Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Liefde & Relatie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=18)
-   -   wat is vriendschap nog waard? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1616023)

alys 15-08-2007 14:21

wat is vriendschap nog waard?

Pff ik voel me echt zo rot...
Heb gisteren via een kennis opstap moeten horen dat mijn beste vriendin een relatie heeft met mijn ex waar ik jaren bij ben geweest en veel van heb afgezien. Al twee maand hebben ze het verzwegen voor mij. Ik voel me zo stom omdat ik haar altijd heb vertrouwd als ze mij zei dat hij een gewone vriend was...Hoe kon ik zo blind zijn..
Hij wil dat ik haar spaar omdat ik haar enige vriendin ben en ze mij niet kwijt wil, maar waarom moet ik haar sparen als ze mij niet heeft gespaard?
Het voelt gewoon als een mes in mijn rug

Ik weet echt niet wat ik er mee aan moet

Bartezz 15-08-2007 14:37

ze heeft je denk ik juist proberen te sparen, hoewel natuurlijk voor iedereen duidelijk is geweest dat, wanneer het serieus werd, het een keer uit moest komen.

Kan me voorstellen dat het je vriendin heel zwaar valt om jou dit te vertellen want ze weet dat ze jou er waarschijnlijk pijn mee gaat doen.

Feit is nu eenmaal dat wanneer ze hoteldebotel op elkaar verliefd zijn (hoe pijnlijk dat miss ook voor jou is) er weinig tegen die gevoelens te doen is....

kortom, ik zou er met haar over praten, open kaart spelen, maar niet meteen de aanval openen, laat haar een kans om haar kant van het verhaal te doen.

Betercore_oud 15-08-2007 15:20

Citaat:

Bartezz schreef op 15-08-2007 @ 15:37 :
ze heeft je denk ik juist proberen te sparen, hoewel natuurlijk voor iedereen duidelijk is geweest dat, wanneer het serieus werd, het een keer uit moest komen.

Kan me voorstellen dat het je vriendin heel zwaar valt om jou dit te vertellen want ze weet dat ze jou er waarschijnlijk pijn mee gaat doen.

Feit is nu eenmaal dat wanneer ze hoteldebotel op elkaar verliefd zijn (hoe pijnlijk dat miss ook voor jou is) er weinig tegen die gevoelens te doen is....

kortom, ik zou er met haar over praten, open kaart spelen, maar niet meteen de aanval openen, laat haar een kans om haar kant van het verhaal te doen.

dit precies ja ;x

+ een vraagje, hoelang is het al uit en was je er al overheen?

alys 15-08-2007 15:44

Ik was twee jaar met hem samen , maar heeft me zeker 1.5 jaar geduurd om over hem te geraken. Hij was mijn eerste grote liefde. Ik heb hem altijd in mijn hart gedragen, en wou altijd nog contact met hem behouden. Omdat dat is verwaterd het laatste half jaar, heb ik dan ook vaak met haar gepraat daarover. Zij stelde dan voor met hem te praten daarover, hypocriet als je het nu beziet.
Ik had er al moeite mee dat ze elk weekend met hem opstap ging..en dat wist ze, want heb ik altijd eerlijk gezegd.
Maar toch vertrouwde ik haar 100% als ze zei dat hij gewoon een vriend was. Het is al lang uit, en het is zijn goed recht om door te gaan met zijn leven. Maar zij wist mijn kant, zij wist wat ik erg vond, wat niet, wat me nog pijn deed en wat niet...

Freyja 15-08-2007 16:03

Citaat:

alys schreef op 15-08-2007 @ 16:44 :
Ik was twee jaar met hem samen , maar heeft me zeker 1.5 jaar geduurd om over hem te geraken. Hij was mijn eerste grote liefde. Ik heb hem altijd in mijn hart gedragen, en wou altijd nog contact met hem behouden. Omdat dat is verwaterd het laatste half jaar, heb ik dan ook vaak met haar gepraat daarover. Zij stelde dan voor met hem te praten daarover, hypocriet als je het nu beziet.
Ik had er al moeite mee dat ze elk weekend met hem opstap ging..en dat wist ze, want heb ik altijd eerlijk gezegd.
Maar toch vertrouwde ik haar 100% als ze zei dat hij gewoon een vriend was. Het is al lang uit, en het is zijn goed recht om door te gaan met zijn leven. Maar zij wist mijn kant, zij wist wat ik erg vond, wat niet, wat me nog pijn deed en wat niet...

