![]() |
Op naar Prinsjesdag!
Ze zijn nu even bezig. Die honderd dagen zitten er ook al weer even op! :)
Wat doen ze goed, en wat doen ze niet goed. Wie doet het leuk, wie juist niet. Let us know! TS begint natuurlijk: Ik vind verschrikkelijk dat ze de 'nieuwe zorgwet' handhaven. Het is een oneerlijk systeem, want je moet meebetalen voor dingen die je niet gebruikt (via het basispakket), maar moet zelf betalen voor dingen die je wel nodig hebt (via aanvullend pakket). Ik zeg: terug naar echte solidariteit, en alles weer in een pakket! Wat doen ze goed? Ik vind aandacht voor probleemwijken erg goed. Maar manier waarop vind ik nog niet echt overtuigend overkomen! |
Wat hebben ze eigenlijk gedaan?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voorts denk ik niet dat een ex-hoogleraar zich er niet sterk voor zal maken om bezuinigingen tegen te houden. Enneh... zonder universiteiten geen predikanten, want die moeten voor hun definitieve opleiding eerst een theologiestudie hebben afgerond. En wat dacht je van juristen om de belangen van alle tuig, religieus of niet, te verdedigen? Bovendien kunnen kerken zonder giften van leden niet overleven en heb je wel hoog opgeleiden nodig om geld in de kas te brengen. |
Citaat:
|
Citaat:
Om te beginnen sla je onzin uit over de zorgpremie. Iedereen mee laten betalen resulteerd erin dat de kosten uit de klauwen lopen, en dan krijg je zoals voorheen dat een professioneel uitkeringstrekker voor elk wissewasje naar de dokter zal rennen, en met vrouw en kind voor € 51 voor een dubbeltje op de eerste rang zit, terwijl een ander daarnaast met hetzelfde gezin meer dan € 300 kwijt is voor pure risicodekking. Dat is oneerlijk. Het systeem dat de zorgvrager betaald is dus terecht. Daarnaast zitten er meer gaten in de begroting van Balkenende IV dan dat er in een vergiet zitten. Wat is het tekort nu? 4 miljard? 5 miljard? Het enige dat we gezien hebben zijn rampzalige plannen. Miljarden uitgegeven voor invoering van dwangarbeid voor scholieren terwijl alles dat daar omtrent bekend is aantoonde dat zoiets een onzalig plan is. Het ontslagrecht zal even star blijven omdat de PVDA de ballen niet heeft om de vakbondsbonzen hun plaats te wijzen. Dat zal resulteren in minder banen en minder vaste banen binnen het aantal bestaande banen. Ook de enorme ontslagvergoedingen van veel topmanagers zullen hierdoor blijven bestaan. Op onderwijs wordt bezuinigd, juist op de cutting edge van onderzoek en andere zaken die het verschil maken. Hun plannen voor probleemwijken zijn een wassen neus. Veel praatjes, maar weinig productieve oplossingen. En ondertussen maar trekken aan woningcorporaties, dat die het falende beleid van Balkenende IV maar moeten betalen. De plannen voor de aanpak van infrastructuur zijn voor een goed deel de ijskast in gegaan. Op de provincies en gemeenten is bezuinigd en is er geld afgeroomd uit de voorraad, zodat ook provincies minder investeren in belangrijke dingen. Noem in godesnaam eens iets positiefs over de huidige regering, ik kan er werkelijk niet op komen wat er precies beter is geworden door hun beleid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Eigenlijk hetzelfde trucje als er bij de bezuinigingen op de politie werd toegepast. Na de ophef erover werd er geroepen door de regering dat er niet op agenten zelf bezuinigd wordt en er dus niet minder blauw op straat zal komen. Vervolgens bezuinigd men een aantal administratieve functies weg, moeten straatagenten langer achter hun bureau administratieve rompslomp verwerken, met als resultaat... minder blauw op straat. |
Ik weet dat de opmerking veel stof zal doen opwaaien, maar ik durf te twijfelen over het nut van meer blauw op straat. Zes politiebusjes en een paar patrouilles van de bereden politie standby om een eventuele ruzie in het uitgaanspubliek sussen vind ik wel ruim voldoende, eigenlijk.
