Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Uitwerpselen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1619344)

DarkSide 25-08-2007 22:02

Uitwerpselen

Aangezien het topic van Trophus gesloten werd, maar ik het onderwerp toch wel belangrijk vind, ook al vindt niet iedereen het even smakelijk....uitwerpselen. De reden waarom dit wat mij betreft een belangrijk onderwerp is, is dat de samenstelling, hardheid en kleur van uitwerpselen de toestand van je darmen reflecteert. Een goede darmwerking is dan weer erg belangrijk voor de algehele lichamelijke gezondheid.

Dus om het taboe te doorbreken: Hoe zag jouw drolletje er vandaag uit?

Ik had echt een hele berg uitwerpselen in een keer. Het was opgespaard vanaf woensdag, aangezien ik op een camping was en ik m'n billen niet erg graag op een openbaar toilet deponeer. De dikte was gelukkig nog redelijk normaal. Had eigenlijk makkelijk last kunnen krijgen van verstoppingen.

Lautitia 25-08-2007 23:23

@DarkSide: Misschien is het taboe wat makkelijker te doorbreken als men niet in details hoeft te treden en een algemere beschrijving kan kiezen uit een standaard indeling.

Uiteraard zijn niet alleen vorm en consistentie van belang, maar ook hoeveelheid, frequentie, kleur, geur, kleverigheid - met name afhankelijk van de hoeveelheid vet - en mogelijk pathologische verschijnselen zoals de aanwezigheid van bloed, pus, slijm, parasieten, onverteerde voedselresten. Met name wat betreft de eerste 3 aspecten bestaan er grote interindividuele variaties. Ik ben nog geen indelingen voor deze aspecten tegengekomen, ik denk ook niet dat die bestaan.

Maar het wordt hoe dan ook vast geen succestopic denk ik :o :p. Je hebt gelijk dat het belangrijk is om je poep te bekijken, maar dat geldt niet voor het delen van je bevindingen met anderen, behalve als er iets mis lijkt te zijn. Maar goed, we zullen zien :D.

DDM 25-08-2007 23:52

Ik sluit me volledig bij Lautitia aan. Zowel wat betreft medisch-inhoudelijk als het "delen met anderen".
Ik denk niet dat dit echt een succestopic wordt :D

adon1s 26-08-2007 00:32

Oke ik was net wezen schijten en had kleverige poep met denk anussap ofzo. Het vreemde was dat ik een kwartier hiervoor ook al had zitten schijten maar het gevoel had dat ik niet alles kwijt was. Hardheid was normaal van laatste 2 keren, hoeveelheid ook normaal. Gewoon 2x normaal portie ipv 1x groot :)
Niet zo gek ook want ik had vanmiddag voor het laatst zitten beren.
De poep was donkerder, kwam denk nog door de spinazie die ik eergisteren gegeten heb. Niet groen meer, wel donker dus :cool:

Gothic 26-08-2007 13:23

In India was dit het terugkerende gesprek van de dag :D...

Stevill 26-08-2007 14:26

Yes eindelijk een kak topic, maggie sticky?
Enfin vandaag net als de afgelopen dagen een beetje om en om kak harde partjes omhuld met een goei lading jus.
De geur en kleur heb ik geen aandacht aan besteed gezien ik misselijk was en me maar snel uit de voeten heb gemaakt.

Poepkind 26-08-2007 14:51

Volgens een maag darm lever arts is het uiterlijk van de poep meestal klinisch weinig relevant. Maar toch vond ie het jammer dat de meeste mensen meestal zo'n wc hadden met waterput waardoor je de poepjes niet kon bekijken:D

mijn poep is normaal, koningstopic (y)

DDM 26-08-2007 15:56

Citaat:

Poepkind schreef op 26-08-2007 @ 15:51 :
Volgens een maag darm lever arts is het uiterlijk van de poep meestal klinisch weinig relevant . Maar toch vond ie het jammer dat de meeste mensen meestal zo'n wc hadden met waterput waardoor je de poepjes niet kon bekijken:D

mijn poep is normaal, koningstopic (y)

Hoe paradoxaal kan iets zijn. Ik hoop dat hij wat standvastiger is in zijn diagnostiek en therapie.

Daarnaast moet je natuurlijk nuanceren tussen fysiologische veranderingen binnen een individu en duidelijke pathologische kenmerken van faeces. Alleen al stopverfontlasting en wormen in de faeces zegt genoeg.

Poepkind 26-08-2007 16:04

Citaat:

DDM schreef op 26-08-2007 @ 16:56 :
Alleen al stopverfontlasting en wormen in de faeces zegt genoeg.
ik kwam de term stopverf telkens tegen, maar wtf is stopverf!?