Mja, dat is wel zo, en ik zou het mijn vriendinnen ook helemaal niet in dank afnemen als ze met mijn ex wat zouden doen, maar als het puntje bij het paaltje komt en ze gewoon allebei verliefd zijn, misgun jij ze dan een relatie? Ik snap inderdaad ook wel dat ze het niet goed durfde te vertellen, hoewel dat erg stom is.

Als ik haar was had ik gewoon zodra ik verliefd was open kaart gespeeld, maar wel duidelijk gemaakt dat ik wél een relatie wilde... maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Zou er eerst met haar over praten inderdaad.

Magican 15-08-2007 16:03

OT: Tja, naar maar niets aan te doen.
Offtopic: Mooie foto (Y)

'I'he Prophet 15-08-2007 16:30

Citaat:

Morgan schreef op 15-08-2007 @ 17:03 :
Mja, dat is wel zo, en ik zou het mijn vriendinnen ook helemaal niet in dank afnemen als ze met mijn ex wat zouden doen, maar als het puntje bij het paaltje komt en ze gewoon allebei verliefd zijn, misgun jij ze dan een relatie? Ik snap inderdaad ook wel dat ze het niet goed durfde te vertellen, hoewel dat erg stom is.

Als ik haar was had ik gewoon zodra ik verliefd was open kaart gespeeld, maar wel duidelijk gemaakt dat ik wél een relatie wilde... maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Zou er eerst met haar over praten inderdaad.

Mee eens.

AzN 15-08-2007 16:39

Misschien stel ik me aan, maar ik vind dat vriendinnen van elkaars (ex-)vriendjes af horen te blijven. En mocht dat nou echt zo moeilijk zijn, zou ik van tevoren 'toestemming' vragen aan m'n vriendin, zodat ze kan wennen aan het idee en we erover kunnen praten. Zo weet ik tenminste zeker dat dit niet tussen ons in zou kunnen komen te staan en dat ze het van mij hoort en er niet op 'n lullige manier (zoals in jouw geval) achter hoeft te komen, wat haar alleen maar méér zou kwetsen.

Jouw vriendin had je vast veel verdriet willen besparen door het verborgen te houden, maar na 2 maanden kon ze toch zeker wel beseffen dat het onvermijdelijk een keer uit zou komen? Ze bedoelde het dus goed, maar nu achteraf gezien had ze beter moeten nadenken.

Estar 15-08-2007 16:54

Bekijk het van haar kant. Jij bent haar enigste vriendin en ze wordt uitgerekend verliefd op jouw ex. Lijkt me toch een klote situatie waar ze een tijd voor heeft gestaan.

overigens vind ik dat je vreemd reageerd over een ex waar het al ruim anderhalf jaar mee uit is en waarvan je zegt dat je er overheen bent.

Kazet Nagorra 15-08-2007 17:23

Citaat:

alys schreef op 15-08-2007 @ 16:44 :
en wou altijd nog contact met hem behouden.
Zie daar je fout.

Marcade 15-08-2007 17:26

Citaat:

Estar schreef op 15-08-2007 @ 17:54 :
overigens vind ik dat je vreemd reageerd over een ex waar het al ruim anderhalf jaar mee uit is en waarvan je zegt dat je er overheen bent.
Dit ..

.. en daarnaast, aan je reactie hierzo te zien, lijkt het dat je vriendin nog gelijk gaat krijgen ook, dat het maar beter was om het niet gelijk aan jou te vertellen?

Storm in een glas water.

alys 15-08-2007 17:29

dus verzwijgen is beter dan vertellen? Hoe lang kan je zoiets verzwijgen :s
Ik geef eerlijk toe, ik had er niet akkoord mee gegaan. Maar ik zou andersom nooit zoiets doen, ik zou zelfs nooit close contact hebben met haar exen, omdat ik weet dat ze daar zelf jaloers om doet. En ja ik verwachtte hetzelfde van haar, maar ik was fout.
En ik weet nu niet of dat vreselijk onredelijk en egoïstisch is...

