![]() |
Fraude met mijn creditcard
Wilde even mijn openstaande saldo opvragen van mijn creditcard, blijkt dat er naast een paar CD's ook een vakantiereis is geboekt via een Italiaans reisburo (bijna 500 euro). Hoe is het toch mogelijk dat onbekende met mijn gegevens misbruik hebben kunnen maken van mijn creditcard? Heb de kaart inmiddels laten blokkeren en ze zouden een onderzoek instellen naar deze vreemde transaktie. Helaas weet ik niet hoe de procedure is, maar ik heb die reis nooit geboekt en gezien mijn uitgavegeschiedenis met deze kaart (C'D's en LP's) is het duidelijk dat hier iets niet klopt.
Zal morgen tevens aangifte doen bij de politie van fraude en misbruik van mijn creditcard. Hoe verloopt zo'n onderzoek en schadeloosheidstelling? Volgens interpay zou het gaan om het volgende reisburo. http://www.bravofly.com/vg1/home.do |
Dat creditcards zeer onveilig zijn mag al jaren als algemeen bekend gezien worden.
http://www.nu.nl/news/676170/50/Onli...eenvoudig.html Als je creditcardgegevens op je pc had staan dan was dat helemaal dom. Er zijn meerdere hackers die zich bezighouden met trojans maken die creditcardgegevens stelen, die vervolgens gebruikt of verkocht worden. zoals deze twee |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Yep dat zijn de beruchte keyloggers
|
Citaat:
Het beste vermijd je creditcards natuurlijk als geheel, maar als het dan al moet, houd ze dan tenminste van riskante plaatsen als internet verwijderd. |
Heb inmiddels contakt gehad met mijn creditcard maatschappij, en ik was gelukkig nog op tijd erbij, zodat ze de betalingen nog kunnen tegenhouden. Ook is er al aangifte gedaan bij de politie, komende dagen krijg ik een zg fraude formulier waarin ik moet aangeven welke transaktie's volgens mij niet op die kaart thuishoren, deze moet ik dan samen met de aangifte terugsturen. Omdat dit voor mij allemaal nieuw is moet ik ook maar afwachten hoe dit verder gaat aflopen. Wel krijg ik een heel nieuwe kaart met nieuw nummer.
Bij het online kopen let ik vooral op beveiligde sites die werken met htts vooral die 's' staat voor security, maar 100% veiligheid kunnen ze nooit bieden, zij geloofde mijn verhaal omdat ik meteen melding heb gemaakt en uit mijn bestedingspatroon konden ze duidelijk zien dat er nooit vakantie's of vliegtickets zijn betaald met mijn creditcard. |
Die 's' in een https-verbinding verhindert fraude natuurlijk ook niet als jouw eigen pc een gatenkaas is
|
Citaat:
In geval van een dubieuze transactie binnen 30 (of soms nog meer) dagen bellen met de creditcardmaatschappij en ze maken de transactie direct ongedaan. Later gaan ze het eens rustig uitzoeken en vragen stellen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je kunt op die boeking gewoon een zgn. chargeback laten doen. Het mooie is dat de bewijslast bij dat reisbureau ligt. Aka het bedrag wordt teruggeboekt en tenzij dat reisbureau kan aantonen dat jij die boeking hebt gedaan (middels een handtekening, pincode of Mastercard Secure Code e.d.), blijft dat geld gewoon op je rekening staan.
Technisch gezien is een creditcard inderdaad nogal fraudegevoelig, maar juridisch gezien sta je wel weer heel sterk (itt bijvoorbeeld iDeal, pinpas e.d.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb vandaag contact gehad met de afdeling fraude van de postbank, ze hebben de zaak in onderzoek en er is mij al toegezegt dat ik schadeloos wordt gesteld wat die transaktie betreft. Ik krijg binnenkort een aangepast rekeningoverzicht waar die transaktie van dat reisburo/luchtvaart maatschappij niet opstaat. Het gaat toch om redelijk veel geld!
Het schadeformulier is inmiddels ook al ingevuld en op de post, maar dat is dat is gewoon een formaliteit dat even afgehandeld moet worden. Heb inmiddels al een nieuwe creditcard gekregen, moet alleen nog even worden geactiveerd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.