![]() |
Goedkoop en lekker
Wie kent het niet, aan het eind van je geld een stuk maand overhouden. Ik zit nu in die netelige situatie. Al is het maar voor een paar dagen, nu moet ik dus wel van heel weinig geld een paar dagen een lekker avondmaaltje eten. Hebben jullie tips?
|
Euroshopper, aldi, lidl merk boodschappen doen...
|
Het gaat me hier vooral om de recepten, met ingrediënten die betaalbaar zijn.
|
Boterhammen met pindakaas en chocopasta :cool:
__ Macaroni (60 cent voor 500 gram ofzo), prei, goedkope tomatenprut, eventueel gehakt of hamblokjes, wat kruiden. Maaltijdsoep. Niet erg culinair verantwoord, wel goedkoop. |
tosti's, soep, pannenkoeken (niet kant-en-klaar)
|
Diepvriespizza, spaghetti met olijventomatensaus van de lidl, tortilla's met bonen.
|
Macaroni met zalm-uit-blik en tomatenpuree is nog niet eens zo gek. Staat toch allemaal nog in mijn keukenkastje, zag ik net. Ook nog goed voor de calorieën (moet het komende halfjaar nog zo'n 7 kg kwijt), dus dat gaan we morgen maar eens doen.
|
kapucijners, met spekjes en zilveruitjes.
spaghetti, tomatenprut, plus tonijn spaanse omelet; ei, champignons, spekjes, erwtjes, plakjes aardappel pannenkoeken rijst plus goedkoop sausje soep met afbakbroodjes |
pasta + spinazie a la creme + evt ui en knoflook en roomkaas en cashewnootjes etc
|
creme fraiche, tortilla's, gehakt + paprika + avocado
natuurlijk lekkerder met veel meer dingen erin (pepertjes, kaas), maar zo is t ook al heerlijk en goedkoop |
Rijst met groenten (en pindasaus).
Pasta met groenten (en wat voor saus dan ook). Omelet. Gepofte aardappel (met wat voor saus dan ook). Boterhammen. Veel supermarkten hebben ook hele goedkope pizza's margarita...daar kan je eventueel zelf nog andere dingen bij doen die je lekker vindt op een pizza. Blikvoer of van die pasta/rijst/... uit een zakje waar je alleen nog water bij moet doen, zijn soms ook goed te eten en ook niet extreem duur. En als je die dingen dan ook nog eens bij winkels als de Aldi en de Lidl haalt (waar ze trouwens wel meer dingen vrij goedkoop hebben), dan scheelt het helemaal veel. |
Citaat:
|
Koop met je laatste geld een XXXXXL pak rijst of noedels bij een toko (kan je hele goedkope grote zakken rijst kopen) > is voordelig en kan je lang mee door.
en eet dat dan met groenten, en goedkoop vlees (gehakt en hamburgers zijn vaak het goedkoopste) |
Rijst met omelet
Rijst met gebakken schol Gebakken aardappel plakjes met zalm en bonen Gekookte aardappels met gekookte wortels, rookworst en appelmoes Al deze gerechten kosten onder de 2 euro, zijn smakelijk en redelijk gezond. Echter moet je voor deze gerechten sommige producten in een grote hoeveelheid inslaan voordat ze voordelig zijn (zalm bijv). Soms is het zelfs onmogelijk om een product in kleine hoeveelheid in te slaan (aardappels) Als je een volledige recept wilt hebben, email me dan naar p.p.thien (at) gmail.com want ik bezoek scholieren.com maar sporadisch. |
Citaat:
|
Bij de albert heijn heb je ook kleine zakjes aardappel. Die zijn naar verhouding wel duurder dan zo'n megazak, maar dat krijg je toch nooit op in je eentje ;)
|
Citaat:
|
Bij de Super de Boer kan het, althans in Leiden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zo'n pak soep van Honig kost minder dan een euro, ik dacht iets van 89 cent. Daar hoef je alleen water bij te doen en het te koken. Ik pimp die soepjes altijd ;)
Bijvoorbeeld de aspergesoep, daar heb ik kipreepjes en wat groente doorheen gedaan, dan heb je lekker eten (voor 2 dagen) en het vult goed. Neem er een pistoletje bij (euroshopper, 17 cent voor 4 of 6 afbakpistolets) en je zit goed vol. |
basmati rijst met een potje gemengde groenten + eitje er doorheen en op smaak brengen met sojasaus en lekkere sambal
|
Citaat:
Alleen wordt het daar niet goedkoop van. |
Citaat:
Natuurwinkel is ook ver weg, maar dat zou ik eens kunnen proberen als ik echt eens per sé maar één of twee aardappelen wil. ;) |
groentekramen op de markt verkopen vaak ook losse aardappelen.
|
Je kunt ook bij vrienden/familie gaan eten. Als je weer geld hebt, kook jij weer voor hen.
|
alleen brood met dun beleg en dan water ;)
|
Als ik vrij blut ben, koop ik boodschappen bij een Turkse toko. (Kun je aardappels per stuk kopen etc, en hij is goedkoop).
Als het erg kritiek is gesteld met mijn budget, eet ik goedkope soep met afbakstokbrood met kaas. (Afbakstokbrood a 2 voor 17 cent). In mijn vriesvakje duiken, soms komt daar nog wat uitzetten ;) |
Turken hier in de stad zijn nogal duur en ronden hun prijzen altijd per enkele dubbeltjes naar boven af...