Sarah 26-08-2007 16:07

Citaat:

Poepkind schreef op 26-08-2007 @ 17:04 :
Stopverf is een soort verf om gaten mee dicht te kitten, het is grijzig van kleur. Stopverfontlasting wil zeggen dat de ontlasting grijzig van kleur is doordat er geen bilirubine-afbraakproduct in zit, dan heeft iemand een galweg obstructie.

DDM 26-08-2007 16:11

Citaat:

Poepkind schreef op 26-08-2007 @ 17:04 :
De term stopverfontlasting binnen de geneeskunde wil zeggen dat je ontkleurde ontlasting hebt en is derhalve een alarmsymptoom. Het duidt op een obstructie binnen de ductus hepaticus dan wel ductus choledochus waardoor het gal het duodenum niet meer kan bereiken. In het "gunstige" geval wordt dit veroorzaakt door een galsteen. In het meest ongunstige geval wordt dit veroorzaakt door een pancreaskopcarcinoom.

Poepkind 26-08-2007 16:27

Citaat:

DDM schreef op 26-08-2007 @ 17:11 :
De term stopverfontlasting binnen de geneeskunde wil zeggen dat je ontkleurde ontlasting hebt en is derhalve een alarmsymptoom. Het duidt op een obstructie binnen de ductus hepaticus dan wel ductus choledochus waardoor het gal het duodenum niet meer kan bereiken. In het "gunstige" geval wordt dit veroorzaakt door een galsteen. In het meest ongunstige geval wordt dit veroorzaakt door een pancreaskopcarcinoom.
jah duuuh dat heb ik wel geleerd, alleen ik heb dus geen flauw idee wat stopverf is:D

tnx sarah!

DDM 26-08-2007 16:33

Citaat:

Poepkind schreef op 26-08-2007 @ 17:27 :
jah duuuh dat heb ik wel geleerd, alleen ik heb dus geen flauw idee wat stopverf is:D

tnx sarah!

Ja, ik wou al zeggen wat leren ze jullie daar in Leiden. Maar dan nog: je kan dat toch wel herleiden of een desnoods een woordenboek pakken. Of doen jullie daar niet aan zelfstudie?:D

Poepkind 26-08-2007 19:03

Citaat:

DDM schreef op 26-08-2007 @ 17:33 :
Of doen jullie daar niet aan zelfstudie?:D
niet als het gaat om schilders attributen :o

fib 26-08-2007 21:41

tot nu toe hebben alleen de mannen een intieme beschrijving gegeven van hun uitwerpselen :rolleyes:

SisterOfMercy 27-08-2007 03:10

Citaat:

Ja of kanker, zoals vast beschreven in het handboek voor hypochonders. Ik zal binnenkort wel eens een leuk stukje over poep citeren uit dat boek.

DarkSide 27-08-2007 07:14

Citaat:

fib schreef op 26-08-2007 @ 22:41 :
tot nu toe hebben alleen de mannen een intieme beschrijving gegeven van hun uitwerpselen :rolleyes:
Geef jij dan eens het goede voorbeeld. ;)

coopergirl 27-08-2007 10:53

Citaat:

Citaat:

SisterOfMercy schreef op 27-08-2007 @ 04:10 :
Ja of kanker, zoals vast beschreven in het handboek voor hypochonders. Ik zal binnenkort wel eens een leuk stukje over poep citeren uit dat boek.
Hij benoemd toch ook "pancreaskopcarcinoom".. Pancreas = alvleesklier en carcinoom = kanker..............

Waar "kop" voor staat, weet ik even niet zo 1-2-3 :o

Lautitia 27-08-2007 11:36

Citaat:

coopergirl schreef op 27-08-2007 @ 11:53 :
Waar "kop" voor staat, weet ik even niet zo 1-2-3 :o
De alvleesklier bestaat uit een kop, nek, lichaam en staart. Deze indeling bestaat niet alleen op grond van vormverschillen, maar volgens mij ook op grond van verschillen in fysiologische functies. Ik kan alleen even niet zo snel vinden hoe dit precies zit.

Praganonut 27-08-2007 12:34

nat, vies en halve wc rol verslindend.

