![]() |
Veenman: "Acht miljard voor spoor"
NS-topman wil 8 miljard voor het spoor
Gepubliceerd op dinsdag 28 augustus 2007 Het kabinet moet de komende tien jaar in totaal 8 miljard euro extra vrijmaken voor investeringen in het spoor. Dat bedrag is nodig ,,als we met het spoorvervoer een verschil willen maken in het wegeninfarct'', stelt president-directeur Aad Veenman van de Nederlandse Spoorwegen in een reactie op de aanhoudende file-overlast. Veenman voorziet dat het personenvervoer op het spoor in het komende decennium met 30 procent groeit. Voorwaarde is dat het kabinet zo snel mogelijk extra geld reserveert voor de noodzakelijke investeringen, het liefst al in de komende rijksbegroting. Duizend auto's vervangen ,,50 Procent van de forensen zit op de belangrijke trajecten tijdens de spits in de auto, de andere 50 procent zit in de trein. Als je bedenkt dat één dubbeldekker duizend auto's kan vervangen, dan geeft dat aan dat de trein veel kan betekenen, naast de investeringen in wegen'', zegt Veenman. NS wil de 8 miljard gebruiken om de vijftig belangrijkste knelpunten op het spoor in Nederland aan te pakken. Veenman pleit onder meer voor de aanleg van inhaalsporen op de belangrijkste trajecten. ,,Daarover moet het kabinet nu al een knoop doorhakken, want het duurt jaren voor het spoor er ligt'', benadrukt de NS-topman de noodzaak van snel handelen in politiek Den Haag. Dienstregeling Veenman stelt dat de infrastructuur met name in de grote steden verzadigd is. De nieuwe, drastisch aangepaste dienstregeling die eind vorig jaar werd ingevoerd, biedt volgens hem onvoldoende ruimte voor de groeipotentie van het openbaar vervoer. In de afgelopen jaren en in de nabije toekomst investeert de NS zelf miljarden euro's in nieuw materieel. Het gaat dan met name om dubbeldekstreinen. ,,Op termijn willen we in stedelijke gebieden een systeem invoeren van zesmaal per uur een intercity en zes maal per uur een sprinter'', zegt Veenman. ,,Reizen zonder spoorboekje heet dat. Er komt altijd snel een trein, zoals het bij de metro al geweldig werkt. Daar zijn wel forse investeringen in infrastructuur voor nodig.'' Aangepast reisgedrag Hij pleit voor een plan, waarin het kabinet kiest voor een ,,slimme combinatie'' van investeringen in spoor en asfalt. Daarnaast verwacht hij veel van het stimuleren van aangepast reisgedrag. ,,Om de druk van de spits weg te nemen kun je mensen verleiden de trein te nemen, maar ook om hun reis uit te stellen of te vervroegen. Op de weg gebeurt dat al. Dat kan op het spoor ook. Kies soms voor de auto, kies soms de trein. Als je mensen op de weg goed informeert over de file en hen een alternatief per spoor aanbiedt, dan kan dat nieuwe ruimte scheppen.'' Bron: http://www.planet.nl/planet/show/id=...true/sc=ba1e00 Schieten maar.... |
Goed plan maar koop dan in 's hemelsnaam geen dubbeldekkers... (Ook al komt dat uit een ander potje.)