Belangrijk: hiermee is niet gezegd dat het aantal agenten omlaag moet ofzo. Spreiding en andere inzet is ook niet het stomste idee. |
Citaat:
Het effect van lagere responstijd en meer mankracht voor onderzoeken lijkt mij namelijk duidelijk. |
Maar door één verschijnsel staat niet alles onbetwistbaar vast. En het is wel gemakkelijk quoten door te knippen in de tekst. Mijn andere oplossing staat onderaan, citeer die ook even...
|
Citaat:
Kom op zeg, een beetje realisme. Bovendien is het geheel niet nodig te bezuinigen op de politie. Integendeel, er moet meer geïnvesteerd worden. Als het huidige kabinet niet zo'n enorme verbraswoede aan de dag had gelegd in allerlei nutteloze en contraproductieve voorstellen dan was dat ook makkelijk te betalen geweest. |
Nog één zin naar onderen. Varifocusbrillen zijn bij de betere opticien te verkrijgen...
Citaat:
|
Citaat:
|
posten is even zinnig als erover discussiëren lijkt me. Maargoed, als jij vindt dat het in een ander topic moet, verdedigen we onze opvattingen toch ergens anders?
|
En nog iets: van echte bezuinigingen kan pas gesproken worden na prinsjesdag. Wat er precies bezuinigd gaat worden en waarop, wordt dan duidelijk.
En een centrale discussie voor iedereen: wat vinden we van het plan om de koopkracht te repareren voor minima? Bron: http://www.elsevier.nl/nieuws/laatst.../artnr/167473/ |
Citaat:
Onzin? Waarom, zo ging het voorheen toch ook. Kijk naar land als Denemarken, daar betaalt men (zover ik weet) ziektekosten gewoon uit belastingen. Waarom doen we dat hier ook niet? We betalen musea en zo toch ook grotendeels uit belastingen? Mijn punt was dat het raar is dat het ene wel in basispakket zit en het andere niet. Waarom zit tandheelkunde er niet in (wel of geen goed gebit is voor heel groot deel erfelijk bepaald). En anti-depressie middelen wel (je kunt door slecht leven zorgen dat je zelf depressief wordt). Mijn punt is dus: of ga terug naar alles in basispakket (ben je ook van die administratieve rompslomp af) of haal alleen dingen uit basispakket waar je zelf wat aan kan doen. Dus alleen die dingen die je kan VOORKOMEN, die mag je in een aanvullend pakket stoppen! Edit: tikfoutje.... |
Citaat:
En dan nog wordt er enorm toegelegd op zaken als ziekenhuizen. De gebruiker helemaal niet laten betalen heeft alleen tot gevolg dat er een verschrikkelijk oneerlijke situatie ontstaat waarin kerngezonde veelverdieners tienduizenden euro's moeten neertellen voor een stel zwakkelingen die altijd denken dat hen iets mankeert. Het vorige zorgstelsel zoog serieus ballen. Zoals gezegd zat er iemand voor een dubbeltje op de eerste rang. Die man betaalde alleen zelfs die € 51 niet omdat hij liever een nieuw bankstel en een nieuwe tv kocht. Ondertussen mochten wij meer premie gaan betalen omdat mijn moeder lijdt aan wat ze een 'welvaartsziekte' noemen. Och ja, dat we dat financieel helemaal niet konden hebben en het veroorzaakt werd door erfelijk bepaald nierfalen en medisch falen van de huisarts maakte de verzekering niet uit; we waren smerige kapitalisten en we mochten extra lappen omdat we de euvele moed hadden om ons medisch te laten behandelen. Zo zie je maar weer dat je niet je eerste ingeving moet vertrouwen. Het verzekeringsstelsel is zelden beter geweest dan dat het nu is, misschien zelfs beter dan het ooit geweest is. Citaat:
