![]() |
Tomtom vs km-teller
Qua aantal km/uur dat je rijdt, wat zit dan het dichtst bij je daadwerkelijke snelheid? Een navigatiesysteem of je eigen kilometerteller?
Ik heb zelf de neiging de km-teller te vertrouwen, maar anderen zeggen weer dat een navigatiesysteem nauwkeuriger is :confused: Bij mij geeft de km-teller altijd een hogere snelheid aan dan mijn navigatiesysteem, wat oploopt tot 8 km/uur verschil bij 120 km/uur. Het kan toch net het verschil maken tussen wel of geen boete dus wel interessant :o |
Ik zou ook km-teller zeggen, mits alles goed is afgesteld natuurlijk.
(De tomtom van mijn vader is bv. regelmatig niet te vertrouwen qua locatie; hij wijkt best een stukje af. Qua snelheid kan het vervolgens ook heel goed afwijken natuurlijk.) |
Ik denk het navigatiesysteem. Een auto heeft altijd een tellerafwijking (waarbij hij dus een hogere snelheid aangeeft dan je daadwerkelijk rijdt), die hoger wordt naarmate je harder rijdt. Een afwijking van 8 km/h bij 120 km/h is zeker niet ongewoon.
|
Ervan uitgaande dat de snelheidstellers die soms langs de weg staan de werkelijke snelheid het meest accuraat weergeven, zou ik zeggen het navigatiesysteem. De snelheid op dat ding langs de weg is altijd lager dan op mijn km-teller. En de snelheid volgens het navigatiesysteem ligt ook altijd lager.
|
Ons navigatiesysteem heeft geen snelheidsweergave, maar ik rij nóóit precies 50/80/120 op m'n snelheidsmeter, omdat ik weet dat onze snelheidsmeter een afwijking heeft.
In de stad rij ik 55 (waar mogelijk natuurlijk), buitenaf 80 of 85 en op de snelweg toch wel vaak 130 of harder (of zacher, als het druk is :p ). |
de tomtom is nauwkeuriger. Deze bepaalt je snelheid aan de hand van je positie van meerdere satelieten. De snelheidsmeter in je auto heeft een ingebouwde afwijking. Je rijdt altijd zachter dan op de teller staat aangegeven.
|
Tomtom wint t echt wel, autos hebben van zichzelf al een redelijke afwijking als het gaat om aanduiding van de snelheid.
Tomtom berekent de snelheid dmv satelieten en de plaats waar de tomtom zich bevindt. |
Als je een constante snelheid rijdt, dan is tomtom behoorlijk nauwkeurig. Bij het optrekken/afremmen loopt tomtom wel even iets achter met het weergeven van de juiste snelheid.
|
Tom tom.
Ik heb het zelf getest. Ik kwam er namelijk achter dat mijn kilometertelling ontzettend afweek van wat de tomtom aan gaf: 58 kilometerteller = 50 tom tom 90 kilometerteller = 80 tom tom 132 kilometerteller = 120 tom tom Op de weg naar mijn werk staat een bord dat aangeeft hoe hard je rijdt. Ik ben er nu al tientallen keren langsgereden en heb het vaak getest. Steeds als ik met 58/59 over de weg rij, geeft het apparaat aan dat ik 50 rij. Als ik met 50 over die weg rijd geeft het apparaat aan dat ik iets van 42/43 rij. Verder had ik ook al vele bekeuringen moeten hebben als de kilometerteller klopte, aangezien er hier in de buurt heel veel flitspalen staan en ik me altijd aan de tomtom-snelheid hou en niet de kilometerteller-snelheid. |
Mijn kilometertellerafwijking komt overeen met het verhaal van Balance..
Ik kwam erachter toen ik achter een vriendin reed, zij had een snelheid van 90km/u en ik reed 100km/u... Een tijdje terug zijn er palen langs de weg geplaatst die de werkelijke snelheid weergeven.. 50 km/u =43/44km/u, 58 km/u = 50km/u 90 km/u = 80 km/u enz |
De afwijking van een satelliet navigatiesysteem is minder groot, mits hij minimaal 3 satellieten tegelijkertijd pakt heb ik eens gelezen.
Dat komt omdat je kilometerteller niet 100% ge-eikt is. |
Ik vind het best kwalijk dat het verschil zo groot is eigenlijk. Toen we de auto net hadden reed ik op een weg in de buurt keurig 50 volgens de teller. Het is een weg waar veel mensen te hard rijden, aangezien je er vroeger 70 mocht en je je ook belachelijk voelt als je er 50 rijdt, het is gewoon 1 lange weg zonder kruispunten :s
Maar goed, achteraf blijkt dus dat ik toen iets van 42 km/u reed! Geen wonder dat al die mensen achter me liepen te pushen dat ik harder moest :D Hetzelfde verhaal op de snelweg. Ik reed daar steeds netjes 120, terwijl dat achteraf gezien misschien maar 108 km/u was. Belachelijk en bovendien best gevaarlijk. |
Citaat:
Het wordt pas gevaarlijk als je gaat denken dat je 100 rijdt op de snelweg, maar eigenlijk maar net 60 rijdt. Dat verwachten andere automobilisten immers niet. Overigens is het al jaren algemeen bekend dat snelheidsmeters in auto's een afwijking kunnen hebben, soms tot wel 15%. Als je cruise control hebt (of een hele vaste rechtervoet) kun je zonder tomtom ook vrij eenvoudig nagaan wat je afwijking is. Ga op een rustig moment de snelweg op, neem daarbij een passagier en een stopwatch mee. Ga een vaste snelheid rijden (voor het doorrekenen is 100 km/u het makkelijkst) en houd deze snelheid ook vast. Door een bepaalde afstand, te bepalen met de hectometer-bordjes de tijd op te nemen kun je eenvoudig uitrekenen wat je werkelijke snelheid was. Even een rekenvoorbeeldje: Over een afstand van 2 kilometer (hectometerpaaltjes) doe je 75 seconden. Je teller stond de hele tijd op 100 km/u. De werkelijk gereden snelheid is dan 2000/75 = 26,7 m/s 26,7*3,6 = 96 km/u De tellerafwijking is dan 4 km/u oftewel 4% (je teller gaf immers 100 km/u aan, je werkelijke snelheid is 4/100 deel minder). Het is aan te raden om een dergelijke meting een aantal keren te herhalen, dat verhoogt de betrouwbaarheid. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Op zich begrijp ik je redenatie wel, dat palen iets lagere snelheid weergeven dan de werkelijke.. Ik dacht (in mijn naïviteit) dat een lagere snelheid weergeven niet zou mogen. |
Citaat:
|
Ik vind het raar hoor, een ingebouwde afwijking op de kilometerteller. Verwarrend ook.
