM) Een ATI 9200 SE videokaart (128MB/AGP), een 80GB WD harde schijf en (binnenkort) een 250 GB harde schijf. Een DVD brander zit er gelukkig ook al in.

Wat in ieder geval vervangen moet worden is mijn kast aangezien deze nog geen front-usb heeft en de computer geregeld erg warm wordt omdat hij in een hoekje waar hij staat zijn warmte niet kwijt kan. (en natuurlijk een gebrek aan fans binnen in) Er moet dus ruimte genoeg zijn voor voldoende fans in de nieuwe kast.

Ik speel bijna geen spellen (op een enkele keer een sim-city/Age of Empires na) en verder moet ik makkelijk kunnen photoshoppen en download ik veel van nieuwsservers. (dus veel rarren en parren)

Ik luister veel muziek dus een aparte geluidskaart (of moederbord met GOED geluid) is eigenlijk ook wel een vereiste.

Ik ben benieuwd hoeveel dit mij gaat kosten en of ik bijvoorbeeld mijn videokaart of harde schijf gewoon over kan zetten?

J-roenn 13-08-2007 20:57

harde schijf en brander zijn over te zetten, videokaart, geheugen en processor niet.

Rob 14-08-2007 16:09

HD en brander kun je sowieso overzetten.

Je GFX kaart kan ook als je een AGP moederbord op de kop weet te tikken. Als je met deze kaart tevreden bent, zou ik dat doen. Er zijn vast wel moederborden die nieuwer zijn dan jouw huidige en toch AGP ondersteuning hebben en ook ondersteuning bieden voor een snellere processor.
Geheugen ligt aan wat je moederbord ondersteunt. Processor zou misschien kunnen, maar als je een snellere PC wilt, kan een nieuwe processor geen kwaad. :p

Jones 14-08-2007 20:07

Citaat:

Rob schreef op 14-08-2007 @ 17:09 :
HD en brander kun je sowieso overzetten.

Je GFX kaart kan ook als je een AGP moederbord op de kop weet te tikken. Als je met deze kaart tevreden bent, zou ik dat doen. Er zijn vast wel moederborden die nieuwer zijn dan jouw huidige en toch AGP ondersteuning hebben en ook ondersteuning bieden voor een snellere processor.
Geheugen ligt aan wat je moederbord ondersteunt. Processor zou misschien kunnen, maar als je een snellere PC wilt, kan een nieuwe processor geen kwaad. :p

De truck wordt dus om een moederbord te vinden dat AGP ondersteund en een snellere processor. Heb je daar misschien enkele voorbeelden van?

SisterOfMercy 15-08-2007 01:26

Ja, en veel moederborden hebben nog maar één PATA controller aan boord, en er is een grote kans dat je oude harddisks gewoon nog PATA zijn.

M@rco 15-08-2007 09:29

Inderdaad. Ik zou gewoon ál die oude zooi wegmikken/verkopen, met IDE schijven kun je met moderne moederborden ook niet meer zoveel.

Jones 15-08-2007 10:22

Citaat:

SisterOfMercy schreef op 15-08-2007 @ 02:26 :
Ja, en veel moederborden hebben nog maar één PATA controller aan boord, en er is een grote kans dat je oude harddisks gewoon nog PATA zijn.
euh ja, mijn huidige ondersteund dus geen SATA. Ik heb dus de optie om iets nieuws te kopen wat mijn oude troep ondersteund maar dan moet ik genoegen nemen met een minimale verbetering of alle troep weggooien/verkopen en dan wat meer geld uitgeven zodat ik weer een paar jaar verder kan.

Lenny K 22-08-2007 02:02

je kunt beter die oude in zijn geheel verkopen, verdien je meer mee dan je met recyclen spaart...
want die pc is al niet zo heel veel waard, en al helemaal niet als de koper er ook nog eens een losse dvd speler bij moet gaan zoeken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.