|
Citaat:
Het is juist voor jou dan toch ook cynisch dat als JIJ dan een keertje wat hebt (ik geloof dat JIJ niet voor alles naar de dokter rent) je het nog zelf moet betalen!? Jij bent belangrijkste argument VOOR mijn stelling :) (2) Maar beste T_ID, een vriend van me poeste zijn tanden NOOIT (letterlijk) en had nooit gaatjes. Nooit. Ik poets altijd wel goed, en toch heb ik regelmatig gaatjes. Daar kan ik (of hij) niks aan doen. Ik zou zeggen: typisch geval van basispakket toch? Een andere vriend van me is in ieder geval zelf heel erg mede schuldig aan het feit dat hij al 5 jaar (!) depressief is. Dit kost kapitalen aan medicijnen, therapie en opnames. ALLES WORDT VERGOED! Dus ik zit met iets waar ik niks aan kan doen (ja, ik poets, en toch gaatjes.... :( ). Hij doet voor zeer groot deel zichzelf iets aan, en de maatschappij betaalt alles. Oja, en hij heeft WAjong EN studiefinanciering! :s En studiesschuld is kwijtgescholden EN hij kreeg weer 4 jaar (nieuwe) studiefinanciering! |
Citaat:
|
Citaat:
En dan aub ook kronen en zo, want ja, sorry, ik had een kroon nodig. Ja, ik heb een slecht gebit. Sorry! Nog een voorbeeld: Vriend van vriendin van me heeft erg droge huid. Heel vervelend. Hij krijgt daar creme voor. Wordt vergoed. Ik schat op ongeveer 40, 50 euro per maand. Ja, maar dat is een aandoening, zeggen mensen dan. OK, maar een slecht gebit niet dan? Ik heb paar keer per jaar wat. En dat moet ik zelf betalen (ja, ik verzeker me bij, maar dat is DUUR; en dan krijg je nog niet alles vergoed). Goed, dit moet geen hhendrikxx show worden maar ik vind heel gevaarlijk de solidariteit zo te ondergraven. Want volgende keer zeg ik: ok, maar dan wil ik in basispakket kunnen schrappen... dan wil ik ZELF betalen waar ik me wel en niet voor verzeker... |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed, veel omstandigheden kunnen een mens depri maken, en daar moet dan wel een vangnet voor zijn. |
@Hendrixx: Maar de vergelijking met depressiviteit gaat niet op, zoals jij die stelt. Immers, depressiviteit kan erfelijk zijn en tegelijkertijd kan een slecht gebit ook door niet-erfelijke factoren tot stand komen.
|
Citaat:
Dus ik kan ELK JAAR opzoek naar nieuwe verzekering. Terwijl dit gewoon in het basispakket hoort. Maar ja... Citaat:
Als ik slecht gebit heb, dan moet ik beter poetsen. Doe ik dat (!), en toch nog kosten, dan dient dat vergoed te worden. MEER DAN MIJN BEST KAN IK TOCH NIET DOEN!!! :confused: Citaat:
Dus wat zie je hier: iemand vernaggelt zijn leven. En wij (jij ook, T_ID :)) mogen betalen! En jij en ik poetsen onze tanden, en mogen het verder zelf betalen! Rechtvaardig? Hmm, van Christelijke partij als CDA had ik meer rechtvaardigheid verwacht!!! |
Citaat:
Maar goed, het was maar voorbeeld. Zie andere voorbeeld (van die huidcremes). Mijn algmene punt was: we hebben een soort mix van 'zelf regelen' en solidariteit. En volgens mij hebben we nu het slechtste van beide werelden!! |
Citaat:
Oja, en het schrappen van de leerrechten. |
Discussie is voorts waar de solidariteit ophoudt. In elk geval ergens tussen dat je door een rietje moet eten en dat er gratis tandpasta voor iedereen bij de apotheek te halen is.