|
De kilometerteller van de lesauto waar ik vandaag in reed en zo'n snelheidsbord langs de kant van de weg kwamen goed met elkaar overeen. Beiden gaven 50 aan. Maar misschien wijken ze allebei af.
|
Je zou er para van worden! :D
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je geflitst wordt gaat er altijd nog een correctie af :o |
Citaat:
Een niewue auto heeft die afwijking echt niet meer hoor, dat is onzin. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Een GPS is heel goed te gebruiken als km teller, wel is de nauwkeurigheid afhankelijk van de ontvangstcondities van de satelieten. Gebruik zelf regelmatig een compact GPS systeem op mijn racefiets en het ziet er zo uit.
http://img121.imageshack.us/img121/5...avelden9dg.jpg Omdat ik deze screenshot alleen bij stilstaan kan maken is snelheid op zo'n moment niet actief, maar werkt in de praktijk perfect (met 2 datavelden) :) |
Maar het ligt wel aan, type auto wat de afwijking is.
Ik rijd in een Punto uit 1998. Als ik 50 rij is de werkelijke snelheid 49. En bij 120=115 Dus bij mij valt het aardig mee. |
Een kilometerteller is trouwens om het aantal gereden kilometers af te lezen, hier wordt een snelheidsmeter bedoeld toch? :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een MB (2003 model gok ik) waar ik laatst in reed niet, een nieuwe Ford Focus niet. Een mazda 626 wel, maar dat is gewoon omdat het cheap-ass is. Dat ze afwijken met die reden is echt bullshit. |
Km-tellers in auto's geven vrijwel altijd een te hoge snelheid aan. Dit i.v.m. een veiligheidsmarge. Als je bijv. grotere velgen onder je auto monteert dan draait je wiel bij dezelfde snelheid minder hard rond en zal de km-teller dus een te lage snelheid aangeven. Om dit soort afwijkingen in te dekken, geven km-tellers standaard een te hoge snelheid aan.
Voor zover ik weet is de snelheid die aangeven wordt op (de nieuwste) navigatiesystemen zeer nauwkeurig. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En de reden waarom tellers afwijken is ook aardig simpel :) Stel je voor dat een serie modellen een positieve afwijking hebben. Vervolgens kan de fabrikant die hele serie gaan aanpassen omdat ze claims en procedures tegen zich krijgen van gebruikers. Nouja, simpel toch? |
Citaat:
Heb je helemaal gelijk in maar toch geeft de meter dan andere waarden aan dan bij een kleinere velgmaat. Metaal weegt nou eenmaal meer dan rubber en lucht/stikstof. Citaat:
|
als ik 90 km/u op de teller rijd, rijd ik in werkelijkheid iets over de 100, 102 of 105 ofzo. Dat moet ik nog eens aanpassen met een ander tandwieltje, in het begin leverde het wel bekeuringen op toen ik dat niet wist.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Come on... een MB doet in kwaliteit (en zeker betrouwbaarheid) niet of met zeer grote moeite mee in de top10 van beste auto's... en toch betaal je er een bak geld voor. Een km-teller in een auto moet een beetje afwijken, er staat een bepaald percentage voor dat een km-teller af-fabriek omhoog moet afwijken (dus werkelijke snelheid lager als snelheid op km-teller). |
Citaat:
Als je grotere velgen monteerd als dat er standaard onder je auto geleverd is zul je de bandenmaat als je het goed wilt doen moet aanpassen om een zo klein mogelijke afwijking te krijgen tov standaard. Standaard wijkt de km-teller altijd een bepaald percentage af. Als je andere (grotere) velgen/banden monteerd zul je vrijwel nooit een 100% gelijke rolomtrek krijgen. Vervolgens speelt ook nog eens de verkrijgbaarheid van bepaalde bandenmaten mee. Het kan best zijn dat de meeste ideale vervangingsmaat een superslecht verkrijgbare en dus erg dure band is. Je krijgt dus een afwijking omhoog of naar beneden, is beiden mogelijk aan de hand van de verschillen in rolomtrek. Een andere (grotere) band/velg combinatie kan dus leiden tot minder maar ook tot meer afwijking op de km-teller. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.