Kazet Nagorra 15-08-2007 17:32

Citaat:

alys schreef op 15-08-2007 @ 18:29 :
Ik geef eerlijk toe, ik had er niet akkoord mee gegaan. Maar ik zou andersom nooit zoiets doen, ik zou zelfs nooit close contact hebben met haar exen, omdat ik weet dat ze daar zelf jaloers om doet. En ja ik verwachtte hetzelfde van haar, maar ik was fout.

Ja, want zij kan het toch niet helpen dat ze verliefd wordt op die gozer. Dat doet ze heus niet om jou te pesten.

Hoop ik voor je tenminste.

Lethalis 15-08-2007 17:32

Vriendschap is een illusie.. (8)

Marcade 15-08-2007 17:38

Citaat:

Ach bullshit .. als je echt verliefd word op een van haar ex'en, zwicht je heus wel. Alsof je de liefde van je leven gaat opgeven voor een vriendin van je, omdat dat mens nou toevallig een ex is van je vriend die er emotioneel nog niet overheen is.

En over echte vriendschap gesproken. Vrienden maken fouten en vrienden vergeven.

Als ze echt een vriendin van je is, zet jezelf er dan over heen, vertel d'r dat je het wat minder vind dat ze het verzwegen heeft maar dat je d'r alle geluk van de wereld gunt, en dat je hoopt dat je gewoon nog goeie vrienden blijft.

vedetje 15-08-2007 19:15

als het nu nog een verse breuk was, ok, maar na zoveel tijd?

Hehe, als je je ex nog altijd graag ziet, dan gun je hem dat hij gelukkig is. En hetzelfe met je vriendin. De vraag nu is niet of zij wel goed genoeg jouw vriendin is, maar of jij wel genoeg haar vriendin bent? Ga je een vriendschap vergooien omdat je bezitterig wel zijn over een ex?

Vice 15-08-2007 20:20

Citaat:

Inderdaad, echte vriendinnen gunnen elkaar de liefde niet. :rolleyes: met andere woorden, je bent gewoon onredelijk.

alys 15-08-2007 23:15

iets verzwijgen is precies wel redelijk, tzal wel aan mij liggen dan zeker...

vedetje 15-08-2007 23:37

Citaat:

alys schreef op 16-08-2007 @ 00:15 :
wel, als je ziet hoe je reageert kan je je vriendin geen ongelijk geven, ze had zo een reactie waarschijnlijk voorspeld

Dusjcrib 15-08-2007 23:40

Citaat:

alys schreef op 16-08-2007 @ 00:15 :
Wat is nu de issue? Dat ze het heeft verzwegen of dat ze iets met je ex heeft?

Ik vind het een beetje kinderachtig om te zeggen "Het is niet redelijk het te verzwijgen, dus dan mag ik ook onredelijk zijn" o.i.d.

Het lijken me twee verschillende issues. Ze heeft het verzwegen, dat vind je niet leuk maar hierin is wel een verschil tussen hoe jij het hebt opgevat en hoe zij het heeft bedoeld. Dit laatste kun je alleen van haar te horen krijgen.

Het tweede is dat je beste vriendin een relatie heeft met jouw ex, daarin is de vraag hoe waardevol jouw vriendschap is. Is deze zo oprecht dat je wil proberen je over jouw nare gevoel heen te zetten en hen hun geluk te gunnen?

June bug 16-08-2007 13:33

Citaat:

Marcade schreef op 15-08-2007 @ 18:38 :
Ach bullshit .. als je echt verliefd word op een van haar ex'en, zwicht je heus wel. Alsof je de liefde van je leven gaat opgeven voor een vriendin van je, omdat dat mens nou toevallig een ex is van je vriend die er emotioneel nog niet overheen is.
Nouja, opzich heeft de TS wel een punt, aangezien ze vertelt dat haar vriendin regelmatig uitging met haar ex. Het begint natuurlijk allemaal met dat contact. Ik vind het een beetje apart dat de vriendin eerst goeie vrienden was met de ex, vantevoren kun je vaak toch al wel een beetje aanvoelen of een jongen echt een best-friend-type is voor je of dat er meer in zou kunnen zitten. Als dat laatste het geval is zou ik als ik die vriendin was in de eerste plaats al geen closer contact met hem gezocht hebben.

Verder ben ik t eens met wat de rest zegt, praat met haar enzo.

remy476 16-08-2007 14:24

Ja ik was ook echt verliefd....maar ik was degene die het uitgemaakt heeft toendertijd. Als een van mijn vrienden met haar zou krijgen zou mij dat niet veel uitmaken. Ik zou het wel raar vinden om haar dan met hem te zien. Veel valt er toch niet aan te doen als men elkaar leuk vindt.

