Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Mystiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=12)
-   -   wil je het weten? mag je het zeggen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=162173)

Just Johan 18-07-2002 21:39

wil je het weten? mag je het zeggen?

voor de niet-paranormaalgedoegelovers: stel dat je erachter komt op een of andere manier dat je echt gelijk hebt, moet je mensen eigenlijk in de waan laten dat het paranormale bestaat aangezien veel mensen er hoop en kracht uit kunnen putten; en gezien het placebo-effect? of is dat ethisch onverantwoord?

voor de paranormaaldingesgelovers: stel dat het eigenlijk nou niet blijkt te bestaan (alsjeblieft geen argumenten geven waarin je zegt dat je hoe dan ook gelooft dat het echt bestaat; leef je maar even in ;)) waar je in gelooft; zou je dan toch in die waan gelaten willen worden dat het bestaat omdat je er hoop en kracht uit kunt putten; en gezien het placebo-effect?

voor de twijfelaars: verzin zelf maar wat leuks ;)

Freyja 18-07-2002 21:44

Ik zou het wel zeggen. Dan heb ik toch gelijk? Dat moet de hele wereld weten :D

Mjah, ik vind gewoon dat mensen de waarheid moeten horen. Als het andersom is dan wil ik het toch ook weten.

Joris 19-07-2002 03:35

1) kzou het zeggen, of ze mij geloven is mij een zorg.
2) kzou het niet willen weten, het placebo effect is belangrijk voor mij. :p

~

Joris 19-07-2002 03:39

[ff offtopic]

btw, Morgan, kheb ff via info de site bekeken, je kunt mooi tekenen moet ik wel zeggen (y)

[/ff offtopic]

[ontopic] nix [/ontopic]

~

2young2live 19-07-2002 13:34

ik zou niet geloven dat ik zou weten dat ik gelijk zou hebben

ik zit een beetje raar in elkaar :p ik geloof namelijk niks :D

Darknezzz 19-07-2002 18:15

Hoi,
Ja, ookal geloof ik erin, ik ken toch verhalen waarbij paranormale helpers iets zeiden wat absoluut niet waar was. Zo vertelde laatst iemand mij toen op een meeting dat er een gezin was dat elke nacht om drie uur wakker werd door een raar beetje schreeuwend geluid op zolder... Al goed, er werd iemand bijgehaald en het zou de geest van een vermoord meisje betreffen... De mensen besloten de zolder te verbouwen nadat de man ze verteld had de geest naar het licht geleid te hebben, en toen vonden ze daar onder een stapel kleren; een wekker... Ingesteld op drie uur 's nachts...

Ach ja, ik stel iedereens waarheid graag op prijs... De waarheid is zelden aangenaam... :) maar zet mij maar op de grond als ik er tien cm boven zweef en de poging de grond te verhogen in jouw ogen mislukt is...
Liefs en Bb,
Darknezzz

lady of the dark 19-07-2002 20:46

Ik zou zeker de waarheid willen weten, en als het bewezen zou worden dat het paranormale niet bestond, dan zou ik me denk ik heel erg dom voelen.

legatus 19-07-2002 21:13

Ik zal tegenstrijdig zijn.

Ik hou van paranoia, schizofrenie, manisch-depressieve mensen, etc. De paranormale wereld moet verder uitgediept worden en iedereen moet blijven liegen. Zo blijft het leven een nog groter mysterie dan het al is. Want met de dag krijg ik het gevoel dat dat het belangerijkste is.

Ki Fighter 20-07-2002 09:10

Citaat:

Just Johan schreef:
voor de niet-paranormaalgedoegelovers: stel dat je erachter komt op een of andere manier dat je echt gelijk hebt, moet je mensen eigenlijk in de waan laten dat het paranormale bestaat aangezien veel mensen er hoop en kracht uit kunnen putten; en gezien het placebo-effect? of is dat ethisch onverantwoord?

voor de paranormaaldingesgelovers: stel dat het eigenlijk nou niet blijkt te bestaan (alsjeblieft geen argumenten geven waarin je zegt dat je hoe dan ook gelooft dat het echt bestaat; leef je maar even in ;)) waar je in gelooft; zou je dan toch in die waan gelaten willen worden dat het bestaat omdat je er hoop en kracht uit kunt putten; en gezien het placebo-effect?

voor de twijfelaars: verzin zelf maar wat leuks ;)

Waarom zet je er nou ook niet bij van: Voor de niet-paranormaalgedoegelovers: Stel dat je erachter komt dat het paranormale wel allemaal waar is. En ook nog es: Voor de paranormaalgedoegelovers: Stel dat je toch zeker weet dat alle het paranormale waar is.