Wat een klotetreinen zeg. Neem altijd de treinen van 17/47 omdat dat géén virm's zijn :p De investeringen zijn wel een goed plan, de afgelopen paar weken heb ik al meerdere malen te horen gekregen via de intercom dat de IC vastzat achter een sprinter en daardoor vertraging zou oplopen. Het allerziekste is nog wel dat mijn vriendin zelfs een keer in de FILE heeft gestaan met de trein en daardoor een half uur vertraging had. |
Citaat:
Maar toch, dubbeldekkers zijn - helaas voor jou (en mij) - de enige oplossing om voldoende capaciteit te bieden aan het aantal reizigers. Neem de 1900 Gvc - Vl, gisteren 12 bakken VIRM, helemaal vol, en dat op een relatief onbelangrijke lijn. Jammer dat Veenman nergens een rapport heeft gepubliceerd met de aanpassingen/nieuwspoor die hij wil laten uitvoeren. Het is wel te hopen dat er dan weer IC's komen die ook IC's zijn en dus niet zullen stoppen te Rotterdam Centraal, Schiedam, Delft, Den Haag HS, Den Haag Laan van NOI, etc, etc... |
Ach, een mens moet ergens over klagen ;)
Het is inderdaad wel zo dat ze wel zullen moeten, Ehv - Utr met icrm is ook altijd haasten voor een plekje, zelfs buiten de spits om. Virm is wat dat betreft wat makkelijker maar qua comfort echt zoveel minder. Nuja, hij geeft zelf aan dat hij inhaalsporen wil op belangrijke knooppunten waar die nog niet liggen, als die er komen is dat in ieder geval al een stap vooruit (zit je bijvoorbeeld niet meer met de ic achter een sprinter aan te hobbelen). |
Citaat:
Ja daarom, dat is toch veel te globaal? Het enige wat ik kan bedenken is iets bij Riekepolder Aansluiting en Deventer - Olst (evt. nog Ht - Vga), want: Hanzelijn is in aanbouw*, Asd - Ut is verdubbeld, Ut - Wd wordt iets aangedaan, Ah zit in de planning: 3600 en 3700: 3600, Ht zit ook in de planning, Dt wordt ondertunneld (vanaf Sdm - Dtz - Dt viersporig, richting Rwk al viersporig), Ddr - Ddrz - Lz wordt met de HSL en de Betuweroute zoveel minder :roleyes:. *, kan ook op papier zijn. Edit, oh en misschien iets op Wd - Ledn, maar gezien het aankomende RGL debacle gaat Veenman daar geen uitspraken over doen. Niettemin zijn extra sporen wel handig om even iets te parkeren, ook bij viersporigheid, maar dan had Veenman daar bij sommige project (bijv. Utrecht - Houten) iets eerder mee aan moeten komen en de bogen bij Harderwijk en Meppel vat niet onder inhaalsporen. |
Volgens mij mag het stuk boxtel-breda of toch zeker tilburg-breda ook wel 4 sporig worden, tenzij ze die goederentreinen een andere route zouden geven. Echt niet normaal hoe vaak je daar vertraging oploopt door een goederentrein (ik gok serieus 1 op de 2 keer als je de intercity breda -> eindhoven hebt).
Overigens heb ik totaal geen problemen met de dubbel dekkers. Ze zijn een stuk stiller dan de treinen (beter: wrakken) die normaal van Den-Haag naar Venlo rijden. |
Dubbeldekkers ftw
|
Lijkt me geen slecht idee om de mat '64 ook eens te vervangen, kan ook wel even met een deel van die 8 mld. Op Zl-Dv (-Ah-Nm) kan ik niet lezen, schrijven of welke andere vorm van studie bedrijven en die dingen zitten altijd te vol om te staan... Daarnaast kan ik langs die trajecten bij niemand in de tuin zitten. Mijn oom en tante moeten om de paar minuten hun gesprekken staken omdat er weer zo'n stoptrein in aantocht is, remmend voorbij rijdt en eenmaal voorbij piepend tot stilstand komt bij station Heiloo CS.
Van die IRM's heb ik weinig last, maar dat komt misschien ook doordat ik slechts 1.84m meet. Buiten het drukste vervoersgebied altijd plek zat en lekker stil. Ook op familiebezoek wordt bij het passeren van IRM's doorgebabbeld, want die zoeven in alle rust snel voorbij. |
Ja het is nodig.
Nee er is geen geld voor. Nee het zou ook geen oplossing bieden. Nee het gaat niet gebeuren. |
In zoverre gaat het niet helpen dat we eerst eens met z'n allen iets minder autogeil worden en dat we elkaar niet uitlachen als we met ov naar ons werk gaan, zoals men dat bijvoorbeeld in België en Scandinavië een veel normalere zaak vindt.
|
Citaat:
Citaat:
Volgens mij geeft een zakspoor Tbw ook veel mogelijkheden, aangezien je dan met de stopper Tbw - Dn kan keren tussen de hoofdbewegingen (1900, 3600) kan keren. Citaat:
Delen van de Mat. '64 serie zijn ansich nog prima om stoptreindiensten mee te rijden. Overigens staat het geleidelijk vervangen van Mat. '64 gewoon op de planning (er is een sloot aan nieuw sprintermat. en lange afstandsmat. gekocht), maar die treinen zijn er nog niet, omdat treinen nu eenmaal niet in twee minuten gebouwd zijn. Met acht miljard kan je geen tijdversneller kopen, dus dat heeft geen nut. Daarnaast bewijst Mat. '64 tot die tijd prima haar nut en heeft het tenminste geen last van blauwe schermen zoals VIRM dat wel kan hebben. |
Citaat:
En over dat zakspoor: ik denk niet dat het de stoptrein van en naar Tilburg-West is die in Tilburg veel problemen geeft eerlijk gezegd, al zal zon spoor in een aantal gevallen idd helpen. |
Blauwe schermen? Nouja, ik vind in elk geval de inzet van andere treinen dan het stoptreinmaterieel wel zinnig op de lijnen Zl-Nm en Hlm-Amr. Op Amersfoort-Ede en Maastricht-Heerlen-Kerkrade zullen ze ook wel op korte termijn verdwijnen ten gunste van praktischer materieel.
