![]() |
CD-speler opgeven?
Ik heb een CD-speler, een JVC van het model SP-MXK50 (voor zover ik daar wijs uit kan worden). Het is zo'n ding met een cdwisselaar waar er drie in kunnen. Volgens mij werkt dat opzich nog prima, maar is er iets met de lens, denk ik. Elke cd die ik erin gooi gaat na een tijdje vreselijk haperen, niet om aan te horen. Als ik er dan weer zo'n lens-cleaner in gooi gaat het een halfuur goed, waarna hij weer gaat haperen.
Is iets dergelijks nog makkelijk te repareren? Het ding is wel vergelijkbaar met zoiets: http://www.jvc.nl/images/photo/105525_mx-kc45_e.jpg |
Als je wat handig bent, en het ding is niet meer onder garantie, zou ik zeggen: pak er een schroevendraaier en een bus perslucht bij. Enkele jaren geleden had ik ook zo'n stereotorentje, vanbinnen valt het mee van kleine spulletjes (het meeste is toch meestal plastic of grote printplaten). En dan gewoon eens rond het cd-loopwerk het stof wegspuiten met de perslucht.
Of het veel gaat uithalen, is een andere zaak; misschien is het ook gewoon slijtage waar verder niet veel aan te doen is, in plaats van een stofprobleem. Als je perslucht hebt liggen, is dit iets dat je wel kan proberen. (Nu gok ik dat de meeste mensen toch geen perslucht hebben staan, een alternatief (dat ook niet iedereen heeft staan): als je voorzicht bent, kan je apparatuur ook best goed ontstoffen met een compressor, zorg wel dat je niet te dicht op het toestel laat blazen dan of dat je op half-bevestigde stukken plastic blaast (gewoon goed vasthouden die stukken plastic/printplaten !)). Verder, ik zou vooral zien hoeveel je betaald hebt voor dat spul; een reparatie kost volgens mij al snel 50 tot 100 euro (zitten heel wat man-uren in, onderdelen hebben ze ook niet zo liggen meestal, buitenreeks-modellen zijn ook een probleem). Je kan altijd gaan vragen in de winkel of zij kunnen zeggen hoe veel het zou kosten; maar volgens mij ga je prijs-kwaliteit beter zijn met een nieuwe dan. |
Citaat:
-> laser/lens reinigen. Kan bijvoorbeeld met brandspiritus en een wattenstaafje. Als je erbij kan. -> laser-unit vervangen. Kostprijs van zo'n ding is betrekkelijk weinig. Net zoals er oorspronkelijk in dit type toestellen geen dure lasers worden geplaats. Maar zo'n unit vervangen kan lang niet bij elk (type) toestel, en je betaalt niet in verhouding met de kostprijs maar hoogstwaarschijnlijk een vast bedrag; Conclusie: neem stilaan afscheid van je apparaat, en zoek je een leuk, nieuw toestel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47. |