Citaat:
-SoloWolf- schreef op 17-08-2007 @ 14:49 :
ok, thq... dan nu op naar vraag twee... omdat ik op google niet veel wijzer wordt;
is dit moederboard; Intel Brookdale i845
compatible met deze videokaart: Sapphire ATI X1650PRO,512MB
|
Volgens mij geef je daar de chipset. En voor compatibiliteit moet je gewoon weten welke slots je pc heeft (bij jou zal dat AGP en PCI zijn, als je nog eentje met 32 MB hebt, sowieso geen PCI-e). Wat AGP betreft moet je soms nog kijken naar de multiplier (al moet dat volgens mij geen echt probleem zijn, mijn oude pc had AGP 4x en ik geloof dat de meeste pc's zo oud als de jouwe dat ook ondersteunen en lager dan AGP 4x ga je niet snel vinden behalve tweedehands).
Anyhow, ik vind het op het eerste gezicht wel een beetje zonde van het geld: een nieuwe graka in zo'n oude pc. Volgens mij ben je beter af met een tweedehandse met ook iets van 32 MB of 64 MB, maar eentje van 512 is verspilling van het geld. De reden hiervoor: je pc heeft nog AGP, maar tegenwoordig worden de meeste grafische kaarten op PCI-e uitgebracht (en ik geloof dat de nieuwe moederborden ook geen AGP meer hebben, is ook niet veel nut voor: de kaarten worden veel minder gemaakt, en op AGP kan je enkel een grafische kaart aansluiten terwijl PCI-e eigenlijk veel meer aankan). Als je dan een nieuwe pc zou kopen, kan je niet veel aanvangen met die kaart die eigenlijk nieuw is en in zo'n oude pc toch niet tot zijn recht komt. Vergelijk het met een F1-motor op een kart'je plaatsen: de rest zal gewoon niet kunnen volgen, dus je prestaties gaan er niet echt veel op vooruit gaan, lijkt me.
Om op je eigenlijke vraag terug te komen trouwens: die kaart zal niet passen (is PCI-e namelijk). Tegenwoordig vind ik het trouwens meestal stom om een pc te gaan upgraden (tenzij het gaat om wat RAM of een HD bijsteken), vermits de meeste computers toch geen zelfbouw zijn (dan is er wel meer nut, omdat je dan ook meer inzicht hebt in wat elk component doet), maar voor van die kant-en-klare dingen heb je vaak meer geniet van een nieuwe (je betaalt meer, maar in vergelijking met enkele jaren terug kost een ganse pc eigenlijk niet veel meer).
Ik ben nu ook geen hardware-expert, dus misschien dat er andere mensen een meer gefundeerde mening kunnen brengen dan de mijne.
|