|
Citaat:
a) meer ingelegde goederentreinen, b) Vlissingen en Antwerpen ook meer treinbewegingen generen: Brabantroute, de IJzeren Rijn ligt er (nog) niet (meer) en de Betuweroute is een flink stuk om. Qua kosten en tijd. Ik denk dus niet dat je naar zo'n klein stukje spoor moet kijken, maar meer naar de netwerkstructuur en de ontbrekende schakels. Een zakspoor danwel extra spoor te Tbw heeft wel als voordeel dat je er 'altijd' langs kan en in het gevel van een extra spoor, kan je er eventueel ook nog een vertraagde trein parkeren om een trein die op tijd rijdt te laten paseren. De 3600 Rsd - Ah zit momenteel vaak te kloten bij Tbw met de stopper richting Dn. Citaat:
De NS zegt wel dat de nieuwe treinen gebaseerd zijn op de Duitse BR 426 (Commendatore, deadlock, Quantes?), maar het schijnt dat ze in feite een lightversie gekocht hebben. Nee op Amf - Ed verdwijnt het materieel vanwege de eigenaar, netzoals op de Heuvellandlijn overigens. Daarnaast moet ik nog maar zien hoe praktisch het nieuwe materieel is, Voith heeft met elektrische GTW geen ervaring en Stadtler volgens mij ook vrij weinig met de modules die Veolia besteld heeft. Dit geldt in ieder geval wel Arriva haar MLL. Voith heeft wel ervaring met de DE-GTW an Stadtler en dat is positief. Daar verwacht ik dit keer weinig kinderziektes. Of er op de Kippenlijn praktischer gereden gaat worden? Geen flauw idee, hoe bekend is NedTrain met de smurf en haar fabrikant; niet, want NS materieel komt allemaal van Alstom of Bombardier en andere materieel voor andere lijnen komt uit Zwitserland. We zullen het zien. Even ontopic: Amf is natuurlijk ook een knelpunt. |
Citaat:
Dat is echter een utopie die nooit bewaarheid zal worden vanwege de structuur van het OV. (google eens op 'hub and spoke system' en vergelijk dat met een vrijwel rechte lijn tussen twee punten, dan is direct duidelijk waarom zoiets onhaalbaar is) |
Veenman is echt een heerschkoning en hij komt spreken op ons symposium en nu lekker slapen
|
Reizen zonder spoorboekje (y) dat vind ik op zich al een geniaal plan.
|
Citaat:
|
Die nieuwe treinen hebben elementen uit de 426, maar het is echt prutmaterieel, wekrelijk waar. Mijn vader heeft in de projectgroep gezeten die die dingen mee ontwikkeld heeft, er komen geen fatsoenlijke zittingen in, het is vooral ingerich voior veel staan. Het worden uitgeklede SGMm'en zegmaar.
Ik meen dat er ookgeen toilet meer inzit en dat soort zaken, echt slecht allemaal. En verder: met het wijzigenblad per 10 september (zie ns.nl) wijzigt er wel wat ten positieve: krap ingelegde treinen krijgen soms wat extra tijd en de spoorsituatie in Den Bosch wordt er echt veel beter op, deze is nu ook ronduit crap. Over mogelijke knelpunten: een zakspoor bij Tbw is er in feite al, alleen wordt het nooit gebruikt, bahelve voor wat goederentreinen. Waar het spoorgebruik verder praktischer zou kunnen is rondom Zutpjhen, de stopper naar Apd moet niet gelijk weg met de 3700ri. Nm, want daardoor moet de 3700 ri. Zl weer wachten voor de ssnluiting. DDit kan veel praktischer door de 17800 gewoon een minuut eerder eg te sturen, zit deze ook wat ruimer in de tijd. In Nijmegen moet in de spits 1b voor Veolia worden vrijgemaakt, de 3700 kan dan worden afgerangeerd van 1a --> 2b zodat er ruimte is voor de 2000. Oop deze manier heeft Veolia meer lucht. Kortom: er kan veel beter en ik kan nog wel meer verzinnen, maar heb daar nu even geen zi in. |
Citaat:
Ja er is geld voor Ja het zou een aantal knelpunten oplossen Ja een aantal dingen gaan weldegelijk ingevoerd worden Wat ben jij toch altijd een verschrikkelijk zeikende VVD'er. *instertplaatsvervangendeschaamtehere* Je kijkt gewoon niet eens naar de posts van andere mensen en blaat maar een eind weg. Gerrit Zalm zou *niet* trots op je zijn. |
Citaat:
Trouwens, ik ben ervoor om zo weinig mogelijk spoorjargon te gebruiken, helemaal stationsafkortingen, dat is zo afschrikwekkend voor mensen die geen idee hebben wat het betekent dan. |
Een lijst met ontcijferen vind je op http://home.wanadoo.nl/henkbuis/afko...n_stations.htm
|
Citaat:
In feite is het toch altijd een discussie tussen dezelfde mensen, tussen dezelfde mensen. Op de rest reageer ik later. |
Nouja voor het materieel gebruik ik altijd maar http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...lend_materieel om te zien waar jullie het over hebben. Termen als VIRM zeggen me vrij weinig, terwijl dubbeldekker voor iedereen eigenlijk wel duidelijk is (al kan er natuurlijk ook nog de oude generatie dubbeldekkers mee bedoeld worden).