Prue Halliwell 16-08-2007 22:05

Klikt als Toni Braxton - he wasn't man enough for me :)

Dakus 16-08-2007 23:47

ik volg je verhaal niet, maar ik wou even zeggen dat je niet zo moet stressen

Smokin' 17-08-2007 00:48

Ik geef je gelijk. Je vriendin zit helemaal fout. Hier zitten mensen allemaal sympathie te vragen voor die vriendin, want die zou het zo zwaar hebben. Belachelijk. Tja je kan inderdaad met haar praten. Dan zal ze uitleggen dat ze verliefd is, dat die relatie van jou met hem lang geleden is. Allemaal waar maar maar het gaat om emoties, en die zullen niet verdwijnen na het intrappen van een paar open deuren.

Dan komen mensen met teksten als 'gun ze het geluk'. Klinkt aardig maar is vooral een zinnetje dat mensen aanroepen om allemaal dingen te doen waarmee ze hun zogenaamde vrienden en vriendinnen kwetsen. Spreekt iemand ze dan aan op hun verwerpelijke gedrag zeggen ze: 'he gun me toch mijn geluk ik ben verliefd'. Sommigen hier zijn zo in de war dat ze de vriendin die haar beste vriendin verraad proberen neer te zetten als een nobel figuur die haar vriendin wilde sparen. Als ze haar vriendin wilde sparen had ze dat gewoon gedaan. Maar nee, eerst pakt ze dus de ex van haar beste vriendin, maar vervolgens zou ze ineens het beste met haar vriendin voor hebben en daarom verzwijgt ze het. Absurd. het is gewoon zelfbehoud. Deze vriendhschap is niet zoveel waard.

Marcade 17-08-2007 01:11

Citaat:

Smokin' schreef op 17-08-2007 @ 01:48 :
Ik geef je gelijk. Je vriendin zit helemaal fout. Hier zitten mensen allemaal sympathie te vragen voor die vriendin, want die zou het zo zwaar hebben. Belachelijk. Tja je kan inderdaad met haar praten. Dan zal ze uitleggen dat ze verliefd is, dat die relatie van jou met hem lang geleden is. Allemaal waar maar maar het gaat om emoties, en die zullen niet verdwijnen na het intrappen van een paar open deuren.

Dan komen mensen met teksten als 'gun ze het geluk'. Klinkt aardig maar is vooral een zinnetje dat mensen aanroepen om allemaal dingen te doen waarmee ze hun zogenaamde vrienden en vriendinnen kwetsen. Spreekt iemand ze dan aan op hun verwerpelijke gedrag zeggen ze: 'he gun me toch mijn geluk ik ben verliefd'. Sommigen hier zijn zo in de war dat ze de vriendin die haar beste vriendin verraad proberen neer te zetten als een nobel figuur die haar vriendin wilde sparen. Als ze haar vriendin wilde sparen had ze dat gewoon gedaan. Maar nee, eerst pakt ze dus de ex van haar beste vriendin, maar vervolgens zou ze ineens het beste met haar vriendin voor hebben en daarom verzwijgt ze het. Absurd. het is gewoon zelfbehoud. Deze vriendhschap is niet zoveel waard.

Dit is wel heel erg simplistisch zwart-wit gedacht. In jouw ogen kan iemand alleen of een hele goede vriendin zijn, of helemaal niet. Vrienden mogen volgens jou geen fouten maken? Met dit soort beredeneringen houd je idd. weinig vrienden over.

Smokin' 17-08-2007 01:19

Citaat:

Marcade schreef op 17-08-2007 @ 02:11 :
Dit is wel heel erg simplistisch zwart-wit gedacht. In jouw ogen kan iemand alleen of een hele goede vriendin zijn, of helemaal niet. Vrienden mogen volgens jou geen fouten maken? Met dit soort beredeneringen houd je idd. weinig vrienden over.
Fouten maken we allemaal, elkaars exen pakken terwijl we de gevoeligheid van het onderwerp beseffen doen we niet allemaal en dat is ook niet zomaar een foutje.