Dakus 27-08-2007 12:56

Wat een schijttopic (N)

Praganonut 27-08-2007 13:04

Citaat:

Dakus schreef op 27-08-2007 @ 13:56 :
Wat een schijttopic (N)
:D :D inkoppertje maar okay

nare man 28-08-2007 02:56

Verschilt. Als ik een gezonde dag heb gehad (strak ontbijt, licht avondeten en bruinbrood) dan zijn het harde keutels, als ik een dag kankerhard heb lopen ranzen, shoarma heb gegeten en keihard bier heb lopen zuipen dan is het een ontlading van zachte bruine smurrie waar je u tegen zegt.

nare man 28-08-2007 02:57

Citaat:

fib schreef op 26-08-2007 @ 22:41 :
Ja, want meisjes poepen niet, dat weet iedereen!

marla 28-08-2007 05:56

ben al paar dagen nie geweest... :s

*blue angel* 28-08-2007 08:40

Citaat:

marla schreef op 28-08-2007 @ 06:56 :
ben al paar dagen nie geweest... :s
dat had ik ook :o nu heb ik 'type zes' :cool:

;)

normaal heb ik type drie.

omg, wat een topic :D

Lethe 28-08-2007 22:45

Citaat:

Poepkind schreef op 26-08-2007 @ 15:51 :
Maar toch vond ie het jammer dat de meeste mensen meestal zo'n wc hadden met waterput waardoor je de poepjes niet kon bekijken:D

Haha, zo'n wc heb ik thuis, maar ik kom het verder bijna nergens tegen.

*blue angel* 29-08-2007 11:29

wat voor een wc's hebben jullie in Nederland dan? zo met een platformpje waar je alles op deponeert? zo van die dat als je dan 'een hele berg' moet, dat je het bijna met geen mogelijkheid van dat platformpje gespoeld krijgt? - zo heb ik er in Hongarije ook gezien.

trophus 30-08-2007 00:09

Beste fb's, zie je nu wel dat dit een succestopic is? :( waarom moest die van mij op slot? :(

Bruut 31-08-2007 14:40

Ik verwijs jullie door naar www.ratemypoo.com :s

Serieus gooi een slotje op dit topic!

Andijvie 31-08-2007 17:28

Citaat:

*blue angel* schreef: (Bericht 25841333)
wat voor een wc's hebben jullie in Nederland dan? zo met een platformpje waar je alles op deponeert? zo van die dat als je dan 'een hele berg' moet, dat je het bijna met geen mogelijkheid van dat platformpje gespoeld krijgt? - zo heb ik er in Hongarije ook gezien.

Die bestaan nog wel, maar zijn erg oud. Vreselijke dingen vind ik dat :D
Nu zijn het vooral van die staande potten zonder plateau, of van die zwevende toiletten (ook zonder plateau, natuurlijk).

En ratemypoo is yuk :| Dat ik echt gekeken heb (n) (En niet een foto, maar een paar :eek: :( )

OT; zeer normaal vandaag.

Sultan_of_Swing 31-08-2007 20:07

Ik heb dus veel liever een "platformpje" dan zo'n diepzeeduik geval waar het bij iedere bezorging 'plons' is en het smerige water omhoog spat.

*blue angel* 02-09-2007 19:08

nouja, ik ben dus een keer op zo'n erm ... 'platformpjestoilet' moeten gaan na ongeveer negen dagen constipatie (kan een dag meer of minder geweest zijn) - en dàt was écht niet fijn. een gigantische berg was dat (ik moest een tubetje in mijn erm ... humhum leegspuiten en dan proberen een kwartier op te houden - àlles kwam er in één keer uit :eek: ) en dat kreeg ik niet weggespoeld, dus moest ik alles van dat platformpje duwen met wat papier. that was no fun. en sindsdien heb ik dus een hekel aan dergelijke toiletten :)

Dakus 02-09-2007 21:05

Citaat:

Sultan_of_Swing schreef: (Bericht 25863391)
Ik heb dus veel liever een "platformpje" dan zo'n diepzeeduik geval waar het bij iedere bezorging 'plons' is en het smerige water omhoog spat.

ja, schijtwater dat tegen je billen aan spettert (n)

marla 03-09-2007 11:12

Ik heb net een 'grote' boodschap gedaan enne ik zag toen ik afveegde dat het zwart was. Maar dat zal wel komen doordat ik 2 dagen geleden wat drop heb gegeten.. Ik vraag me alleen af hoe het kan dat het zo lang zwart blijft dan.

Quantes 03-09-2007 11:55

Ik heb de laatste twee dagen vrij dunne poep, moet ook zeker drie keer per dag.