|
In Nederland rijden een aantal soorten dubbeldekkers en iedereen bedoelt met 'dubbeldekker' iets anders. Niet praktisch dus.
En dan komt er binnenkort nog een generatie dubbeldekkers aan. ;) |
Het wachten is op de eerste driedekker :P
|
Citaat:
@TRA: de IJzeren Rijn zal nooit heropend worden. Ondanks de grote vraag naar een extra internationale reizigersdienst naast (gegrafisch gezien "tussen") Roosendaal-Antwerpen en Maastricht-Luik zal de NS nooit de bestaande lijn opendoen. Dit zou immers impliciet betekenen dat zo'n lijn ook voor goederenvervoer gebruikt kan worden. |
Nog even over die nieuwe sprinters: ik vraag me dan af waarom ze geen GTW's, FLIRTs of Talentjes bestellen. Volgens mij is dat veel goedkoper dan (deels) zelf ontwikkelen en het is volgens mij ook nog best aardig materieel (de paar weinige reiservaring die ik met GTW's en Talentjes heb is - op de stoelen na - positief, met FLIRTs heb ik geen ervaring).
En dat er geen WC in komt: belachelijk. (die Protossen - ik zag er |
De GTW's hebben anders wel degelijk een toilet. Of ik heb toen ik vanuit Leer naar Groningen reisde over iemands bagage lopen pissen, maar wie neemt er nu een gamma-toiletpot mee in de trein...
|
Citaat:
Maar ze zullen ook wel zonder toilet te krijgen zijn als de opdrachtgever dat wil, net zoals je Talentjes met, en Talentjes zonder toilet hebt. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is voor NSR niet te hopen dat Min. V&W vanaf 2015 in elke trein een toilet zal gaan eisen. *stuk tekst over BSO*[/QUOTE] Eigenlijk zou NS samen met ProRail gewoon lokale ervaringen en kennis ter hande moeten nemen bij het opstellen van BSO's voor de grotere stations. Volgens mij gaat ProRail Veolia nu wel helpen met het maken van een - haalbare - drgl. Citaat:
Citaat:
Voor geografische verkortingen wil ik onderaan mijn posts wel een lijstje neerzetten met de dan gebruikte verkortingen, mits er meelezers zonder zulke kennis zijn. :p Citaat:
Citaat:
Rsd = Roosendaal Bd = Breda Ik heb toch ook nergens beweerd dat de IJzeren Rijn heropend zal worden, wanneer dat wel het geval was, ik heb niet die intentie gehad. Antwerpen kan de IJzeren Rijn in Limburg gewoon aanleggen volgens haar wensen, echter zal het uitbaggeren van de Westerschelde dan wel iets moeilijker gaan dan voorheen. Daarnaast zijn inmiddels de presdent van NRW tegen en de Walen, omdat de Monzenroute dan minder gebruikt zal gaan worden. Citaat:
Voordeel van GTW, FLIRT en Talent is natuurlijk wel dat er vele bedrijven ervaren mee zijn en van kinderziektes geen sprake meer zal zijn. Citaat:
Citaat:
|
Ik heb trouwens ook geen problemen met het zelf ontwikkelen van materieel hoor, geeft wat meer variatie. Alleen moet het dan wel goed gebeuren, zoals dat voorheen eigenlijk altijd het geval was.