Mijn ijskast stond uit tijdens vakantie en sindsdien heb ik geen tijd gehad om dat ding voller te stoppen dan met alleen maar brood. Maar ik ga het wel rooien deze week, heb nu nog eten van gisteren voor vanavond en de zorgtoeslag is ook weer gestort. |
als je een staafmixer hebt:
pakje tomatenpuree en een blikje gepelde tomaat in de pan, italiaanse kruiden erbij, staafmixen en dan koken. Tomatensoep (Y) |
goedkope groenten zoeken (let op de vriesafdeling: uien, paprika's, champignons, broccoli, rode kool, erwten, prei, bonen, spinazie, boerenkool, bloemkool en ik weet niet wat ze allemaal invriezen - eten in potten en blikken als erwten, worteltjes, bonen ed - of zoek je groenten (en fruit) soms overdreven goedkoop op de markt), een fles olijfolie, wat noten (doppinda's), mais (in blik) ed en roerbakken. wat rijst, gierst, couscous en dergelijke inslaan, een zak aardappels, een kaas, kruiden, eventueel wat goedkope sauzen, appelmoes etc etc en je kunt eindeloos mixen.
|
Inderdaad, grote bakken pasta. Met Aldipasta kun je volgens mij voor een euro een paar dagen eten. Die blikjes tomatenpuree kosten ook vijf cent per stuk ofzo, heb je ook genoeg aan voor een paar dagen. Voor de smaak wat ui en kruiden erdoorheen goed vullende troep.
|
Citaat:
Vaak nog goedkoper dan de aardappels uit de supermarkt ook, en lekkerder (y) |
Citaat:
geodkope groenten vind je op de markt! |
als ik ergens niet op bezuinig dan is het wel lekker en gezond eten.
mensen die 3 dagen macaroni eten met ketchup zijn gek. |
Citaat:
en daar gaat deze topic over.. hoe kan je lekker eten met een low budget |
Citaat:
|
Ook een tijdje geleden iets anders ontdekt: sambalkip.
Kipfilet in stukjes snijden en bruin bakken (bij voorkeur met grillpan, lekker snel en vetarm omdat je zonder olie kunt bakken). Stukjes kip in wok of hapjespan doen, meteen zoetzure saus en roerbakgroenten erbij. Voeg na het warmen al gekookte noodles of mie toe en wok deze even mee. Tot slot een eetlepel sambal door de saus roeren. Is het eten te pittig: beetje suiker overheen strooien. |
Citaat:
|
Tjah het zijn niet echt recepten maar meer tips.
Fruit en groente zijn bijvoorbeeld vaak goedkoper bij een lokale fruitboer dan in de "luxere" supermarkten, en dan met name appels e.d.. Als je helemaal weinig geld te besteden hebt zou ik ook eens gaan kijken bij goedkopere supermarkten zoals Aldi en Lidl, deze hebben vaak ook wel goede producten voor een lagere prijs. Je moet vaak alleen even uitvinden welke jouw smaak zijn en andere niet. Brood e.d. is vaak ook goedkoper bij een supermarkt dan bij een bakker, en dan met name kleine broodjes. Ook wat anderen zeggen over een toko is inderdaad goed aan te raden, maar let inderdaad wel op de prijs. :) |
Ik vind wentelteefjes niet echt avondeten, maar je kunt er wel je oude(re) brood weer eetbaar door maken, scheelt ook weer. ;)
|
Citaat:
Pastasalade - met (volkoren)pasta, tomaten, sjalotje, een lepeltje pesto en olijven (chiliversie van de aldi is lekker en maar 85 cent per potje) - of met (volkoren)pasta, sla, tomaat, komkommer, sjalotje en uitgebakken spekjes - of met (volkoren)pasta, tomaat, ui, geraspte kaas, ei, ansjovis en een beetje citroensap (vooral in iets grotere hoeveelheden aantrekkelijk, 4-8 man) - Risotto met champignons en doperwten (ingevroren) en eventueel blokjes kipfilet als die financiële ruimte er nog is - Stokbroodpizza van een afbakstokbrood doormidden gesneden en belegd met een beetje pesto, veel ui en tomaat en een beetje geraspte kaas - Rulgebakken gehakt met een gesnipperd uitje erdoor, aardappelpuree en een groente, zoals bieten, rode kool of doperwten. Zo af en toe vegetarisch koken scheelt ook behoorlijk, net als je groente en fruit op de markt halen, zeker in deze tijd van het jaar. Tomaten, wortels, druiven, pruimen, aardbeien en noem maar op voor slechts een euro per kilo (y) De aldi is goed voor kaas (belegen, 3,90 per kilo), vleeswaar (kipfilet, runderrookvlees, ham etc), olijven, tomatenpuree en droog spul als suiker, rijst en pasta. Euroshopperproducten (AH) zijn soms nog goedkoper dan aldiproducten en voldoen prima, zoals koffiemelk en niet-volkorenpasta (30 ct per kilo) maar ook luxere producten zoals mozzarella en gerookte zalm van Euroshopper zijn goed te doen. |
Diepvrieszakken van Aviko. Voor ongeveer 1,50 een complete maaltijd met aardappelen, groente en (soms) vlees (y).
|
De maand mag dan voorbij zijn, maar ik heb de smaak wel te pakken. Gisteren eens een pan foeks klaargemaakt (buiten het oosten van het land beter bekend als stamppot rauwe andijvie). Kan ik ook weer twee dagen royaal van eten. Spekjes erin, rookworst erbij, eventueel nog wat kaas erover en klaar ben je.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10. |