"In jouw ogen kan iemand alleen of een hele goede vriendin zijn, of helemaal niet." - Dat heb ik niet gezegt, dat maak jij ervan. Ik beargumenteer enkel dat deze actie haar geen goede vriendin maakt. Dat lijkt me iets anders.

alys 17-08-2007 02:35

heb ze juist gehoord...
Haar verhaal is dat ze precies zou weten hoeveel verdriet het mij zou aandoen. Ze wou het verschillende keren zeggen maar kreeg het gewoon niet gezegd. Zij steekt het half op hem, dat hij haar voor een keuze zette en dat ze daarom is bezweken.
Ze zegt ook dat hij mijn ring nog draagt, mijn beertjes op bed en bureau heeft liggen en dat hij kwaad werd toen zij een beer had verschoven. Dat deel snapt ze ook niet, en heeft ze het ook moelijk mee. Ze heeft zelfs tegen hem gezegd dat hij zich nooit over onze relatie zou kunnen zetten.

Ze vroeg of ze moest kiezen, maar heb haar gezegd dat ik haar niet voor een keuze zou zetten.
Ze wou er eerst niet mee doorgaan omdat ze wist dat ik mij minderwaardig zou voelen omdat zij zelf ook zo is. En ook omdat zij en hem qua karakters wel konden botsen.
Ze benadrukt maar dat het zijn gepush was en dat ze niet weet of het zal blijven duren.
Het komt bena over alsof hij meer voor haar voelt dan andersom Snap er niets van dat ze de relatie nu al naar beneden haalt.

Heb gezegd dat ik haar owv het verzwijgen niet kan vertrouwen , want ze kan nog ander dingen verzwijgen. En dat ik haar op dit moment niet kan aanzien.
Ze vroeg wat ze kon doen , en heb eerlijk gezegd dat ik dat niet weet.
Heb haar wel duidelijk gemaakt dat ik niet tussen hun wou instaan, want ik wil niet op men geweten hebben dat het mislukt owv mij.

Leonoor 17-08-2007 07:13

Citaat:

alys schreef op 17-08-2007 @ 03:35 :

Heb haar wel duidelijk gemaakt dat ik niet tussen hun wou instaan, want ik wil niet op men geweten hebben dat het mislukt owv mij.

Ik vraag me af of je haar dat inderdaad duidelijk hebt gemaakt...je hebt het misschien gezegd, maar de rest van wat je gezegd hebt en je gedragen zeggen wat anders...

Ik weet ook niet wat je moet doen, dat is iets wat je voor jezelf uit moet maken, denk ik.

Muchacha 17-08-2007 09:48

Nou, als zij zich gepusht voelde en nog niet weet of het wel wat kan worden, dan had ze beter moeten nadenken voor ze jou kwetste vind ik. De relatie naar beneden halen, fijn voor je! Dan moet ze ook maar niets beginnen met hem :s Een relatie met de ex van een vriendin, mijn vriendinnen zijn het er allemaal over eens: als de vriendin het heeft verwerkt en er vrede mee heeft en het is échte liefde, dan gunnen we het elkaar. Maar als de ander er nog niet over is, of de jongen in kwestie is echt een klootzak of het is maar voor de fun (of omdat ze 'gepusht' worden) dan doen we het gewoon niet. Ik zou heel boos zijn op je ex :s En je vriendin vind ik een beetje zwak :bloos:

x-spekkie-x 19-08-2007 15:19

Citaat:

Dusjcrib schreef op 16-08-2007 @ 00:40 :
Wat is nu de issue? Dat ze het heeft verzwegen of dat ze iets met je ex heeft?
Precies.
Het lijkt er op uit jouw reacties dat jullie beide nog gevoelens voor elkaar hebben, waarschijnlijk vanwege jullie eerste-liefde-relatie. Jullie willen waarschijnlijk beiden niets met die gevoelens doen, maar ze zijn er wel. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom je zo kwaad bent op je vriendin, omdat je er nog mee zit.

Uh, dat was wel heel erg veel 'waarschijnlijk' :D

I C U 19-08-2007 18:48

Mjah, ik zou het niet fijn vinden als een vriendin met een ex op de proppen kwam. Aan de andere kant, so be it. Zolang er maar eerlijk over gedaan wordt, want ik zou me redelijk genaaid voelen als ik er pas na twee maanden achter kom.

Het verschilt natuurlijk wel wie die ex is, wat de geschiedenis is etc. etc. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.