Tonsillitis 03-09-2007 12:39

Citaat:

*blue angel* schreef: (Bericht 25877213)
nouja, ik ben dus een keer op zo'n erm ... 'platformpjestoilet' moeten gaan na ongeveer negen dagen constipatie (kan een dag meer of minder geweest zijn) - en dàt was écht niet fijn. een gigantische berg was dat (ik moest een tubetje in mijn erm ... humhum leegspuiten en dan proberen een kwartier op te houden - àlles kwam er in één keer uit :eek: ) en dat kreeg ik niet weggespoeld, dus moest ik alles van dat platformpje duwen met wat papier. that was no fun. en sindsdien heb ik dus een hekel aan dergelijke toiletten :)

ehm, wat dacht je van een toiletborstel? :confused:
ik heb echt een gigantische hekel aan wc's waar je schijt meteen de diepte in valt. hoor je eerst een dikke plons en dan moet je maken dat je omhoog komt anders heb je dus een natte reet. wat een nare ondingen zeg.:n

Jazzcrime 03-09-2007 13:18

Citaat:

Tonsillitis schreef: (Bericht 25880826)
ik heb echt een gigantische hekel aan wc's waar je schijt meteen de diepte in valt. hoor je eerst een dikke plons en dan moet je maken dat je omhoog komt anders heb je dus een natte reet. wat een nare ondingen zeg.:n

HAHAHAHAHAHAHAHAHA:D:D:D:D

wat een topic zeg_O_

Sultan_of_Swing 03-09-2007 15:18

Citaat:

*blue angel* schreef: (Bericht 25877213)

Ja dat klinkt niet als een fijne ervaring. Maar zo'n geval is uitzonderlijk, bij mij spoelt alles altijd makkelijk door.

knijtert 03-09-2007 17:23

Vrouwen horen niet te poepen :(

Tonsillitis 03-09-2007 19:42

Citaat:

knijtert schreef: (Bericht 25882569)
Vrouwen horen niet te poepen :(

nee daarom schijt ik ook*O*

Andijvie 05-09-2007 13:51

Citaat:

Tonsillitis schreef: (Bericht 25880826)

Je hebt ook wc's zonder platform die niet plonsen :D (Mijn ouders hebben een echte plons-en-kletter-wc, daar kan je gewoon niet geen geluid maken. Zelf heb ik er een die verrassend stil is; kennelijk zit het gat iets meer naar achteren ofzo, 't werkt in ieder geval fantastisch :D )

Lethe 05-09-2007 17:18

Hahaha, ik moet echt lachen bij het lezen van dit topic :D De meeste wc's zijn trouwens platform en niet diepzeeduik is mijn ervaring.

Tonsillitis 05-09-2007 17:27

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 25895653)
Je hebt ook wc's zonder platform die niet plonsen :D (Mijn ouders hebben een echte plons-en-kletter-wc, daar kan je gewoon niet geen geluid maken. Zelf heb ik er een die verrassend stil is; kennelijk zit het gat iets meer naar achteren ofzo, 't werkt in ieder geval fantastisch :D )

ja mijn opa en oma hadden zo'n wc, verschrikkelijk. en mijn vriend heeft sowieso een niet echt tactisch geplaatste wc wat geluid betreft want die is omringd door slaapkamers en vanaf beneden hoor je ook heel veel dus daar stel ik het ook altijd zo lang mogelijk uit, meestal lang genoeg om thuis weer te kunnen schijten hahahaha. want daartussen en de woonkamer zit een muur en een mooie geluidsinstallatie*O*

ik snap wel wat je bedoelt, sommige plonswc's lopen minder steil af, dan scheelt aanzienlijk(y)

Sultan_of_Swing 05-09-2007 17:59

Even een handige *tip* voor die irritante plonswc's: demp de het gat voor je eens lekker gaat zitten met wat wc papier. Scheelt vaak wel aardig.

Tonsillitis 05-09-2007 18:53

in propvorm op opgevouwen?

( mooi topic(Y))

Thee Muts 05-09-2007 19:04

Citaat:

Tonsillitis schreef: (Bericht 25898906)
in propvorm op opgevouwen?

( mooi topic(Y))

Ik doe het vaak opgevouwen, omdat het dan een groter oppervlakte in één keer beslaat, dan dat je het op een prop vouwt... (jeetje, waar gaat dit over :D)

Maar goed, ik heb dus ook zo'n plonsgeval en helaas vrij gehorig. In het bijzijn van mijn vriend maakt het mij onderhand niks meer uit (maar goed ook, aangezien we samenwonen en dus regelmatig samenzijn), maar als we bezoek hebben voel ik me er vaak wel iets minder prettig bij. Maarja, verzin ik vaak wel wat op.

Nadeel is wel dat ik een chronische darmaandoening heb en vaak meerdere keren op een dag moet en het me veel buikpijn en diarree geeft. Niet echt ideaal dus (n)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.