|
Citaat:
Maar goed, de discussie dat de trein minder geschikt is voor vervoer dan andere methoden en dus lager op de prioriteitenlijst hoort te staan als er geld voor mobiliteit te besteden is eigenlijk iets dat thuis hoort in een bredere discussie dan dit. Ik betwijfel alleen dat investeringen echt veel effect zullen hebben. Om te beginnen moet materieel eerst gebouwd worden. Een trein is iets anders dan een bouwpakket van Ikea, om nog maar te zwijgen van het feit dat veel huidig materieel tekortkomingen heeft. Alle treinen in Nederland zijn bijvoorbeeld zonder uitzondering gebouwd in de hartstochtelijke overtuiging dat alle Nederlanders dwergen zijn. Als niet-dwerg ben ik daar niet blij mee en kan ik in veel treinen niet eens zitten zonder twee zitplaatsen te moeten gebruiken omdat er te weinig beenruimte is. Dan wordt ik vervolgens kwaad aangekeken als de zitplaatsen opraken, terwijl men gewoon de stoelen op fatsoenlijke afstanden zou moeten plaatsen. |
Welbezien is het tegenwoordig niet meer handiger om zelf te ontwikkelen, zie SM'90. Bombardier en andere treinenbouwers hebben vaak (zeer) succesvolle series, die goe dverkopen. Daardoor zijn er relatief veel mensen die ermee kunnen omgaan en d kinderziektes zijn eruit. Ik zie daar de voordelen van.
vroegah was zelf ontwikkelen wel goed, toen was er in elk lang nog een eigen spoorwegindustrie, en daardoor zien we nu het meest aparte materieel met pensioen gaan (Bolle Neuzen bij de NSB bijvoorbeeld). |
Klopt Quantes. Werkspoor *melancholie* en met hen nog enkele tientallen tot een honderdtal andere spoorwegmaterieelfabrikanten(<-scrabblewoord <3333).
Het materieel in Nederland is ingericht (helaas kan het niet echt anders) op de gemiddelde lengte van de gemiddelde reiziger. En als dat 10cm korter is dan hoe lang jij bent, dan gebeurt het dat je inderdaad oncomfortabeler zit. De fabrikanten bieden hun treinen trouwens léég aan, en de spoorwegmaatschappijen besluiten zelf wat ze erin zetten. Vanwege de aanbestedingen en het zo laag mogelijk moeten inzetten hierop, merk je dat de kwaliteit van het materieel achteruit gaat (de stoelen in de Syntus en Arriva bakken, anyone??). Ik ben heel erg benieuwd hoe dit er gaat uitzien bij de PROTOS'en van Connexxion. Ik verfoei trouwens het 'discogedeelte' dat betaalt zichzelf nooit en te nimmer terug en roept op tot vandalisme. Er kan wel een begrotingstekort zijn, dat betekent niet dat er geen budget is. Het kan best zijn dat het tekort bij gezondheidszorg of defensie ligt. Schaf defensie maar af, of geef de helft van ons budget aan Duitsland en laat hen ons verdedigen. Het Nederlandse leger is toch al volledig geintegreerd in die Wehrmacht. Nog even over het spoorjargon. Benamingen voor materieel snap ik dat je dat afkort. Omdat er vaak simpelweg geen andere term voor is. Maar stationsnamen e.d., het lijkt me verstandig dat voluit te schrijven. Ik moet ook heel hard nadenken bij de meeste afkortingen, en ik ben nog een enthousiast ook. |
Ik doe dat uit automatisme, omdat ik van praktisch elk station de afkorting wel weet, ik zal er op letten.
En bij bussen heb ik dat ook heel sterk, daar kan ik me vaak ook niet inwringen. :( Met name bij Arriva bussen heb ik dat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hehe dat is ook een goed idee (y). Maar ik merk dat het voor beginnende mensen/hobbyisten écht moeilijk wordt.
Dat zelfde probleem hadden we bij onze modelspoorvereniging. We hadden de spoorlijn Zwolle - Apeldoorn (het opgebroken stuk van de spoorlijn waar de VSM over rijdt) over de Veluwe nagebouwd in H0 en N. Die in N stelt kwalitatief weinig voor, maar die in H0 (vooral de station Hattem en Hattemerbroek door Aat van Oordt) hebben prijzen gewonnen. Het niveau lag zó hoog (het is ondertussen gekelderd als een idioot), dat aspirant leden niet mee durvden te doen. |
Je punt is duidelijk (en opzich vrij logisch, maar als ik het over Roosendaal heb, typ ik eigenlijk automatisch Rsd), het zal hier geen H0 Apd - Zl worden. ;)
Apd = Apeldoorn; Zl = Zwolle. :p |
:p:p
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.