Kijk nou moest je eigelijk 4 teksten neerzetten, voor de nietgelovers en de welgelovers. Die teksten van jou staan alleen voor de nietgelovers in het voordeel.

Just Johan 20-07-2002 10:11

Citaat:

Ki Fighter schreef:

Waarom zet je er nou ook niet bij van: Voor de niet-paranormaalgedoegelovers: Stel dat je erachter komt dat het paranormale wel allemaal waar is. En ook nog es: Voor de paranormaalgedoegelovers: Stel dat je toch zeker weet dat alle het paranormale waar is.

Kijk nou moest je eigelijk 4 teksten neerzetten, voor de nietgelovers en de welgelovers. Die teksten van jou staan alleen voor de nietgelovers in het voordeel.

die antwoorden liggen nogal voor de hand:

voor de paranormaalgelovers: "stel dat je erachter komt dat je gelijk hebt; mag je dat dan zeggen?"; roept geen ethische vragen op volgens mij.

voor de nietparanormaalgelovers:"stel dat paranormale dingen écht bestaan; wil je dat dan weten?"; daarop is het antwoord natuurlijk "ja"; er is niets bij te verliezen, het zou juist heel interessant zijn.

je kunt het inderdaad zo noemen dat die andere twee vragen in het voordeel van de nietgelovers staan; maar dat doe ik om te proberen meer inzicht te geven in de dingen rond het geloven in paranormale dingen; ik denk dat de antwoorden op deze vragen daar best interessant voor zijn; ook al zal de conclusie in het voordeel van de nietgelovers zijn (was mijn veronderstelling); dat wil niet zeggen dat ik hem daardoor niet mag stellen toch? want je moet voor jezelf toch ook eerlijk zijn dat je geen dingen zomaar gaat verdedigen vanuit wishfull thinking en daarom alle kritische vragen maar gaat negeren omdat de conslusies die je misschien zelf ook moet trekken daaruit je niet bevallen? (conclusie is een te zwaar woord eigenlijk; ik bedoel hiermee wat ik eerder noemde; "een stukje meer inzicht")

Ki Fighter 20-07-2002 10:36

Citaat:

Just Johan schreef:

die antwoorden liggen nogal voor de hand:

voor de paranormaalgelovers: "stel dat je erachter komt dat je gelijk hebt; mag je dat dan zeggen?"; roept geen ethische vragen op volgens mij.

voor de nietparanormaalgelovers:"stel dat paranormale dingen écht bestaan; wil je dat dan weten?"; daarop is het antwoord natuurlijk "ja"; er is niets bij te verliezen, het zou juist heel interessant zijn.

je kunt het inderdaad zo noemen dat die andere twee vragen in het voordeel van de nietgelovers staan; maar dat doe ik om te proberen meer inzicht te geven in de dingen rond het geloven in paranormale dingen; ik denk dat de antwoorden op deze vragen daar best interessant voor zijn; ook al zal de conclusie in het voordeel van de nietgelovers zijn (was mijn veronderstelling); dat wil niet zeggen dat ik hem daardoor niet mag stellen toch? want je moet voor jezelf toch ook eerlijk zijn dat je geen dingen zomaar gaat verdedigen vanuit wishfull thinking en daarom alle kritische vragen maar gaat negeren omdat de conslusies die je misschien zelf ook moet trekken daaruit je niet bevallen? (conclusie is een te zwaar woord eigenlijk; ik bedoel hiermee wat ik eerder noemde; "een stukje meer inzicht")

Yo ik begrijp je! :)

legatus 20-07-2002 12:10

Als je inzicht wil krijgen in de reden waarom mensen geloven zul je intensief en uitgebreid moeten kijken naar het leven van diegene die gelooft. Uit wat voor famillie hij komt, lichamelijke en geestelijke gezondheid, wat voor vrienden hij heeft, etc.

Dan zul je hele interessante zaken tegenkomen die je een hele andere kijk op 'geloven' zal geven en de aanzet tot.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.