|
Citaat:
Maar goed: ik kan niks aan mijn slechte gebit doen: zelf betalen! Iemand anders kan nik aan droge huid doen: wordt betaald! Tja, ooit gaan mensen dat niet meer pikken, en dan is het helemaal einde solidariteit!!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik vind het nogal onzinnig om een paar maanden voor de deadline alles al op orde te hebben. Nou gaat het in dit geval slechts om drie weken, maar ook dat is erg aan de vroege kant. Daarna volgen de algemene beschouwingen en pas daarna wordt echt e.e.a. uitgevoerd. |
Citaat:
Dat is geen logica. |
Niet zo zeuren T_ID, als er één partij is die financieel onverantwoorde dingen doet is het wel de VVD, met hun constante (plannen voor) belastingverlagingen.
|
Citaat:
Dat dat goede beleid in conflict is met jouw simplistische visie over belastingen van 'hoe hoger hoe beter' is iets waar ik weinig aan kan veranderen. |
Citaat:
Citaat:
|
Ach, laten we niet gaan beginnen over belastingverlaging of -verhoging zolang je in Nederland jezelf een psychose in kan blowen en dan gewoon WAjong en stufi krijgt. Tja...
Er is nog zoveel te winnen door regels beter na te leven! |
Wat ik wel goed vind: meer aandacht voor die probleemwijken. Alleen vind ik die criteria weer erg vreemd.
Begin eens met probleemgevallen keihard aan te pakken. En te zorgen dat er minder probleemgevallen bijkomen! |
Citaat:
|
Citaat:
Inderdaad, het was beetje opmerking uit frustratie! |
Citaat:
In Nederland hebben we al jaren, met een korte onderbreking omstreeks 2002-3, een economische groei van tussen de 2 en 3 procent. Belastingverlaging zou hier weinig aan veranderen, dus kan ik er alleen een cadeautje in zien voor diegenen die zichzelf al heel wat cadeau doen. Belasting verlagen? Alleen volgend op het afschaffen van bepaalde aftrekposten (een fiscalist weet vast meer te noemen dan ik). |
Citaat:
Het gaat tekort door de bocht om te stellen dat belastingverlagingen leidt tot grotere inkomensverschillen. Wanneer de eerste twee belastingschijven zouden worden verlaagd, hebben vooral de lagere inkomens er profijt van. Een dergelijke belastingverlaging heeft dus een denivellerend effect. Ook is het belastingstelsel te complex om stellen dat een belastingverlaging hoe dan ook leidt tot lagere overheidsinkomsten (op de langere termijn). Los daarvan zie ik weinig bezwaren tegen grotere inkomensverschillen en kleinere belastinginkomsten voor de overheid. |
Citaat:
Minder welvaart is zo mogelijk een nog belachelijkere bewering. Je zegt daarmee letterlijk dat door mensen meer geld te geven ze minder geld krijgen. Als betastudent weet je vast wel dat wanneer je een positief getal bij een ander getal optelt dat het niet minder zal worden. Belastingverhogingen en algemene lastenverzwaringen zoals er op Prinsjesdag onthult zullen worden en zoals er dit jaar zijn ingevoerd leiden tot minder welvaart. Waarvan akte. Het is gestoord dat we in een hoogconjunctuur zitten, de economie rap groeit, maar er desondanks toch op essentiële zaken bezuinigd wordt, én tegelijkertijd iedereen erop achteruit gaat. Zoals ik het zie komt er dan dus meer geld binnen en gaat er minder geld uit op de normale posten. Waar heeft Balkenende IV dan in godsnaam de rest gelaten dat het ze lukt om met een begrotingstekort te blijven zitten? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Zweden kent nóg kleinere welvaartsverschillen dan Nederland, maar het Scandinavisch land doet het historisch gezien economisch minder dan ons kikkerlandje... |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Van de 18 plaatsen op de HPI: Australië 14, VK 15, VS 16, Italië 18 |
Citaat:
Als we van jouw walhalla, Scandinavië de olieinkomsten weghalen uit de berekening en compenseren voor die inkomsten in de ontwikkeling, dan blijft er maar weinig anders dan een arm land over. Je kunt alleen vergelijken, met vergelijkbare situaties. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43. |